639c1022 5e85 4378 a51e 13e

نقش آموزش در کاهش آسیب های فضای مجازی

تصویر روز: آموزش یکی از گام های موثر در کاهش آسیب در فضای مجازی و جرائم سایبری است که با گسترش فضای مجازی، دایره ارتباطی افراد با افراد ناشناخته نیز بیش از گذشته است و همین ارتباطات به بستری مناسب برای وقوع جرایم سایبری بدل شده است.
نازنین پازوکی عضو موسسه بین المللی حقوقی حق گو با اعلام این مطلب افزود : رهبر معظم انقلاب نیز در سال‌های اخیر همواره به موضوع فضای مجازی و توجه به آسیب‌های مجازی تاکید داشته و از مسوولان خواسته‌اند تا برای این حوزه برنامه‌ریزی کنند. موضوعی که مورد توجه مقامات قضایی هم قرار گرفته و آنها نیز بر ضرورت برنامه ریزی دانش بنیان در‌این‌حوزه تاکید دارند.
وکیل پایه یک دادگستری و پژوهشگر حقوقی ادامه داد : آموزش بهترین راه کنترل آسیب‌ها محسوب می‌شود و راهکار موثر کاهش آسیب‌های فضای مجازی ، افزایش دانش و آگاهی آحاد مردم است . این در حالی است که ؛ در شرایط کنونی روزانه شاهد افزایش شبکه‌های اجتماعی در فضای مجاز هستیم . در حال حاضر روزانه تعداد زیادی سایت راه‌اندازی می‌شود و ده‌ها هزار سایت نیز به صورت هفتگی و با نگاه مجرمانه در این فضا شکل می‌گیرد. بیش از ۲۳ ‌میلیون کاربر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام عضویت دارند که از این تعداد ۱۵ میلیون کاربر جزو کاربران فعال هستند.
نازنین پازوکی اظهار داشت : باید با محوریت آگاهی‌بخشی به مردم برای استفاده صحیح از فضای مجازی فرهنگ‌سازی کنیم به طوری که در مباحث مرتبط با پیشگیری از جرایم و تخلفات‌، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی را شاهد باشیم.
کارشناس حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری گفت: امروزه یکی از راه‌های کنترل تخلفات اینترنتی و اعمال نظارت، ایجاد دیواره آتشین و بحث فیلترینگ است. این روش در بسیاری از کشورها با توجه به مصالح عمومی و منافع ملی از طریق نرم افزارهای مناسب اعمال می‌گردد و کشورها خود را در برابر پیامدهای امنیتی، فرهنگی، اخلاقی و سیاسی فضای مجازی و سایبری واکسینه می‌کنند. ما نیز بایستی با دیدی وسیع و نگاه به آینده برای این مسأله تدبیر کنیم و تهدیدها را به فرصت مغتنمی برای رشد و توسعه و بالندگی و تبیین و تبلیغ نظام اسلامی مبدل کنیم.
وی ادامه داد: اهمیت موضوع چنان است که سیاست کلی نظام درخصوص شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای از سوی دفتر مقام معظم رهبری طی شماره۱۰۳۳/۱ مورخه۹/۳/۱۳۸۰ ابلاغ شده که در سند مذبور که دارای هفت بند است، بر ایجاد، ساماندهی و تقویت نظام ملی اطلاع‌رسانی رایانه‌ای و اعمال تدابیر نظارتی لازم تأکید شده است. سیاست موصوف پس از طرح و بررسی توسط مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام به محضر مقام معظم رهبری پیشنهاد و با لحاظ نظرات معظم‌له ابلاغ شده و بلافاصله موضوع در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگرفت . مجموعه مقررات پالایش و فیلترینگ مراکز اینترنتی مصوب۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در راستای اعمال و کنترل و نظارت دقیق تر به مراکز اینترنتی و اعطای مجوز به مراکز مذکور در چارچوب ضوابط نظارتی توسط وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تحت عنوان «مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای» به تصویب رسیده است.
نازنین پازوکی خاطرنشان کرد : پیش‌نویس سند پیشگیری از جرایم فضای مجازی که از سوی این معاونت تهیه و تنظیم شده و مدتی است مورد پذیرش شورای عالی فضای مجازی کشور قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *