ساختار صنعتی ایران در آیینه برنامه های توسعه ای

photo ۲۰۱۹ ۰۳ ۰۲ ۱۰ ۵۵ ۰۵

 

 


آثار سیاست های صنعتی، تجاری و فناوری بر رشته فعالیت های صنعتی کشور
نویسنده: دکتر داریوش مبصر ، دکتر افسانه شفیعی ، دکتر الهام اسمعیلی پور ماسوله
ناشر: شرکت چاپ و نشر بازرگانی

________________________________________
برنامه‌های توسعه‌ای چه تاثیری بر اقتصاد ایران داشته است؟
برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور چه هستند؟ تا به حال چه دستاوردی داشته‌اند؟ و مهمترین نکات آموخته از این برنامه‌ها برای اجرای برنامه‌های آتی چیست؟
تدوین و اجرای ۵ برنامه توسعه اقتصادی پس از انقلاب اسلامی ایران باعث تاثیرات جدی بر ساختار صنعتی کشور بوده است. اگرچه برقراری ارتباطی یک به یک بین محتوای اسناد، سیاستهای ذکرشده در قوانین برنامه و ساختار صنعتی برآمده از آن، به دلیل کلی بودن اغلب سیاستهای اعلامی، تغییر جهت برخی از سیاستها در محیط رو به تحول داخلی و خارجی و ظرفیتهای متفاوت دستگاه بوروکراسی کشور، برای اجرای هر یک از سیاستها بسیار دشوار است، با این حال کنار هم قراردادن تدابیری که سیاستگزاران اقتصادی برای توسعه صنعتی کشور طی برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب اتخاذ کرده‌اند، با ساختار صنعتی که پس از اجرای هر یک از برنامه‌ها تحقق یافته است، می‌تواند درک بهتری از تحولات صنعتی کشور و علل و عوامل ذی‌مدخل در آن ارائه نماید. چنین موضوعی حتی اگر از برخی ابعاد به اندازه کافی شفاف و روشن نباشد، به طور حتم می‌تواند نکات آموزنده‌ای در حوزه نظر و عمل به کشور ارائه نماید.
تدوین برنامه‌های توسعه‌ای با رویکرد رفع نقائص زنجیره تامین و تکمیل زنجیره ارزش فعالیتهای صنعتی که می‌بایست با اتکاء به بازیگران و ذینفعان این حوزه و با تاکید بر عملیاتی کردن خروجی‌های آن با مشارکت نهادهای سیاستگزار تدوین و اجرا شود، می‌تواند نقش مهمی در بهبود ساختار صنعتی کشور داشته باشد.
این در حالی است که با توجه به چشم‌انداز تغییرات ترکیب رشته فعالیت‌های صنعتی در برنامه‌های توسعه، رفع موانع توسعه صنایع پائین دست و توسعه بازار رشته فعالیت مواد غذایی در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در شرایط تشدید تحریم‌های خارجی نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.
کتاب «ساختار صنعتی ایران در آینه برنامه‌های توسعه‌ای» به بررسی آثار سیاستهای صنعتی، تجاری و فناوری بر رشته فعالیتهای صنعتی کشور می‌پردازد و تصویری از برنامه‌های پنج‌ساله توسعه پس از انقلاب و تحولات رشته فعالیتهای صنعتی کشور در بستر آن را ارائه می‌کند.
این کتاب حاصل مطالعات انجام شده توسط تعدادی از پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی است و خاستگاه تکوین و تدوین آن، برخی مسائل مبتلابه بخش صنعت کشور و رشته فعالیتهای صنعتی ذیل آن است.
مدیران دولتی، کارشناسان اقتصادی، اساتید دانشگاه، دانش‌پژوهان و افراد علاقه‌مند به شناخت ساختار اقتصادی ایران مخاطبان اصلی این کتاب هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *