zard choobe 1

تغذیه مناسب، پادزهری برای سرطان

تصویر روز: طبق گفته متخصصان سلامت بیش از یک سوم مرگ‌ومیرهای مرتبط با سرطان ناشی از تغذیه ناسالم است.

به گزارش ایسنا، “دویچه‌وله” در مطلبی تازه در این رابطه آورده است: اینکه مصرف کدام گروه از مواد غذایی برای سلامتی مضر یا مفید هستند، موضوعی‌ست که علم مفصل به آن پرداخته است.

بنا به یافته‌های نوین مرکز تحقیقات سرطان آمریکا حدود یک سوم از بیماری‌های سرطانی ناشی از مواد غذایی‌ هستند.

در عین حال گروهی از مواد غذایی هم دارای مواد ترکیبی و دارویی ارزشمندی هستند که از رشد سلول‌های سرطانی می‌کاهند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آن می‌شوند. افزودن چنین موادی به برنامه غذایی و مصرف منظم آنان می‌تواند از خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی بکاهد یا موجب پیشگیری از آن شود.

سیب میوه سلامتی

مصرف سیب مانع گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود و کلسترول و اکسیدان چربی خون را کاهش می‌دهد. سیب دارای مواد ترکیبی بسیار ارزشمندی مانند فلاونوئیدها و پکتین‌هاست که در سلامت روده موثرند. سرطان روده سومین عامل مرگ و میرهای سرطانی در میان زنان در سراسر جهان محسوب می‌شود. این عامل برای مردان در جایگاه دوم قرار دارد.

زنجبیل، ریشه‌ای سالم

زنجبیل به دلیل مواد ترکیبی و خاصیت‌های بی شمار، امیدبخش‌ترین گزینه برای درمان بیماری‌های سرطانی است. مطالعات علمی بی‌شماری صریحا بر تاثیر عصاره زنجبیل در پیشگیری از بیماری‌های سرطانی تاکید دارند. از جمله سرطان پستان، کبد، ریه، پروستات و لوزالمعده.

چای سبز

چای سبز سرشار از مواد پلی فنول است که نوشیدن آن به پیشگیری از بیماری سرطان کمک می‌کند و باعث نابودی سلول‌های سرطانی و تومورهای موجود در بدن می‌شود. علاوه بر آن در برخی مطالعات علمی آمده است که چای سبز نقش مهمی در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی دارد. همچنین نوشیدن چای سبز در ترمیم سلول‌هایی که به دلیل اکسیدان، مثلا از طریق کشیدن سیگار، آسیب می‌بینند نقش موثری دارد.

بروکلی، اسفناج و کلم

بروکلی به تیره‌ای از سبزی‌ها تعلق دارد که به دلیل وفور فلاونوئیدهایش از نقش ویژه‌ای در درمان بیماری‌های سرطانی برخوردار است. مصرف سه تا چهار وعده بروکلی در هفته از خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان مثانه آشکارا می‌کاهد. اسفناج و کلم نیز سموم بدن را می‌زدایند و سیستم ایمنی آن را تقویت می‌کنند. همچنین مصرف هر دوی آنها سبب پیشگیری از بیماری‌های سرطانی و نابودی سلول‌های سرطانی است.

ویتامین D موجود در ماهی

ماهی تازه سرشار از اسید چرب امگا۳ است که از التهاب‌های گوارشی و عفونت‌های پوستی پیشگیری می‌کند، به ویژه ماهی‌های پرچربی مانند ماهی آزاد که مملو از ویتامین D است. دانشمندان در تحقیقات خود توانستند تاثیر مثبت ویتامین D را در روند درمانی حدود ۲۰ نوع سرطان به اثبات برسانند. نتیجه بسیاری از مطالعات نیز حاکی از آن است که مصرف ویتامین D بی‌تردید به روند درمان سرطان سینه، روده و پروستات کمک شایانی می‌کند.

گوجه فرنگی در هر نوع و شکل آن

مصرف گوجه فرنگی هرچه بیشتر بهتر؛ چه به صورت خام، چه به صورت رب و سس. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که مصرف منظم آن منجر به تقویت سلول‌های بدن در برابر سرطان می‌شود. بنابر تحقیقات منتشرشده از سوی مدرسه عالی پزشکی دانشگاه هاروارد، مصرف گوجه فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را حدود ۲۱ تا ۳۴ درصد کاهش دهد.

سیر، سلاحی معجزه‌گر در برابر سرطان

سیر دارای ماده دارویی اسید آمینه آلین است که نه تنها از بروز سرطان پیشگیری می‌کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان در برابر دیگر بیماری‌ها نیز می‌شود. این ماده به سلول‌های سرطانی می‌چسبد و سبب نابودی آنان می‌شود، بدون آنکه به سلول‌های سالم آسیب رساند.

عدس را به برنامه غذایی‌تان بیفزایید

عدس یکی از سالم ترین حبوبات است که هم تهیه و پخت آن به سادگی انجام پذیر است و هم مصرف آن به ویژه به تسکین ناراحتی‌های روده کمک می‌کند. به همین دلیل نیز عدس به آن دسته از مواد غذایی تعلق دارد که مصرف آن در پیشگیری از سرطان روده می‌تواند موثر باشد به ویژه آنکه دارای فیبرغذایی سالم و بالایی نیز هست.

زردچوبه، ادویه ضد سرطان

امروزه زردچوبه معروف ترین و معتبرترین ادویه ضد سرطانی محسوب می‌شود. علت آن نیز ماده کورکومین موجود در آن است که اثری شفابخش دارد. زردچوبه از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و باعث نابودی آنان می‌شود. با مصرف این ادویه زرد، سیستم ایمنی بدن انسان در برابر تومورها مقاوم می‌شود. به ویژه ترکیب زردچوبه با فلفل نقش موثر بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *