nbv

چرخه معدن تا فولاد با حمایت بانک پاسارگاد

تصویر روز: علی اصغر پورمند مدیرعامل شرکت مادر تخصصی هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو) در آیین افتتاح فولاد سازی بردسیرگفت: افتخار بزرگی است که صفر تا صد پروژه های شرکت با وجود تحریم های کمرشکن به دست توانمند جوانان با غیرت ایرانی و با تکیه بر توان مالی داخلی به اجرا در آمده است.

وی افزود: نخستین فولادسازی میدکو در استان کرمان و در مجتمع بردسیر به بهره برداری رسیده است.
پورمند اظهار داشت: پس از آغاز پروژه در سال ۹۰، وجود تحریم ها مانع از اجرای فاینانس با شرکت اروپایی شد که در همین شرایط با مساعدت بانک پاسارگاد و تکیه به نیروی انسانی داخلی موفق شدیم طرح های فولادی را اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: برای تکمیل و افتتاح این سه پروژه گندله سیرجان، گندله بوتیا و فولاد سازی بردسیر در مجموع ۳هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که برای ۱۲هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.
مدیرعامل میدکو افزود: گندله سازی بوتیا و سیرجان هرکدام ۲٫۵ میلیون تن ظرفیت و فولادسازی بردسیر با یک میلیون تن ظرفیت تولید به بهره برداری رسید.
وی تلفیق تجربه و جوانی در میدکو را عامل موفقیت دانست و افزود: بیش از ۹۵ درصد نیروهای میدکو جوانان بین ۳۰ تا ۴۰ سال و بومی هستند که تمام طراحی و راه اندازی واحدهای فولاد سازی توسط همین نیروهای جوان انجام گرفته است.
مدیرعامل میدکو با اشاره به اهمیت منابع مالی در توسعه گفت: تامین منابع مالی از محل آورده سهامداران، صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک پاسارگاد و اخذ تسهیلات داخلی انجام گرفته است.
پورمند بیان داشت: تمام ۳۵ پروژه صنعتی و معدنی میدکو که از سال ۸۷ طراحی شده است؛ حداکثر تا یک سال آینده تکمیل و به بهره برداری می رسند.
وی افزود: پروژه فولاد زرند با تولید ۱٫۷ میلیون تن در حال ساخت است که پیش بینی می شود تا تیرماه ۹۸ تجهیزات آن نصب شود.
مدیرعامل میدکو با بیان اینکه تجهیزات فولاد بوتیا نیز تا پایان سال ۹۸ نصب و پس از آن ساخت کارخانه شروع می شود تصریح کرد: در حال حاضر ۷٫۵ میلیون تن گندله و ۸ میلیون تن کنسانتره در حال تولید است.
پورمند از مساعدت وزارت صمت با سازمان ایمیدرو برای در اختیار داشتن چهار معدن قدردانی کرد و گفت: معدن شماره ۲ گل گهر با مشارکت گل گهر و معدن سنگ آهن در حال تجهیز جلال آباد را در اختیار داریم و بنا است در این معادن سالانه ۱۰۰ میلیون تن باطله برداری انجام شود.
وی با بیان اینکه در زمان برنامه ریزی برای راه اندازی این ۳۵ پروژه حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان (معادل ۵ میلیارد دلار) اعتبار برآورد شده بود که خوشبختانه ۴٫۲ میلیارد دلار محقق و پروژه های آن اجرا شده است.
مدیرعامل میدکو گفت: بیشتر پروژه های میدکو به دلیل وجود ذخایر معدنی سنگ آهن و زغال سنگ در استان کرمان واقع شده است.
وی در خصوص حفظ محیط زیست گفت: همه پروژه های ما از لحاظ تکنولوژی دارای بهترین سطح رعایت ملاحظات زیست محیطی هستند به طوری که مجموع پروژه های صنعتی میدکو در ۲هزار هکتار زمین اجرا شده در حالی که تنها ۳هزار هکتار فضای سبز در کرمان ایجاد کرده ایم.
پورمند بیان داشت: آن چیزی که می تواند محیط زیست یک کشور را به سرانجام برساند صنعت است و صنعت می تواند به محیط زیست کمک کند.
مدیرعامل میدکو در خصوص حفظ آب در صنعت گفت: از آنجایی که فولاد ، صنعتی پرمصرف و آب بر محسوب می شود از ابتدا به مسئله آب توجه ویژه داشته ایم و تکنولوژی هایی به کار بستیم که مصرف آب کمتری داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت وجود برند و بنگاه های بزرگ در هر کشوری افزود: کسب و کار هر کشوری با تشکیل بنگاه های بزرگ ایجاد می شود لذا باید سعی کنیم ما هم برند جهانی داشته باشیم.
پورمند ادامه داد: میدکو می خواهد یک بنگاه بزرگ اقتصادی صددرصد خصوصی و سهامی عام باشد که در حال حاضر بالغ بر یک و نیم میلیون نفر سهامدار مستقیم و غیر مستقیم دارد و در آن سرمایه گذاری عمومی شده است.
وی با قدردانی از مساعدت های بانک پاسارگاد گفت: بدون پشتوانه مالی و بانکی، ایجاد بنگاه های بزرگ اقتصادی غیرممکن خواهد بود و توانمندی های بانکی و فنی باید باهم تلفیق شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *