tolid.5

نظارت ویژه بر تامین سرمایه در گردش تولید کنندگن لوازم خانگی

 نفوذ دلار در اقتصاد ایران فرصت خوبی بود تا بد عهدان آمریکایی پس از خروج از برجام بخش تولید کشور را دچار مشکل سرمایه در گردش کنند.

از این رو با افزایش بی سابقه نرخ ارز، سرمایه در گردش واحد های تولیدی لوازم خانگی کاهش ۳ برابری را تجربه کردند و دولت قول داد که با تامین سرمایه در گردش این بخش مهم صنعتی کشور، مشکلات آن را مرتفع کند.

این روزها که موضوع تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی داغ شده، خروجی خبرگزاری ها و رسانه های کشور پر شده از مصاحبه های اشخاص حقیقی و حقوقی بخش های مختلف صنعتی به ویژه صنعت لوازم خانگی که نوید روزهای خوش در این صنعت را می دهند.

اینکه این ادعا ها تا چه اندازه می تواند به واقعیت نزدیک باشد قابل بحث است چراکه تجربه نشان داده همواره بخشی از مدیران در زمان تخصیص بودجه و یا دریافت تسهیلات مادی و معنوی وعده هایی را می دهند که در اکثر مواقع اجرایی نمی شود.

به عنوان مثال پیش از بسته شدن واردات لوازم خانگی بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی پاشنه در مجلس را از جا در آوردند که واردات را ممنوع کنید، بخش تولید می تواند نیاز بازار را تامین کنند اما دیدیم که پس از تحریم ها و به دلیل سیاست های ارزی دولت که در نهایت به ممنوعیت واردات لوازم خانگی منجر شد با پدیده ی احتکار مواجه شدیم!!!

تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی لوازم خانگی یک امر واجب است چراکه بخش تولید کشور در این حوزه دچار مشکلات عدیده شده اما لازم است در تخصیص این تسهیلات وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت ویژه ای داشته باشد.

نه تامین سرمایه در گردش باعث کاهش نرخ لوازم خانگی خواهد شد و نه پرداخت هیچگونه تسهیلاتی به داخلی سازی ۱۰۰ درصدی قطعات لوازم خانگی ختم می شود چنانکه بر کسی پوشیده نیست تولید برخی از قطعات های تک مانند پنل های تلویزیون به دلیل عدم صرفه اقتصادی در تولید با مقیاس کم، در انحصار چند کشور است و تقریبا تمام دنیا این قطعه مهم را از کشور چین تامین می کنند. از طرفی تکنولوژی تولید برخی از محصولات مانند کولرهای اسپیلت نیز در ایران وجود ندارد که با تامین سرمایه در گردش به داخلی سازی ۱۰۰ درصدی آن برسیم.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، بخش های نظارتی بر توزیع عادلانه تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باید بدانند که بودجه اختصاص یافته به این واحدها با عنوان تامین سرمایه در گردش قرار است که به ادامه روند تولید کمک کند. اینکه به بهانه کاهش قیمت ها و یا داخلی سازی ۱۰۰ درصدی قطعات قرار باشد سهم بیشتری به واحدی برسد، منطقی نیست و انتظار می رود در اختصاص این بودجه نظارت دقیقی صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *