t

افتتاح نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری

تصویر روز: شتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری – اینوتکس ۲۰۱۹ – یکشنبه ۱۹ خردادماه ۹۸ با حضور و سخنرانی دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر حسین زاده معاون وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه قنبرپور دبیر اینوتکس ۲۰۱۹ به تشریح تاریخچه، نحوه شکل گیری و اهداف این رویداد پرداخت و اظهار کرد: تا سال ۲۰۱۶ رویکرد این نمایشگاه، انتقال فناوری بود ولی از این سال به بعد رویکرد اینوتکس به ارتقا اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تغییر جهت داد. وی افزود: در سال ۲۰۱۸ نسل جدید اینوتکس رونمایی شد که رویدادی با حضور تمام ارکان و اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور بود. امسال نیز اینوتکس ۲۰۱۹ را با شعار اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف برگزار می کنیم که در آن، تمام اکوسیستم این حوزه، شامل؛ استارتاپ ها، شتابدهنده ها، صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر، سرمایه گذاران، شرکت ها بزرگ دانش بنیان و شرکت های کوچک فناورانه به تبادل دست آوردها و معرفی توانمندی ها خواهند پرداخت.
در ادامه حسین زاده معاون وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران با بیان این که سال گذشته تفاهمنامه ای با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور امضا کردیم که طی آن مقرر شد به مشارکت کنندگان اینوتکس ۵۰ درصد تخفیف بدهیم، اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی تهران ظرفیت تبدیل شدن به فضای نوآورانه و عرصه حضور شرکت های نوآور را دارد و ما خوشحالیم که این فضا را در اختیار جوانان متفکر و خلاق کشور قرار دهیم.
وی با بیان این که سالانه ۹۰ رویداد نمایشگاهی در این محل برگزار می شود، افزود: در این رویدادها یک سالن را به اختیار استارتاپ ها و کسب وکارهای دانش بنیان و نوین قرار می دهیم و مسئولان کشور هم در بازدیدهای خود از نمایشگاه همیشه از این سالن ها بازدید می کنند که نشان دهنده اهمیت این حوزه در دیدگاه مسئولان کشوراست.
حسین زاده با بیان این که پیش بینی می کنیم ۸ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند، خاطرنشان کرد: حضور استارتاپ ها در نمایشگاه و رویدادهایی همچون اینوتکس ۲۰۱۹ عرصه را برای خلاقیت می گشاید و فرصت های مناسبی برای رفع مشکلات کشور با استفاده از نوآوری فراهم می کند.

نوآوری می تواند اقتصاد ایران را بارور کند

در ادامه این مراسم ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور طی سخنانی ارزشمند ترین رکن اینوتکس را ایجاد همدلی در تقویت نوآوری و حمایت از خلاقیت نیروی انسانی کشور برشمرد و اظهار کرد: نقش پول در توسعه کشور دارای اهمیت است اما با پول نمی توان صاحب تکنولوژی شد و با پول نمی توان به شکوفایی پایدار اقتصادی رسید. وی تصریح کرد: اگر صرفا به پول تکیه کنیم با پول بسیاری از کارهای شدنی نیست اما با نوآوری و خلاقیت اقتصاد ما بارور و شکوفا می شود.
وی با اشاره به این که رتبه ایران در تولید ایجاد و تولید نوآوری و فناوری طی سال های اخیر ۵۵ پله ارتقا پیدا کرده است، گفت: پیشرفت هایی که به دست آمده نشان می دهد که ما دانشگاه های خوبی داریم و نیروی انسانی خوبی تربیت کرده ایم و مسیر را درست پیموده ایم.
ستاری با اشاره به توسعه مراکز رشد فناوری در دانشگاه های کشور افزود: تمام دانشگاه های کشور در حال راه اندازی مراکز نوآوری هستند و در بسیاری از دانشگاه ها این مراکز به بهره برداری رسیده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر این که دولت نباید وارد کسب وکارهای استارتاپی شود، یادآور شد: نقش دولت در این حوزه تنها ایجاد بسترهای لازم برای رشد شما جوانان است، بازار بزرگ ایران و بازارهای جهانی نیز پیش روی شما جوانان است و مردم هم پشتیبان شما هستند.
وی در پایان با بیان این که برای توسعه ایران باید با اقتصاد سنتی و اقتصاد نفتی مبارزه کنیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم بخش سنتی اقتصاد و جامعه به این درک برسد که هر جا جوانان و استارتاپ ها قدم بگذارند ، بخش سنتی اقتصاد بازنده است و همه با با چنین باوری به حمایت و سرمایه گذاری در مسیر رشد این استارتاپ ها روی بیاوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *