motameni

ریشه گرانی خودرو از طرف خودروسازان است

تصویر روز: بازار خودروی ایران در وضعیتی این روزها با صعود شدید قیمت رو به رو شده که به نظر می‌رسد ریشه اصلی این ماجرا، کاهش عرضه خودرو از طرف خودروسازان است.
با ایجاد موج افزایش قیمت کارخانه ای خودروها انتظار می‌رفت حجم تولید تا حدی افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار تعدیل شود. این در حالی است که اطلاعات موجود از خرید و فروش‌های روز گذشته بازار نشان از افزایش یک تا شش میلیون ‌تومانی قیمت خودرو دارد.
به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف تهران ، بر این اساس رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در رابطه با قیمت فعلی خودرو در بازار گفت: «وقتی خودروسازان قیمت بالا اعلام می‌کنند و خودرویی تحویل نمی‌دهند، وضع اینگونه می‌شود.»
عرضه قطره چکانی خودرو به بازار البته علت اصلی اش کاهش تولید ناشی از کمبود قطعات است، با این حال، همان شمار خودرویی هم که به تولید می‌رسد، طبق روالی منطقی راهی بازار نمی‌شود.
سعید موتمنی با اشاره به این که قیمت خودروهای داخلی در چند ماه گذشته تقریبا ثبات یافته بود و کمتر دچار تلاطم می‌شد، تاکید کرد: «اما زمانی که طی ۱۰روز چندین قیمت اعلام شده و با جو روانی جامعه بازی می‌شود، معلوم است که این وضع در بازار تاثیر منفی می‌گذارد.»

به گفته وی، وقتی خودروسازان قیمت خودروهای خود را که پیش‌فروش کرده بودند، کاهش داده و با قیمت قبل عرضه کردند، دیگر چه دلیلی برای افزایش قیمت خودرو در بازار وجود دارد؟ کاهش قیمت خودرو نه روی کاغذ بلکه با عرضه آن به بازار انجام می‌شود. در واقع اگر خودرویی به بازار عرضه نشود، قیمت‌ها نیز کاهش نمی‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *