peyaz

قیمت هر کیلو پیاز از مرز ۸ هزار تومان گذشت!

تصویر روز: بازار میوه و تره بار در آستانه سال نو دستخوش نوسان قیمت هاست، بگونه ای که قیمت هرکیلو گرم پیاز از مرز ۸۰۰۰ تومان گذشت و در میادین میوه و تره بار شهرداری هم کمیاب شد.

به گزارش ایرنا ، بررسی بازار میوه و تره بار نشان می دهد که قیمت پیاز در مناطق بالا و پایین شهر بین هشت تا ۱۰ هزارتومان به ازای هرکیلو گرم به فروش می رسد.

همچنین به دلیل گرانی قیمت این محصول کشاورزی، از روز گذشته پیاز در میادین میوه و تره بار شهرداری عرضه نشده است.

طبق نرخ نامه عمده فروشی اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران برای دوره ۲۷ اسفندماه ۹۷ تا پنجم فروردین ۹۸ قیمت انواع پیاز زرد، شیری و قرمز بین چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

بنابراین نرخ ها نشان می دهد که قیمت پیاز بیش از دو برابر افزایش یافته در حالی که ۲ هفته گذشته قیمت هرکیلو گرم پیاز به چهار هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود.

برخی فروشندگان این افزایش قیمت ها را ناشی از افزایش حجم صادرات و قاچاق به کشورهای همسایه به دلیل نوسان نرخ ارز در ماه های گذشته ذکر کردند و بعضی هم بروز مشکل در سیستم حمل و نقل به دلیل نزدیک شدن به پایان سال و افزایش ترددهای شب عید دانستند.

همچنین علاوه بر افزایش نرخ پیاز، قیمت انواع صیفی جات جهشی رشد کرد به طوری که طبق نرخ نامه عمده فروشی اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران قیمت هرکیلوگرم گوجه فرنگی رسمی سه هزار و ۵۰۰ تومان، گوجه فرنگی گلخانه ای ۹ هزار تومان، خیار رسمی و گلخانه ای هفت هزار و ۵۰۰ تومان، سیب زمینی چهار هزار تومان، هویج سه هزار و ۲۰۰ تومان، بادمجان قلمی پنج هزار تومان، بادمجان گلخانه ای ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، سیرخشک ۱۵ هزار تومان، لوبیا سبز ۹ هزار تومان و کاهو پنج هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده است.

مشاهدات خبرنگار ما در مراکز خرید و فروش پایین و بالای شهر نشان می دهد قیمت هرکیلو گرم سیب زمینی بین چهار هزار و ۸۰۰ تا هشت هزار تومان، گوجه فرنگی بین پنج هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ تومان، خیار بین پنج هزار و ۸۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ تومان، کاهو بین هشت تا ۱۲ هزارتومان، هویج پنج هزار تومان، کلم قرمز و سفید ۶ هزار و ۸۰۰ تومان، فلفل دلمه ای بین ۱۴ تا ۱۹ هزارو ۸۰۰ تومان، زردک ۶ هزار و ۸۰۰ تومان، بادمجان ۶ هزار و ۸۰۰ تا ۱۲ هزارتومان، سیرخشک ۱۴ هزارو ۸۰۰ تومان و لوبیا سبز ۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می رسد.

براساس آخرین آمار معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی نه تنها در تولید صیفی جات کاهش نداشته ایم بلکه در ۹ ماهه امسال ۲۷۵ هزارتن سیب زمینی ، ۲۱۷٫۳ هزارتن پیاز، ۴۳۳٫۳ هزارتن گوجه فرنگی و ۱۱۳٫۳ هزارتن خیار صادر شده بود.

برطبق گفته غرفه داران میادین میوه و تره بار روز یکشنبه قیمت پیاز به هر کیلو چهار هزار و ۹۵۰تومان در میدان اصلی رسیده بود و برهمین اساس و به دلیل بالا بودن قیمت غرفه داران از آوردن پیاز به غرفه ها خودداری کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *