khodro.5

سکوت وزارت صنعت در قبال افزایش بی رویه قیمت خودرو

تصویر روز: رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از افزایش بی رویه قیمت خودرو در چند روز گذشته و سکوت سازمان‌های ناظر خبر داد

سعید موتمنی در گفتگوبا صدا و سیما با اشاره به افزایش قیمت پراید ۱۱۱ از ۲۲ میلیون و ۶۰۰ در ۲۰ روز گذشته به ۴۱ میلیون و ۳۰۰ در ۲ روز گذشته افزود: عرضه کم خودرو به بازار عامل اصلی این افزایش قیمت هاست و این موضوع سردرگمی مصرف کننده را برای خرید یا فروش به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در این بازار آشفته خودرو هیچ نظارتی وجود ندارد، گفت: در گذشته شورای رقابت وضعیت بازار خودرو را رصد می‌کرد، اما اکنون با کنار گذاشتن این بخش و نبود نظارت، مشکلات فعلی به وجود آمده است.

موتمنی با بیان اینکه نظارت بر بازار خودرو می‌توانست مانع از افزایش ۷ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی شود، افزود: خودرو‌های ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۰ روز پیش ۵۹ میلیون و ۵۰۰ به فروش می‌رسید هم اکنون به ۷۶ میلیون تومان افزایش یافته است. ­

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودرو فقط بر روی کاغذ اعلام می‌شود، اما عرضه‌ای وجود ندارد، گفت: این رویه آشفتگی بازار را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه ما پیش از این به اعلام قیمت ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار اعتراض کرده بودیم، افزود: ما اعلام کردیم که با این طرح باز هم خودرو گران خواهد شد، زیرا خودروسازان برای ۲ سال آینده تولیدات خود را پیش فروش کرده و نمی‌توانند بیش از این نیاز بازار را تامین کنند.

موتمنی با اشاره به واردات خودرو‌های خارجی کارکرده در زمان جنگ تحمیلی برای­ تامین نیاز بازار گفت: اگر ما به دنبال کاهش التهاب بازار و فروکش کردن قیمت هستیم باید اجازه ورود خودرو‌های خارجی کارکرده را به کشور بدهیم، زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد خودروی چانگان که ۵۰ میلیون به فروش می‌رسید هم اکنون با قیمت ۱۵۰ میلیون به بازار عرضه نمی‌شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با تاکید بر ضرورت ورود دولت و وزارت صنعت برای کنترل بازار خودرو افزود: در صورت افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت یک کالا به آن عکس العمل نشان می‌دهند، اما چگونه است که با افزایش ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودرو اعتراضی نمی‌شود؟

وی گفت: فروش خودرو‌های ویرایشی که هم اکنون مشاهده می‌شود از سوی نمایندگی‌های مجاز خودرو که تریبون رسمی شرکت‌های خودروساز هستند در حال انجام است این خودرو‌ها تولیدات به روز و دارای سند سفید هستند و در حالی عرضه می‌شود که فروش کارتکسی خودرو نباید انجام می‌شد پس این خودرو‌ها از کجا تهیه شده است.

موتمنی افزود: افزایش بی رویه قیمت خودرو در چند روز گذشته به چه دلیلی انجام شده است؟ آیا کیفیت خودرو تغییر کرده؟ مشکلی در کشور ایجاد شده، قیمت ارز بالا رفته و یا تقاضا برای خرید افزایش یافته است؟ ​ این در صورتی است که هیچ کدام از این اتفاق‌ها واقع نشده و تقاضا برای خرید خودرو هم وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه سازمان‌های نظارتی چرا از خودروسازان نمی‌پرسند که دلیل توقف عرضه خودرو در ۲ هفته گذشته چیست؟ ادامه داد: این دو شرکت چرا خروجی خود را به بازار متوقف می‌کنند و چرا سازمان‌های نظارتی به این شرکت‌ها اعتراضی نمی‌کنند؟

وی گفت: با ورود خودرو‌های خارجی به کشور فضای رقابتی ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *