havapima.1

«توریسم شهری زیر بنای گردشگری »

تصویر روز: صنعت گردشگری از جمله صنایع مهم جهانی با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیر ستقیم می‌تواند سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار دهد.

درآمدزایی و ایجاد فرصت های شغلی جدید ارتقای سطح زندگی مردم، فروش خدمات ، فعالیت در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری صنایع دستی، توسعه تجهیزات زیر ساخت های گردشگری صنایع دستی، توسعه و تجهیزات زیر بنایی، محورهای مواصلاتی سیستم های حمل ونقل از اثرات مهم اقتصادی این رشد سریع به شمار می‌رود به گونه‌ای که بسیاری از صنعت گردشگری به عنوان صنعت اول دنیا یاد می کنند .

کشورهای می ‌توانند از طرق مختلف مانند کشاورزی ، صنعت و تولید با فراهم نمودن و ایجاد و امکانات خاص و منابع درآمد زایی کنند. بسیاری از جوامع به دلیل شرایط اقلیمی غنای صنعتی و کشاورزی… در وضعیت مناسبی قرار ندارند و لی همه کشورهای می توانند از طریق گردشگری کسب درآمد کنند. اقتصاد دانان گردشگری را صادرات نامرئی می نامند گردشگری در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصل اقتصاد تجاری جهان است.

کاهش تنش های سیاسی و تثبیت صلح جهانی از دیگر آثار مثبت گردشگری است به همین دالیل توریسم شهری در هر کشور میتواند به اقتصاد آن شهر و کشورکمک کند. ارائه دستاوردها در زمینه های صنایع دستی ، نقاشی،خطاطی، موسیقی وعکس میتوانند به این مهم کمک شایانی به نمایند. که همه اینها باعث تبادل فرهنگی و در نتیجه موجب احترام فرهنگی متقابل می‌شود پس از نفت و خودروسازی صنعت گردشگری سومین صنعت بزرگ دنیا به حساب میاید.

گردشگری فرهنگی نیز نوعی دیگر از این صنعت به حساب میاید و بدلیل وجود جاذبه های باستانی ، تاریخی و طبیعی کشورهای مختلف جهان توریست های فرهنگی به دنبال آشنایی با قدرت و تاریخ کشورها مبادرت به سفر می کنند برنامه ریزی در گردشگری از ارکان اصل این صنعت به شمار میرود. مسافرتهای شهری در هر کشور پله اول توسعه گردشگری محسوب میشود. به عبارت دیگر توریسم شهری زیر بنای گردشگری است . بدلیل وجود پارک ها ، مراکز تفریح ورزشی استفاده از مناظر طبیعی با سرمایه گذاری مناسب موجب رشد وتوسعه توریسم شهری خواهد شد.

خیلی ها شهری را که در آن زندگی می کنند به درستی نمی شناسند برای شناخت شهروندان با هویت تاریخی ، طبیعی، مذهبی، علمی، فرهنگی و سیاسی شهرمان باید سرمایه گذاری در صنعت توریسم شهری صورت پذیرد وجود آبشار- چشمه ها، دریاچه ها، غارها و دشت ها مراکز تفریحی و گردشگری موزه های متعدد ، نگارخانه ها کالری ها ، پارک های بازی، نمایشگاههای دائمی ، سالن های سینمایی مراکز بازی و تفریحی و سالن های مجهز ورزشی و استخر مدرن در هر شهری می توانند برای هموطنان مقصد گردشگری باشند.

بیایم در حفظ مراکز گردشگری کشور و شهرهایمان بکوشیم و آنها را بعنوان سرمایه های فرهنگی کشور حفظ کنیم .

دکتر قربانعلی تنگ شیری

مدرس دانشگاه

2 thoughts on “«توریسم شهری زیر بنای گردشگری »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *