benzin.1

عرضه بنزین صادراتی در بورس انرژی

تصویر روز: با حمل یک محموله ۱۰ هزارتنی بنزین­ با اکتان ۹۱ به مقصد افغانستان عرضه­ بنزین صادراتی آغاز می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی در گفت و گو با صدا­ و سیما، افزود: با توافقی که با شرکت ملی پالایش­ و پخش صورت گرفته، ​ عرضه بنزین به صورت صادراتی در بورس انرژی آغاز می‌شود و این عرضه‌ها به صورت منظم تداوم خواهد داشت.
علی حسینی گفت: از روز چهارشنبه این هفته با حمل یک محموله ۱۰ هزارتنی بنزین­ با اکتان ۹۱ از شرکت ستاره خلیج فارس به مقصد افغانستان کار عرضه­ بنزین در رینگ­ صادراتی بورس انرژی آغاز می‌شود.
وی ادامه داد:­ طبق پیش بینی ما هر هفته همین حجم عرضه را خواهیم داشت و اگر بازار موفقیت آمیز بوده­ و کشش داشته باشد افزایش حجم عرضه را نیز خواهیم داشت.
حسینی درباره تسویه حساب بنزین صادراتی گفت: از دو روش تسویه نقدی از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه خارج از پایاپای به صورت مستقیم با خود عرضه کننده انجام خواهد شد.
وی درباره تسویه ارزی یا ریالی بنزین گفت: براساس درخواست عرضه کننده به صورت ارزی و­ ریالی تسویه انجام می‌شود و در هر عرضه مشخص می‌شود که تسویه به صورت ریالی یا به صورت ارزی خواهد بود.
مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه اولین اطلاعیه عرضه­­ ما بر روی سایت بورس انرژی قرار گرفته، گفت: ​کسانی که متقاضی هستند می‌توانند به سایت ما مراجعه و از جزئیات این عرضه مطلع شوند.
وی افزود: خریداران بنزین شرکت‌های بازرگانی و تجار ایرانی و همچنین شرکت‌ها و تجار خارجی می‌توانند باشند که در حال حاضر تجار افغان در این عرصه فعال هستند، زیرا اولین مقصد صادرات ما کشور افغانستان است و در عرضه‌های آینده سعی خواهیم کرد که سایر کشور‌های همسایه را که از راه زمینی به آن‌ها فرآورده صادر می‌کنیم نیز پوشش دهیم.
حسینی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات بنزین تغییری در قیمت داخلی به وجود می‌آورد یا خیر؟ گفت: قطعا در قیمت بنزین داخلی­ تغییری به وجود نمی‌آید و این بنزین برای رینگ صادراتی است و در فروش بنزین در داخل کشور همان سیاست‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حاکم بوده و هیچ تغییری در ساز و کار آن به وجود نمی‌آید.
مدیرعامل بورس انرژی در خصوص جزئیات خرید بنزین از بورس انرژی گفت: براساس سازوکار معاملات در بورس خریداران بعد از اینکه کد معاملاتی اخذ کردند می‌توانند به کارگزاری‌های مجاز مراجعه کرده و درخواست خرید خود را از طریق کارگزاری وارد معاملات بورس کنند­ و نسبت به خرید اقدام کنند.
وی درباره افشای نام خریداران گفت: ​به طور کلی در معاملات بورس و در مورد افشای نام خریداران محدودیت قانونی وجود دارد و برای صیانت از اطلاعات خریداران اطلاعات آن‌ها محرمانه باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *