20190323020510228

معطلی ۳۰۰ مسافرآنتالیا در فرودگاه تهران

تصویر روز: ‎۳۰۰ مسافر آنتالیا درحالی بیشتر از شش ساعت در فرودگاه بین‌المللی تهران معطل ماندند که هواپیمای آن‌ها مجوز پرواز نداشت.

‎به گزارش تصویر روز به نقل از ایسنا، این هواپیمای ترک قرار بود حوالی ساعت ۱۲ ظهر دوم فرودین با ۳۰۰ مسافر ایرانی خود به سمت آنتالیا پرواز کند که به دلیل نداشتن مجوز، بیشتر از شش ساعت مسافرانش را در فرودگاه امام خمینی (ره) معطل نگه‌داشت تا سرانجام با مساعدت سازمان هواپیمایی ایران، مجوز پرواز آن صادر شد و این مسافران حدود ساعت ۱۹:۰۰ تهران را ترک کردند.

‎ولی تیموری، معاون گردشگری پیش از آغاز سفرهای نوروزی به آژانس‌های مسافرتی هشدار داده بود حق فروش و حتی تبلیغ تور، بدون مجوز پرواز از سوی سازمان هواپیمایی را ندارند، اما به نظر می‌رسد این هشدارها چندان اثرگذار نبوده است.

حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی که پیگیری وضعیت پرواز این ۳۰۰ مسافر معطل در فرودگاه تهران بود، مقصر اصلی این جریان را شرکت هواپیمایی ترک دانست و به ایسنا گفت: درست است که آژانس تخلف کرده و تور آنتالیا را بدون مجوز پرواز فروخته، اما متخلف اصلی شرکت هواپیمایی «اطلس جت» است که هر سال چنین سناریویی را برای نوروز رقم می‌زند.

وی اضافه کرد: این ایرلاین معمولاً خلاف قوانین و ضوابط، پروازی که مجوز ندارد را روی سیستم فروش بلیت قرار می‌دهد و به آژانس چارترکننده هم اعلام می‌کند که مجوز را از سازمان هواپیمایی حتماً می‌گیرد تا برای فروش انگیزه ایجاد کند. پرواز امروز آنتالیا نیز از همین دسته بوده است. هرچند در نهایت با لطف و همکاری سازمان هواپیمایی، مجوز این پرواز صادر شد. البته مردمی که به فرودگاه آمده بودند نباید وجه‌المصالحه قرار بگیرند فقط به خاطر مردم متأسفانه چاره‌ای جز اجازه و صدور مجوز وجود نداشت، چرا که این ایرلاین هر سال همین کار را تکرار می‌کند.

او افزود: این ایرلاین روز ۲۸ اسفند برای صدور مجوز پرواز درخواست می‌دهد. این رفتار خارج از ضوابط و قوانین است. مخصوصاً در شرایط حاضر که شرکت‌های هواپیمایی ایران با صندلی خالی پرواز می‌کنند ولی چون ایرلاین‌های ترکیه به آنتالیا پرواز مستقیم دارند، بیشتر پروازهای این مسیر روی آن‌های شیفت شده، درحالی که این کار به زیان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تمام شده و از طرفی به سوءاستفاده برخی ایرلاین‌های ترک منجر شده است.

رفیعی درباره این سوال که مگر آژانس پیش از فروش بلیت پرواز امکان اطلاع از مجوز پرواز را ندارد، توضیح داد: آژانس باید قبل از فروش تور و یا بلیت، استعلام مجوز را بگیرد. چون وقتی پرواز روی سیستم فروش بلیت قرار می‌گیرد آژانس متوجه نمی‌شود که آن پرواز مجوز ندارد. هرچند این آژانس می‌دانست که ایرلاین مجوز پرواز ندارد با این حال به فروش بلیت و تور آن اقدام کرد. تخلف محرز است و برخوردهای لازم نیز با آن آژانس صورت گرفته و می‌گیرد، اما لازم است با متخلف اصلی که ایرلاین بوده و هر سال همین کار را انجام می‌دهد، برخورد قاطع‌تری صورت گیرد.

رئیس هیأت مدیرعامل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به نامه‌ای که این ایرلاین خطاب به مشتریان خود نوشته و مسؤول بروز مشکل در پروازهایش را سازمان هواپیمایی ایران دانسته است، گفت: در این نامه نوشته شده که «تمام هواپیماهای این شرکت با مجوزهای برنامه‌ای در ترکیه آماده پرواز است اما متأسفانه سازمان هواپیمایی کشوری ایران با چشم‌پوشی بر روابط دو کشور ایران و ترکیه و قراردادهای فی‌مابین، مجوزهای پرواز صادرشده را به صورت یکطرفه لغو کرده و با وجود قوانین بین‌الملل اجازه پرواز را به این شرکت هواپیمایی را نمی‌دهد. بنابراین برخی پروازهای ما امکان آمدن به ایران را ندارند» درحالی که این ادعا صحت ندارد و مجوزها به تناسب و مطابق قوانین بین‌الملل و بر اساس توافق دو کشور برای شرکت‌های هواپیمایی ایران و ترکیه صادر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *