2110309 128

تربیت نیروی تراز انقلاب از مأموریت های مهم بسیج است

تصویر روز: نخستین همایش مدیران مدارس مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام در محل سازمان های اقشاری بسیج برگزار شد.

به گزارش تصویر روز به نقل از خبرگزاری بسیج ،مرتضی فاطمی‌نژاد مدیرعامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی اظهار داشت: اقدام تروریستی و ددمنشانه‌ای که در زاهدان اتفاق افتاد نشان از عصبانیت دشمن از حضور پرشور ملت در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی دارد.

وی در ادامه به بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب در تشریح گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بخش اعظمی از این پیام مهم مقام معظم رهبری به ما که در حوزه تعلیم و تربیت جوانان فعالیت می کنیم، باز می گردد. بر همین اساس از این پس وظیفه ای سنگین تر برای تربیت و آموزش نسل آینده بر دوش خود احساس می کنیم و باید تلاشمان دوچندان شود.

فاطمی‌نژاد با اشاره به تاریخچه فعالیت مؤسسه علمی و آموزش رزمندگان گفت: مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام نزدیک به سه دهه در حوزه تعلیم و آموزش فعالیت می کند و سرآغاز فعالیت این مجموعه از جبهه های دفاع مقدس بود.

وی یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی برخی افراد گاهی مباحثی را مطرح می کردند که رزمندگان با فضای پایگاه، بسیج و مسجد و … ارتباط می گیرند و از درس جا می مانند و انسانی تک بُعدی می شوند؛ از طرفی دغدغه امام خمینی(ره) این بود که چنین اتفاقی نیفتد. بر همین اساس در اوایل دهه هفتاد، مؤسسه رزمندگان اسلام پیرامون فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی تشکیل شد و خدمت رسانی خود را برای رزمنده ها و ایثاگران و با هدفگذاری خاص جامعه بسیج دنبال کرد.

فاطمی نژاد با بیان اینکه خدمات آموزشی و علمی مؤسسه رزمندگان در جبهه های دفاع مقدس در چادرهایی به رزمندگان نوجوان و جوان ارائه می شد، خاطرنشان کرد: بزرگان بسیاری از جمله سردار شهید حسین همدانی پایه گذار تأسیس این مجموعه شدند؛ افرادی مؤثر در فضای رزمندگی که نگاه علمی برای‌شان اهمیت بسیاری داشت و آن را دنبال می کردند.

وی تعلیم و تربیت نیروی نخبه تراز انقلاب اسلامی را یکی از مأموریت های مؤسسه علمی و آموزش رزمندگان برشمرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که در بسیاری از حوزه ها، نیرویی که در تراز انقلاب و دارای تفکر و و روحیه جهادی باشد، وجود ندارد؛ از طرفی بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نیز به این مسئله اذعان دارند که آموزش و پرورش و به طور کل دستگاه تعلیم و تربیت کشور در تربیت چنین نیروهای کارآمدی ضعیف عمل کرده است. حال مؤسسه رزمندگان در تلاش است تا با اجرای برنامه هایی راهبردی و بلندمدت، نظام آموزشی کشور را در این حوزه یاری رساند.

مدیرعامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان تصریح کرد: تعلیم و تربیت نیروی تراز انقلاب نه فقط مختص مؤسسه رزمندگان، بلکه مأموریت و رویکرد مهمی در بدنه سازمان بسیج مستضعفین است و بر همین اساس بسیج می کوشد تا در جهت تحقق جامعه اسلامی، چنین نیروهایی را پرورش دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور وجود دارد، افزود: برای هر دانش آموز تقریبا ۱۴هزار ساعت آموزشی در اختیار نظام آموزش و پرورش کشور است، این یک ظرفیت بزرگ است تا دانش آموز را در یک مسیر تربیتی قرار دهیم اما واقعیت این است که در طول این ۴۰ سال با غفلت از اجرای صحیح اسناد بالادستی، نظام آموزشی کشور خروجی قابل قبولی در این حوزه نگرفته است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: اگر نظام آموزش و پرورش جامعه ای بتواند در مسیر تعلیم و تربیت نسل جوانش، ارزش های جامعه خود را بگنجاند، بدون شک آینده آن جامعه در برابر هرگونه هجمه‌ای بیمه کرده است.

مدیرعامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعداد مدارسی که ما در اختیار داریم در برابر ۴۰۰هزار مدرسه ای که در کشور وجود دارد عدد قابل توجهی نیست، بر همین اساس سعی می کنیم اثرگذاری خود بر نظام آموزشی کشور در جهت تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی را با ایجاد مدارس الگو دنبال کنیم؛ در واقع شیوه ها و رویه های تعلیم و آموزش در این مدارس که نتایجی مطلوب به بار آورده است، می تواند سرلوحه دیگر مدارس قرار گیرد و البته در این راه ما نیاز به همراهی رسانه ها هم داریم.

فاطمی‌نژاد در پایان از ارائه اسناد راهبردی در حوزه آموزش و پرورش خبر داد و گفت: ما سعی کردیم با تدوین اسنادی اجرایی و راهبردی، عمیق تر به مسائل تعلیم و تربیتی ورود کنیم. این استاد که هم اکنون در مدارس مؤسسه رزمندگان در حال اجرا است به عنوان یک الگوی موفق در اختیار دیگر فعالان حوزه آموزش و پرورش قرار می گیرد تا از تجارب موفقی که در این حوزه کسب شده نهایت استفاده را ببرند.

در بخش دیگری از این همایش سید حسام نوربخش معاون علمی مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اظهار داشت: مؤسسه علمی و آموزشی رزمندگان در سال های اخیر سعی کرده با بروزرسانی رویه های خود، بیش از پیش به حوزه تربیت نخبگان ورود کند.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که شاهد آن بودیم، تولید ۱۰ اپلیکیشن درسی و آموزشی توسط مؤسسه رزمندگان بود که پس از قرارگیری بر روی مارکتینگ‌ها با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

نوربخش افزود: برگزاری مسابقات مختلف علمی همچون لیگ پایا، طراحی و تولید کاربرگ های آموزشی متنوع، برگزاری آزمون های پیشرفت تحصیلی و آمادگی پیش از کنکور که ۶ مرتبه در طول سال برگزار می شود، ارائه مشاوره های تحصیلی و علمی با شبکه ای گسترده در کشور و تمرکز زدایی فعالیت ها از تهران در جهت تحقق عدالت آموزشی از جمله برنامه هایی است که مؤسسه علمی و آموزشی رزمندگان آن را دنبال می کند.

معاون علمی مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان به خدمات اجتماعی ویژه این مؤسسه در حوزه مشاوره های تحصیلی اشاره کرد و گفت: ما با حدود ۴۰۰ مشاوری که در سراسر کشور داریم، ظرفیت و گستره خوبی در حوزه ارائه مشاوره های علمی و تحصیلی در اختیار داریم و از این ظرفیت در ایام هفته بسیج سال جاری استفاده کردیم حدود ۲۰۰ میز مشاوره تحصیلی و علمی را در نقاط مختلف کشور بخصوص مناطق کم برخوردارتر برپا کردیم.

بر اساس این گزارش، در این همایش چند تن از مدیران مدارس نخبه و برتر کشور جزئیات ایده ها و طرح های عملیاتی موفق آموزشی خود را در قالب مقالاتی به سایر حضار ارائه کردند؛ همچنین از پدیدآورندگان طرح ها و ایده های برتر آموزشی و تحصیلی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *