n83135639 72719477

نقشه فرار سلطان قیر ناکام ماند

تصویر روز: نقشه تیم فرار «حمید باقری درمنی» مشهور به سلطان قیر ناکام ماند و اعضای تیم که قصد داشتند به ازای مبلغ ۱۰ میلیارد تومان، وی را از ندامتگاه اوین فراری دهند، شناسایی و بازداشت شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی قوه قضائیه، در زمان محاکمه حمید باقری درمنی در دادگاه و بررسی ابعاد مختلف آن، تماسی مشکوک، به نام و عنوان یکی از نهادها، برای احضار باقری درمنی برقرار می‌شود.
از آن جایی که پیشتر به حفاظت ندامتگاه اوین تاکید شده بود که تمامی اعزام‌ها باید با هماهنگی قاضی صلواتی و مقام‌‎های مسئول در قوه قضائیه صورت بگیرد، ماموران زندان، فورا قاضی و دادستان تهران را در جریان قرار داده و مقام‌های قضایی از اعزام وی جلوگیری می‌کنند. پس از آن به سرعت حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به پرونده ورود می‌کند و سرانجام تیم فرار شناسایی و بازداشت می‌شود.
با دستگیری تیم فرار مشخص می‌شود این افراد بدون وابستگی به نهادی، ولی با عنوان جعلی قصد داشته‌اند با ارسال نامه‌ و تماس ها، باقری درمنی را به بهانه اعزام برای رسیدگی به پرونده از ندامتگاه اوین خارج کنند و مقدمات فرار وی را فراهم آورند.
یک مقام آگاه در پرونده به این رسانه گفته که مبلغ مشخص شده برای انجام این عملیات، ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که باید به صورت نقد در اختیار گروه قرار می‌گرفت.
با هوشیاری مسئولان قضایی دخیل در پرونده و در نتیجه ناکام ماندن عملیات فرار، تیم یاد شده پولی دریافت نکرده است.
در حال حاضر افراد بازداشت شده در مرحله تحقیقات و تکمیل پرونده در دادسرا هستند.
پرونده فساد اقتصادی باقری درمنی طی ۹ جلسه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی رسیدگی، حکم اعدام در مورد آن صادر و در دیوان عالی کشور تایید شد.
حمید باقری درمنی با ترغیب و تشویق، دستور به فرار و خروج از کشور تعدادی از متهمان موثر و کلیدی پرونده از جمله ‘جوانمیر محمدی ‘ و ‘محمد خزاعلی’، ‘محمدرضا نصیری’، ‘محمد جزایری ‘و ‘مجید باقری درمنی’ را داده بود.
متهمان در قالب شرکت‌های ۶گانه تحت هدایت و مدیریت مستقیم باقری درمنی و با تبانی و مشارکت مدیران وقت شرکت‌های مربوطه و مدیران سابق شرکت نفت جی، با ارائه اسناد مجعول از این شرکت، قیر‌هایی را با کلاهبرداری تحصیل نموده‌اند.
وی که به «سلطان قیر» شهرت دارد، بخش قابل توجهی از اموال و دارایی‌های خود را به صورت صوری به اشخاص مورد اعتماد انتقال داده بود.
وی با عملیات مجرمانه و در سطح گسترده و به نحو سازمان یافته از طریق ارتکاب جعل، استفاده از سند مجعول، پرداخت رشوه، کلاهبرداری کلان، فرار مالیاتی، انتقال صوری اموال، ترغیب و تشویق افراد موثر و کلیدی شبکه به فرار و خروج از کشور و با استفاده از چهار کارشناس رسمی دادگستری و یک شعبه بانک ملی و آلوده کردن سیستم اداری و چند مسئول وقت شرکت نفت، مرتکب این جرائم شده بود.
مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از شرکت صرافی اقتصادنوین به مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با وصف سردستگی و سرگروهی و پرداخت رشوه با واحد پولی دلار و در موردی دیگر پرداخت رشوه ۱۰ میلیون تومانی از دیگر عناوین اتهامی باقری درمنی بود که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به آنها رسیدگی و وی به اعدام محکوم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *