maskan.4

ساخت «مسکن اقساطی» برای کارمندان

تصویر روز: عضو هیئت رئیسه مجلس باتاکید براینکه مَسکن موتور محرکه اقتصاد درشرایط تحریم است درنامه‌ای به روحانی راهکاری برای واگذاری هرسال یک میلیون مسکن اقساطی ازمحل ۱۵ درصد حقوق کارکنان دولت ارائه داد.

سید امیرحسین قاضی زاده در گفتگو با مهر، با تاکید بر اینکه موتور محرکه کاملاً درونی اقتصاد ایران، ساخت و ساز مسکن است گفت: ساخت‌وساز مسکن چندین دهه موتور محرکه اقتصاد ایران بوده است و تنها ساخت‌وساز صنعتی است که همه جنبه‌های آن داخلی بوده و در شرایط تحریم قابل اجراست و می‌تواند به رونق همه‌جانبه تولید منجر شود.

وی در تشریح سازوکار رونق تولید مسکن، افزود: دولت باید به همه کارمندان خود پیشنهاد کند در ازای پرداخت ۱۵ درصد از حقوق خود برای ۲۵ سال به صورت قطعی، مسکن خریداری کنند. (میزان دقیق درصد نیاز به کارشناسی دارد و برای کارکنان مختلف، درصدهای متفاوت باید تعیین شود و متراژهای مختلف پیشنهاد می‌شود. میزان درصد قبل از تحویل و بعد از تحویل واحد مسکونی نیز می‌تواند متفاوت باشد و مدل‌های مختلفی را باید به کارکنان با پیش‌پرداخت اولیه و بدون پیش‌پرداخت پیشنهاد داد).

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بر اساس این ساز و کار با افزایش حقوق کارمندان، میزان این درصد تغییری نمی‌کند و این مزیتی برای دولت است و درواقع دولت برای ۲۵ سال، بخشی از حقوق کارکنان خود را به صورت مسکن داده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برای مثال، اگر فردی در سال ۸۸ ماهانه ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته است، الان بیش از سه میلیون تومان حقوق می‌گیرد، در وام بانکی، میزان قسط در گذر سال‌ها ثابت می‌ماند، اما در این سازوکار با افزایش حقوق، درصد پرداختی قسط مسکن از لحاظ ریالی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای مثال ۱۵ درصد حقوق در سال ۸۸ برابر با ۹۰ هزار تومان است درحالی‌که ۱۵ درصد حقوق ۳ میلیون تومانی برابر با ۴۵۰ هزار تومان است، اظهار داشت: اگر کسی وام بانکی در سال ۸۸ دریافت می‌کرده است و قسط آن معادل ۱۵ درصد حقوق او می‌بود، الان در سال ۹۸ نیز همان ۹۰ هزار تومان را قسط می‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: شهروندانی که کارکنان دولت نیستند نیز می‌توانند در این طرح خرید قسطی مسکن بر پایه درصد حقوق شرکت کنند و معادل یک کارمند دولتی هر سال با توجه به درصد تعیین شده به دولت پرداخت داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی در تشریح مزیت‌های این سازوکار، گفت: دولت به جای پرداخت حقوق به کارکنان، به آنها مسکن داده و به این ترتیب، بخشی از نقدینگی موجود در کشور را خودش به سمت تولید هدایت کرده است.

وی می‌گوید: بر اساس شرایط فعلی پرداخت وام بانکی با کاهش ارزش پول، مبلغ اقساط هر سال بی‌ارزش می‌شود اما در این طرح ارزش مبلغ اقساط ثابت می‌ماند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه نکته ارزشمند اینکه رونق تولید در کشور به طور واقعی تحقق می‌یابد و دولت می‌تواند سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی را تأمین مالی و احداث نماید، گفت: با اجرایی شدن این طرح، نرخ مسکن کنترل شده و باعث حذف دلالی و نوسانات غیرمنطقی نرخ مسکن می‌گردد و به رفاه و آسایش و خانه‌دار شدن مردم کمک شایانی می‌نماید.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولت باید طرح «هرسال-یک میلیون مسکن اقساطی» را کلید بزند و صدا و سیما روی آن مانور بدهد، تاکید کرد: با این کار، آمریکا دلسرد می‌شود، وقتی می بیند که بی توجه به همه موانعی که او گذاشته مردم ایران در حال ساخت و تولید بی وقفه هستند.

وی ادامه داد: اگر دولت این طرح را قبل از تابستان ۹۸ اعلام و صدا و سیما روی آن مانور تبلیغاتی برود، در تابستان نه تنها با افزایش قیمت اجاره مسکن روبرو نخواهیم بود، بلکه حباب قیمت مسکن نیز تا حدی می شکند.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: این طرح و سازوکار آن را در قالب نامه‌های جداگانه به رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در پی ارسال این نامه به رئیس‌جمهور، آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور تماس گرفتند و پیرامون نامه تشکر کرده و اعلام کردند این نامه مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفته است و قول پیگیری دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *