salahinejad

لزوم توسعه روابط عمومی الکترونیک در صنعت بیمه

تصویر روز: در دهه اخیر، جایگاه روابط عمومی در بنگاه های اقتصادی با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی صورت گرفته، ارتقاء یافته به گونه ای که موفقیت و دوام سازمان ها در حوزه فعالیت های تخصصی با نحوه عملکرد روابط عمومی‌ آنها در هم آمیخته است.
روابط عمومی ها به عنوان آینه تمام نما و قلب تپنده هر بنگاه اقتصادی، نقش مهمی در پیشرفت هر مجموعه دارند اما موفقیت آنها در شرایط کنونی جز با به کارگیری ابزارهای روابط عمومی الکترونیک امکان پذیر نیست.
در واقع، روابط عمومی الکترونیک مجموعه ای از تکنیک ها و روشها را ارائه می کند که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، سعی دارد اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی را در رابطه با اهداف سازمانی و به ویژه جلب رضایت ذینفعان و مشتریان به حداکثر برساند.
بدون شک در بازار رقابتی امروز، حفظ برتری و ارتقاء جایگاه در بازار یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران است بنابراین توجه به نیازهای مشتریان که حالا به جرات می توان گفت استفاده از ابزارهای الکترونیکی تمامی جنبه های زندگی آنها را احاطه کرده، نقش قابل توجهی در ذهنیت آنها نسبت به برند یک شرکت خواهد داشت. به عبارت دیگر، همان گونه که سرعت تغییرات تکنولوژیک برای مردم اهمیت فراوانی یافته است این اهمیت برای سازمانها و شرکت های تجاری دو چندان است .
با این اوصاف، توجه به محیط فن آوری نوین یکی از ضروریات فعالیت روابط عمومی ها در آینده ای نه چندان دور خواهد بود بنابراین آماده سازی زیر ساخت فن آوری از جمله استفاده بیش از پیش از شبکه گسترده اینترنت و طراحی و برنامه ریزی برای استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی باید مورد توجه قرار گیرد.
بکارگیری سامانه ها و ابزارهای نوین الکترونیکی در روابط عمومی، علاوه بر افزایش چشمگیر کیفیت و اثربخشی پیام؛ سرعت، دقت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.
اگر بخواهیم ضرورت روابط عمومی الکترونیک را در صنعت بیمه بررسی کنیم باید بگوییم که با توجه به ماهیت خاص خدمات بیمه ای و طیف گسترده مخاطبان این صنعت در رشته های مختلف، ضرورت حرکت روابط عمومی به سمت ابزارهای نوین ارتباطی بیش از سایر بخش ها باید در صنعت بیمه مد نظر قرار بگیرد.
در سالهای اخیر شاهد هستیم که شرکت های دانش بنیان نوپا و به اصطلاح استارت آپ ها با بکار گیری نیروهای جوان و زبده و در کوتاه ترین زمان ممکن به موفقیت هایی در زمینه تولید نرم افزارهای کاربردی بیمه ای دست یافتند و در برخی موارد، شرکتهای بیمه با امکانات فراوان در رقابت با آنها عقب ماندند.
امروزه روابط عمومی را تلاش مدبرانه برای ترغیب و تشویق مردم یا نفوذ در افکار آنان با استفاده از وسایل ارتباطی تعریف می کنند بنابراین صنعت بیمه در حوزه روابط عمومی باید در این زمینه پیشگام باشد و با بهره گیری از ابزارهایی نظیر سرویس های ارزش افزوده تلفن همراه، پادکست، تبلیغات اینترنتی و سایر فناوری های الکترونیکی ، تلاش کند تا مخاطبان و مشتریان را هرچه بیشتر با جدیدترین خدمات و محصولات بیمه ای آشنا کرده و با استفاده از تکنیکهای ارتباطی، آنها را برای استفاده از این خدمات ترغیب و تشویق کند.
*دکتر علی صلاحی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *