کتاب “شکوفایی اقتصاد برزیل”

photo ۲۰۱۹ ۰۱ ۱۳ ۱۳ ۴۹ ۲۷

تصویر روز: وقتی نام کشور برزیل را در اینترنت جستجو می‌کنید بیش از همه با واژه‌های فوتبال، گردشگری، کشاورزی، صادرات محصولات پروتئینی، تولید هواپیمای نظامی و قهوه‌های بی‌نظیر روبرو می‌شوید.

کشوری که با مدیریت عمل‌گرا و رشد بسیار سریع، توانسته است از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری عبور کرده و اکنون به پشتوانه جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیونی و منابع طبیعی و معدنی سرشار، به هشتمین اقتصاد برتر دنیا و اولین اقتصاد بزرگ منطقه امریکای جنوبی تبدیل شود و جالب است بدانید همه این رخدادها فقط در کمتر از ۴۰ سال و با درایت و مدیریت عالی مسئولان این کشور اتفاق افتاده است و به همین دلیل برزیل می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای کشورهای در حال توسعه باشد.

برزیل چندی پیش در زمره کشورهای با حجم بدهی بالا و نرخ رشد بسیار پایین قرار داشت اما امروزه در زمره موفق‌ترین کشورها در زمینه کاهش و رفع فقر قرار دارد و مردم این کشور از سیاست‌های توسعه اقتصادی دولت بهره‌مند هستند. این شیوه‌ی دستیابی به رشد اقتصادی، توسط نظریه‌پردازان اقتصادی به رشد فقرزدا معروف است و مهمترین نمود آن، کاهش فاصله طبقاتی و نابرابری اقتصادی است که بر اساس معیار ضریب جینی (Gini) محاسبه می‌شود.
برزیل نمونه خوبی برای زیر سؤال بردن این نظریه است که جبر جغرافیایی عامل اصلی فقیر بودن یک کشور محسوب می‌شود؛ چرا که در منطقه امریکای جنوبی که تعداد کشورهای عقب‌مانده اقتصادی در آن بسیار زیاد است، شاهد رشد مستمر و با نرخ افزایشی در اقتصاد این کشور هستیم که همسایگان بسیار فقیری دارد.
کتاب ارزشمند «شکوفایی اقتصاد برزیل» مرجعی است که دلایل این پیشرفت و نقشه راهی که برزیل تا رسیدن به این قله موفقیت پیموده است را بررسی کرده و درس‌ها و تجربه‌هایی را به خواننده می‌آموزد که با استفاده از آن‌ها می‌تواند برنامه‌ریزی اقتصادی منظم‌تری انجام داده و با الگوبرداری از داستان‌های موفقیت و شکست پروژه‌های اقتصادی برزیل، طرحی نیز برای شکوفایی اقتصاد کشور عزیزمان ترسیم نماید.
اقتصاددانان، نظریه‌پردازان و عملگرایان عزیز کشورمان با مطالعه سرفصل‌های متنوع و جامع کتاب «شکوفایی اقتصاد برزیل» می‌توانند برای دستیابی به الگوی پایدار رشد و توسعه اقتصادی، مباحثی مانند چالش‌های نهادی، اقلیمی، قلمرویی، مدنی و … را که در تاریخ معاصر برزیل اتفاق افتاده است بررسی کرده و با موشکافی فرایند گذار این کشور از وضعیت در حال توسعه به توسعه‌یافتگی تکنولوژیکی و صنعتی و اقتصادی، نیم نگاهی نیز به نمونه‌های موفق توسعه بازارهای انرژی، فناوری اطلاعات، صنایع خودروسازی، توسعه مناطق آزاد تجاری، مبارزه با تورم افسارگسیخته و رهبری اقتصادی منطقه‌ای داشته باشند.
این کتاب منبعی بسیار دانش‌افزا برای دانشجویان و مرجعی قابل اتکا برای اساتید و پژوهشگران عزیز ایرانی است که برداشت صحیح از مطالب آن می‌تواند به شکوفایی کشور عزیزمان نیز در عرصه‌های مختلف صنعتی و تجاری کمک نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *