vitamin d 1

ضرورت پیشگیری از کمبود ویتامین D

تصویر روز: ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کلی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند، کمبود ویتامین D به صورت معضل جهانی در تمام کشور‌ها مطرح است

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: از عوارض کاهش سطح سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین D، می‌توان به خطر بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، اختلال در سرعت رشد کودکان و اختلالات خودایمنی مثل بیماری MS اشاره کرد.
دکتر زهرا عبداللهی گفت: کمبود ویتامین D به صورت معضل جهانی در تمام کشور‌ها مطرح است.
وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کلی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند، افزود: بیشترین میزان شیوع کمبود ویتامین D، در سالمندان، زنان در سنین باروری و کودکان مشاهده می‌شود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ویتامین D، یک ویتامین محلول در چربی است که متابولیت فعال آن ۲۵ هیدروکسی ویتامین D نام دارد، خاطرنشان کرد: چرخش مقادیر کافی این متابولیت در گردش خون جهت حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، غده‌های جنسی و عضلات در تمام سنین و نژاد‌ها ضروری است.
دکتر عبداللهی بیان کرد: از عوارض کاهش سطح سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین D، می‌توان به خطر بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، اختلال در سرعت رشد کودکان و اختلالات خودایمنی مثل بیماری MS اشاره کرد.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات دفتر بهبود تغذیه جامعه برای پیشگیری از کمبود این ویتامین، بازنگری دستورالعمل مکمل یاری در کودکان زیر ۲ است، افزود: براساس دستورالعمل جدید، تمامی کودکان باید از روز ۳ تا ۵ پس از تولد، قطره حاوی IU ۴۰۰ ویتامین D و IU ۱۵۰۰ ویتامین A را به میزان ۲۵ قطره در روز مصرف کنند.
دکتر عبداللهی تصریح کرد: همچنین کمیته ملی مشورتی پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین D توصیه می‌کند که مکمل یاری هر دو ماه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال انجام شود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه مکمل یاری ویتامین D به میزان یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی یک بار در ماه در دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه کشور از سال ۱۳۹۴ به مورد اجرا گذاشته شده است. جوانان، میانسالان و سالمندان نیز برای پیشگیری از کمبود ویتامین D، باید ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، برنامه مکمل یاری ویتامین D، از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور اجرا می‌شود و افراد با مراجعه به پایشگاه‌های سلامت در شهر و خانه‌های بهداشت در روستا با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مکمل ویتامین D را براساس دستور العمل‌های موجود، به طور رایگان دریافت می‌کنند. زنان باردار نیز باید از آغاز دوران بارداری تا هنگام زایمان روزانه یک عدد مکمل هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: غنی سازی شیر و روغن‌های مایع خوراکی با ویتامین D نیز یکی دیگر از راهکار‌هایی است که به اجرا گذاشته شده و می‌تواند بخشی از ویتامین مورد نیاز را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *