اثر پفک مشابه اثر دود سیگار است

ایسنا: رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: گرما دیدن شدید مواد تشکیل دهنده پفک طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد سموم و مواد مضری می‌شود که این مواد اثری شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار داشته و سبب ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها می‌شود.

علی اکبر حق ویسی با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم و تاثیر مخرب تنقلات کارخانه‌ای از جمله پفک بر بدن افراد جامعه، به ویژه کودکان عنوان کرد: پفک از جمله تنقلات پرطرفدار و محبوب بین تمامی افراد جامعه، به ویژه کودکان است که به اندازه محبوبیت خود، دارای مضرات فراوانی است که یکی از علل آن وجود اسید چرب ترانس در پفک است که زمینه بروز سکته و سرطان را در مصرف کنندگان فراهم می‌کند.

وی افزود: درصد خیلی زیاد رنگی که در تولید این محصول به کار میرود، غیرمجاز و درصد اندکی از آن رنگ مجاز است که البته اکثر کارخانه‌های تولیدی، به ویژه کارخانه‌های استان قم ادعایی مبنی بر استفاده از رنگ‌های تماما مجاز در محصولات خود دارند که صحت و سقم آن مشخص نیست.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: کودکان اغلب در میان وعده‌ها از تنقلات استفاده می‌کنند؛ نمک، روغن و رنگ موجود در پفک که زمینه ساز بیماری‌های فراوانی نیز هستند سبب بروز تشنگی شدید پس از مصرف می‌شوند، این امر باعث می‌شود که دستگاه گوارش حجیم شده و اشتهای کودکان کاهش یابد و یا به اصطلاح کودکان دچار سیری کاذب شوند که همین مسئله زمینه ساز سوءتغذیه و سایر بیماری ها می‌شود.

حق ویسی در ادامه سخنان خود مبنی بر مضرات پفک بیان کرد: بدن انسان دارای سلول های مختلفی است که اگر ماده مضری به آن وارد شود تمامی سلول هارا به خود درگیر می‌کند؛ اسید چرب ترانس موجود در پفک بیش از همه عروق قلب و مغز را به خود درگیر می‌کند که در کنار عوامل دیگری در بدن سبب بروز بیماری های جدی می‌شود.

میوه و سبزیجات؛ دفع‌کننده سموم از بدن

وی با تاکید بر اینکه کبد انسان بیشتر سموم وارد شده را به خود می‌گیرد و بیش از همه بخش ها در معرض آسیب است گفت: میوه و سبزیجات از جمله مواد مغذی هستند که مصرف آنها سبب دفع سموم بدن از جمله کبد می‌شود که متاسفانه مردم با اهمیت ندادن به توصیه های مکرر سازمان بهداشت، کارشناسان تغذیه و پزشکان مصرف آن را جدی نمی‌گیرند.

حق ویسی مضرات پفک را بیش از تصور عموم دانست و عنوان کرد: گرما دیدن شدید مواد تشکیل دهنده پفک طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد سموم و مواد مضری میشود که این مواد اثری شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار داشته و سبب ابتلای افراد به انواع سرطان ها می‌شود که امری حائز اهمیت و قابل توجه است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اهمیت نقش مردم در تامین امنیت غذایی جامعه اضافه کرد: امنیت غذای جامعه مبتنی بر تلاش سه گروه دولت، جامعه علمی و مردم است که اگر مشارکت و اراده مردم نباشد امنیت غذایی شکست می‌خورد و این امر نیازمند توجه بیشتر مردم به سلامت غذایی خود و خانواده و مصرف مواد غذایی سالم و مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *