gas.3

عراق: گاز ایران جایگزین ندارد

تصویر روز: وزیر برق عراق گفت: اکنون شرایط عراق ویژه است و به برق و گاز نیاز شدیدی دارد، ما هیچ گزینه‌ای جز ایران نداریم و معافیت تحریمی برای خرید گاز و برق از ایران ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المانیتور، لووی الخطیب، وزیر برق عراق در گفت‌وگویی با موضوع وضع برق عراق، اعلام کرده است که با توجه به شرایطی ویژه این کشور، معافیت تحریمی برای خرید گاز و برق از ایران ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرده است که ایران تنها گزینه مناسب برای خرید برق و گاز است و اکنون ما چاره‌ای جز خرید از ایران نداریم.

الخطیب پیش از این، مدیرعامل شرکت انرژی در عراق بوده و در چند شرکت بین‌المللی کار کرده است.

در ادامه، بخش‌هایی از گفت‌وگوی المانیتور با وزیر برق عراق را بخوانید.

آیا عراق نگرانی‌هایی در بخش انرژی این کشور پس از تنش‌های به وجود آمده بین ایران و آمریکا دارد؟

ما پیش‌بینی‌های خود را به‌ویژه برای تابستان انجام داده‌ایم. ما برنامه‌های تولید خود را به صورت خوشبینانه و مؤثر پیش می‌بریم و نسبت به سال ۲۰۱۸ روند روبه‌رشدی داریم. تولید ما در ماه مه حدود ۳۵۰۰ مگاوات در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ افزایش داشت. چالش ما وجود درگیری‌های سیاسی در منطقه است، اما با شناختی که از ایالات متحده داریم ما می‌گوییم که عراق نباید درگیر مشاجره‌هایی سیاسی در منطقه باشد. ما به واردات برق به‌طور موقت از ایران نیاز داریم و این بیش از ۶ ماه بیشتر طول نخواهد کشید. اما نیاز ما برای گاز حدود دو یا سه سال طول خواهد کشید. یعنی تا زمانی که ما وضع تولید گاز در عراق را بهبود بخشیم.

آیا شما نگران نیستید که آمریکا معافیت جدید تحریمی برای واردات گاز از تهران ندهد؟

ما معافیت تحریمی هم برای گاز و هم برای برق از آمریکا داریم. آنها نیاز ما به گاز را می‌دانند. نه جامعه جهانی و نه ایالات متحده آمریکا از اینکه چوب لای چرخ کشور ما بگذارند خوشحال نیستند. ما اولویت‌های خودمان را داریم. معافیت‌های تحریمی به طول دوره زمانی تقسیم می‌شود و قابل تمدید است. من معتقدم که آنها معافیت‌های تحریمی ما را تمدید خواهند کرد. زیرا وضع عراق به‌طور کامل، متفاوت از سایر کشورهاست و ما گزینه جایگزینی برای تامین گاز به غیر از ایران نداریم.

آیا کشوری وجود دارد که شما بتوانید گاز از آنها وارد کنید. برخی منابع می‌گویند که ایران گاز را به قیمت بالاتری به شما می‌دهد؟

ما برای پیدا کردن بهترین معامله، آزادیم، اما دخالت احزاب و ایجاد چالش را نمی‌خواهیم و ما نفع یکی را به دیگری نیز نمی‌خواهیم. ما روابط راهبردی با همه همسایگان و همچنین ایالات متحده آمریکا داریم و نمی‌خواهیم کشوری را علیه کشور دیگر تحریک کنیم. ما به کشورهای همسایه گفته‌ایم که آماده انجام معامله گازی و برقی با هر کشوری هستیم. حتی برخی در این زمینه پیشنهاد هم داده‌اند، اما در این میان برای ما گزینه‌ای بهتر از ایران نیست. ایران بسیار برای ما نزدیک است. وقتی ما درباره پیشنهادها صحبت می‌کنیم منظور ما گاز و برق با هم است. ما اکنون یک هزار و ۱۰۰ مگاوات برق و نیز گاز برای تولید ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق از ایران وارد می‌کنیم که مجموع آنها به بیش از ۴ هزار مگاوات می‌رسد. ما گزینه بهتری از ایران از نظر حجم انرژی، خرید سهل و قیمت مناسب پیدا نکرده‌ایم. به همین دلایل اکنون، بهترین گزینه برای ما ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *