dakal.4

پایداری برق ایران با اتصال به شبکه روسیه

تصویر روز: معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه اتصال شبکه برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه نیازمند انجام اقدام هایی فنی و پیچیده است، گفت: با اتصال این شبکه ها به یکدیگر، شبکه برق ایران پایدارتر خواهد شد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اقصادی ایرنا، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو پانزدهم اسفندماه پارسال در دیدار با «شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: شبکه برق ایران از طریق آذربایجان به روسیه متصل می‌شود.
وی افزود: از طریق جمهوری آذربایجان امکان ارتباط با روسیه را در دست بررسی داریم که به سنکرون (متصل) شدن سیستم برق ایران با روسیه کمک خواهد کرد.
در همین رابطه «محمود رضا حقی فام» در گفت و گو با ایرنا گفت: توافق هایی بین کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه انجام گرفته و اقدام هایی نیز توسط شرکت مدیریت شبکه ایران درحال انجام است.
وی افزود: سنکرون کردن شبکه برق از یک طرف نیاز به فراهم کردن یک سری ملزومات فنی در کشورمان دارد و از طرف دیگر کشوری مانند روسیه که شبکه ای بسیار بزرگ دارد، وقتی بخواهد با شبکه ای متوسط مانند شبکه ایران مرتبط شود، هر دو کشور باید مطمئن شوند که این اتصال چه پیامدهایی خواهد داشت.
حقی فام ادامه داد: برای اتصال نیز ما باید به این اطمینان برسیم که اختلالی در شبکه نخواهیم داشت و روسیه نیز به این اطمینان برسد. بنابراین مطالعات دقیق فنی در حال انجام است.
سخنگوی صنعت برق ایران خاطرنشان ساخت: علاوه بر این اکنون خطوط انتقالی از طریق کشور ارمنستان در حال تکمیل شدن است.
به گفته وی، اگر این اتفاق رخ دهد به معنای آن خواهد بود که از نظر الکتریکی این شبکه، شبکه ای یکپارچه خواهد شد و چون شبکه روسیه نیز به شبکه اروپا وصل است کمک می کند به اینکه یک هم پوشانی ایجاد شود.
سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: این همکاری ها کمک می کند که ما اگر کمبود برقی در هر زمانی داشته باشیم بتوان از ظرفیت کشورهای دیگر برای تامین برق استفاده کنیم.
حقی فام افزود: سنکرون کردن شبکه برق کشورمان با روسیه همچنین کمک خواهد کرد هر زمان تولید برق مازادی داشته باشیم بتوان این مازاد را به راحتی صادر کرد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر ادامه داد: اگر ملزومات فنی فراهم شود، به طور قطع یک شبکه پایدار و مطمئن خواهیم داشت.
وی گفت: اکنون این طرح در حال مطالعه است و کارهای سختی دارد و مهندسان آنها باید به ایران آمده تا مطمئن شوند سیستم های حفاظتی و فنی ما توانایی های لازم را دارد، همچنین ما نیز باید مطمئن شویم.
حقی فام تصریح کرد: این روند درحال انجام است اما نمی توان سقف زمانی برای آن تعیین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *