rafie

نقش روابط عمومی در بحران

تصویر روز: در سالهای اخیر کشور عزیزمان بحران های مختلفی را اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تجربه کرده است و برای بسیاری این پرسش ایجاد گردیده که چرا درک صحیحی به وجود نیامده و برای روبرو شدن با آن سازگاری مناسبی نداریم.

در این میان حلقه مفقودی بین سازمان‌ها و نهادها به نام روابط عمومی خودنمایی می‌کند. روابط عمومی جایگاهی است که بسیار جوان است و در روند پیدایش سازمان های نو برای ایجاد ارتباط و سهولت آن با جامعه داخلی و بیرونی، مخاطبان و ذینفعان، گروه‌های تاثیرگذار، افکار عمومی و ارتباط اصولی با رسانه‌ها به منظور حفظ ارتباط دوسویه و جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان و کمک به مسئولان در سازمان ها و نهادها برای همگام شدن با تغییرات محیطی و رشد و توسعه سازمان ها در رسیدن به اهداف و استراتژی‌های آن حرکت می‌کند.
بحران آب، زلزله، سیل و بلایای طبیعی اجتناب ناپذیر است. برای سازش با آن باید بتوانیم به تمام امکانات موجود مجهز شویم. در این میان نیاز به جایگاهی داریم که در زمان بحران به منظور جلب اعتماد عمومی و مشارکت اکثریت جامعه از توانمندی پاسخگویی سریع، شفاف و صادقانه برخوردار باشد.
روابط عمومی متأسفانه در این چند ساله مورد غفلت قرار گرفته و به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی با بی مهری مواجه شده و نوعی مهر بر دهان روابط عمومی ها قرار داده اند. در عصر اطلاعات و ارتباطات در جامعه ای که رو به سوی تکامل دارد و مدیریت را جستجو می‌کند روابط عمومی از عناصر اصلی ارتباطات در ایجاد بسترهای مشارکت ذهنی و عینی نقش نهادی و بنیادی دارد. مشارکت با مقوله اطلاع رسانی از مهمترین فعالیت‌های روابط عمومی است و نقش روابط عمومی در کاهش آلام و مصیبت های ایجاد شده و نزدیک کردن اذهان عمومی به واقعیت ها مشهود است. به طوریکه از ایجاد تنش و دلهره بیشتر جلوگیری و آرامش را برای آن جامعه بوجود آورد.
هر چقدر روابط عمومی توانمند تر و قدرت اطلاع رسانی شفاف داشته باشد ، مفیدتر و تاثیرگذار تر و در دست یابی به اهداف سازمان خود موفق تر است. امروزه وظایف اصلی روابط عمومی ها سنگین تر و پیچیده تر شده است . سرعت در اطلاع رسانی، آگاهی مردم، دسترسی به فن آوری های نوین اطلاع رسانی، گسترش سریع فعالیت های دیجیتال و شبکه های اجتماعی موجب گردیده مردم در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاعات دسترسی یافته و آگاهی یابند و در زمان بحران این زمان کوتاهتر می شود و اگر بتوانیم به موقع اقدام کنیم بازار داغ شایعه، ناامیدی و عدم اعتماد را ترویج می دهیم. متاسفانه اکثریت جامعه ما از اخبار منفی بیشتر استقبال می کند و در جامعه افراد مغرض در هر سطحی کوچک و بزرگ وجود داشته و برای استفاده های نامشروع از ناآگاهی مردم سوء استفاده
می کنند. آنچه مهم است حضور یک روابط عمومی توانمند که به تمام ابزار اطلاع رسانی دسترسی داشته و بتواند به صورت لحظه ای و شبانه روزی در خدمت سازمان خود بوده و اطلاعات شفاف و درست را منعکس کند. این مهم زمانی محقق خواهد شد که کارکردهای روابط عمومی با کارکردهای سازمان فاصله نداشته و با آن همسو و منطبق باشد تا به جایگاه مناسب خود در سازمان دست یافته و نقش موثر خود را در عرصه درونی و بیرونی به خوبی ایفا کند . مطالعه و پژوهش چالش ها، نقاط ضعف، مشکلات و موانع موجود نیازمند بررسی همه جانبه و تهیه و تنظیم راه حال های مناسب برای آن می باشد .
روابط عمومی با آگاهی از محدودیت‌ها می‌تواند بهترین راهکار عملی برای بهبود وضعیت به ویژه در زمان بحران ارائه و برای رفع مشکلات، راه‌حل‌های مناسبی را پیش روی مدیریت هر دستگاه یا نهاد قرار دهد.
روابط عمومی هنری است که به کمک آن می‌توان موسسه ، سازمان و هر مجموعه ای را که مردم با آن سر و کار دارند برای رسیدن به اهداف و استراتژی آن یاری کند. دانشی که آگاهانه می کوشد به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کرده و پشتیبانی و اعتماد ذینفعان را برای موسسه خود به دست آورد.
از سوی دیگر اگر روابط عمومی نتواند مورد اعتماد مدیریت باشد و از تمام زوایای آشکار و پنهان اهداف سازمان خود بی خبر باشد قطعاً تعریف های اشاره شده برای آن روابط عمومی کارایی ندارد. زمانی روابط عمومی می‌تواند تعامل مناسبی با ذینفعان داشته باشد که در جریان تمام مشکلات، گرفتاری ها و موفقیت های سیستم خود قرار گرفته و به شکل مناسبی آن را منعکس و تعامل موفقی با جامعه داشته باشد. آنچه ما در بحران سیل اخیر با آن مواجه بودیم که برخی از روابط عمومی ها توانستند موفق عمل کرده و اطلاعات لازم را در زمان لازم به آگاهی مردم برسانند و از بروز گرفتاری های بیشتر جلوگیری کنند.
باید گفت مهم‌ترین اصل همسویی مدیریت و باور مدیریت به نقش روابط عمومی در زمان بحران است و لازمه آن شناخت مدیریت هر سازمان با وظایف و تخصص روابط عمومی است و آنگاه تجهیز روابط عمومی به متخصصین کارآمد و آشنا، فناوریهای نوین و تسلط بر تکنیک‌های رسانه‌ای به ویژه روابط عمومی الکترونیک در عصر حاضر، تکنولوژی‌های ارتباطی و اینترنت، دسترسی به شبکه های مجازی است تا بتوانیم در شرایط بحرانی با تسلط بر تکنیک های گوناگون و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل محیطی، موقعیت های پیش آمده را به سرعت درک کرده ، شکست ها و ناکامی ها را تبدیل به امید و با صداقت و وفاداری و شفاف سازی و احساس مسئولیت با مخاطبان و ذینفعان تعامل برقرار و با غلبه بر بحران موجب رونق موفقیت در سازمان خود شویم. با همدردی با دیگران از یک سو، صبر و شکیبایی و استقامت از سوی دیگر،تفاهم و همدلی برای خود و دیگران را به وجود آوریم. اگر به حرفه خود ایمان داشته باشیم عبور از بحران آسان تر می شود.

خسرو رفیعی

مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *