feshar khon

کاهش فشار خون با ورزش منظم

تصویر روز: محققان معتقدند: فشار خون بالا شایع ترین مشکل قلبی عروقی در جهان است. با ورزش منظم می توان فشار خون را کاهش داد.

به گزارش  صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه جهان دوندگان؛ محققان علوم پزشکی می گویند با ورزش منظم می توان فشار خون را کاهش داد.
دکتر لاری کرسول Larry Creswell جراح قلب می گوید فشار خون بالا شایع ترین مشکل قلبی عروقی در جهان است و در افراد مختلف چه ورزشکار و چه غیر فعال دیده می شود.
حدود یک سوم آمریکایی ها به فشار خون بالا مبتلا هستند و یک سوم دیگر نیز در شرایط ‹پیش فشار خونی› یا فشار خون بالاتر از نرمال قرار دارند. فقط نیمی از مبتلایان به فشار خون، بیماری خود را کنترل می کنند.
فشار خون متاسفانه علائم خاصی ندارد و ممکن است کسی سال ها به این بیماری مبتلا باشد و هیچ نشانی در خود نبیند تا اینکه به حمله قلبی یا سکته مغزی مبتلا شود.شاید به همین سبب پزشکان به این بیماری، قاتل خاموش silent killer می گویند.کاهش فشار خون با ورزش منظم
دکتر کرسول می گوید اگر کسی به طور منظم ورزش کند می تواند به کاهش فشار خون امیدوار باشد ولی این کار، تنها راه حل کنترل فشار خون نیست؛ با این حال، ورزش منظم تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد اما ورزشکارانی هم هستند که با وجود ورزش منظم باز هم بیماری فشار خون دارند.
فشار خون، نیرویی است که قلب شما خون را در برابر دیواره های فشار خون به جلو می راند و ضربان قلب ایجاد می شود.
فشار خون اغلب با واحد میلی متر جیوه mmHg سنجیده می شود.
فشار خون ۱۲۰روی ۸۰طبیعی محسوب می شود و بر اساس تعریف جدید انجمن قلب آمریکا AHA فشار خون بین ۱۲۰تا ۱۲۹ میلی متر جیوه بر روی ۸۰ یا کمتر، فشار خون بالا رفته محسوب می شود و در صورتی که بالاتر از ۱۳۰/۸۰ شود مرحله اول فشار خون و در صورتی که ۱۴۰/۹۰ و بالاتر رود مرحله دوم فشار خون نامیده می شود.
به گفته دکتر کرسول ورزش های هوازی همچون دوچرخه سواری یا دویدن قادرند فشار خون را تا ۱۰ میلی متر جیوه کاهش دهند.
در مطالعه ای که سال ۲۰۱۳ در نشریه فشار خون Blood Pressure منتشر شد محققان دریافتند افراد مسن نیز می توانند با ورزش منظم، فشار خون سیستولی خود را به طور متوسط ۳/۹ درصد و فشار خون دیاستولی را به طور متوسط ۴/۵ درصد کاهش دهند.
کالج متخصصان قلب و عروق آمریکا ACC و انجمن قلب آمریکا AHA اعلام کرده اند سه یا چهار جلسه ورزش ۴۰ دقیقه ای در هفته با شدت متوسط یا شدید همچون دویدن صبحگاهی به راحتی قادر است فشار خون را تا حد زیادی کنترل کند.
می توان این ورزش را حتی به صورت یک جلسه در هفته و در تعطیلات پایان هفته انجام داد و از نتایج آن بهره برد.
در مطالعه ای که در نشریه پزشکی، ورزش و علوم ورزشی منتشر شد سطوح فعالیت و سلامت یک هزار و ۵۰۰ مرد و زن که بین ۳۷ تا ۵۵ سال داشتند در مدت زمانی پنج ساله مورد اندازه گیری قرار گرفت.
محققان دریافتند کسانی که روزانه حدود ۲۸ دقیقه فعالیت ورزشی خفیف نیز داشته باشند نسبت به آنانی که ورزش نمی کنند به میزان ۳۱ درصد کمتر در خطر ابتلا به فشار خون قرار دارند.
به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه جهان دوندگان Runner’s World؛ ­فشار خون را قاتل خاموش می گویند، چرا که در بیشتر موارد هیچ علامتی ندارد، فشار خون یکی از بارزترین بیماریهای کشنده بوده که در ظاهر بی خطر است وتا زمانی که اندازه گیری نشود اطلاعی از بالا بودن آن نبوده تا اینکه صدمات جبران ناپذیری بزند.
در طول روز و عمر هر فرد میزان فشار خون متغیر است به طوری که در زمان فعالیت، فشار خون افزایش می یابد و هنگام استراحت افت می کند.
اما در افراد بیمار حتی در زمان استراحت نیز فشار خون از حد طبیعی بالاتر و یا پایین تر است.
یکی از نشانه های اطمینان از سلامت بیماران اندازه گیری فشار خون است. فشار خون طبیعی هر انسانی باید ۸۰/ ۱۲۰ باشد یا به عبارت مصطلح در جامعه< فشار بزرگ یا سیستولی ۱۲۰ میلی متر جیوه و فشار کوچک یا دیاستولی ۸۰ میلی متر جیوه. اندکی کمتر یا بیشتر بودن همیشه به معنای بیماری نیست و جزئی از فیزیولوژی بدن فرد محسوب می شود، اما در علم پزشکی میزانی برای پرفشاری خون وکم فشاری خون تعیین کرده اند.
پرفشاری خون امروزه یکی از بیماری های مزمن غیرواگیر است که خطر مرگ ومیر زودرس را بالا می برد.
افزایش فشار خون باعث افزایش مقاومت در برابر جریان خون می شود و این مقاومت خطر ایست قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلب و بیماری های مزمن کلیه را بیشتر می کند.
ابتلا به فشار خون پایین گاهی به دنبال ایجاد برخی از نارسایی ها در قسمت های مختلف بدن اتفاق می افتد؛ نشانه های پایین بودن فشار خون عبارتند از: سرگیجه، تاری دید، عدم تعادل، احساس سبکی سر، تپش قلب در هنگام بلند شدن از زمین، تعریق و پوست سرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *