bongah amlak

ورود پزشکان به شغل مشاور املاک

تصویر روز: رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد: با قوه قضاییه، وزارت صمت و سایر نهادهای مربوطه مذاکراتی داشتیم که تنها افراد تحصیلکرده در رشته‌های مرتبط و افراد حرفه‌ای وارد این حوزه شوند.

به گزارش ایلنا، محمدعلی عباس‌زاده در نشست خبری با بیان اینکه از دهه ۷۰ بحث آموزش در کسب و کار مشاور املاک را مطرح کردیم، گفت: تغییر و تحول در سیستم ساختاری اتحادیه مشاوران املاک از دهه ۱۰ آغاز شد و موضوع آموزش بین اعضا مطرح شد که در آن مقطع رایزنی‌هایی با دانشگاه شهید بهشتی و کانون وکلا انجام دادند.

وی افزود: بحث آموزش‌های حقوقی در بین مشاوران املاک می‌تواند در کاهش تخلفات و شکایات این حوزه بسیار موثر باشد اما در آن زمان اعضای مجمع امور صنفی وقت مخالف این موضوع بودند. هرچند که امروز شاهد آن هستیم که پس از اصلاح قانون نظام صنفی در سال ۹۳ به موضوع آموزش تاکید شده است.

عضو صنف مشاوران املاک گفت: توانستیم در آن زمان مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ای را دریافت کنیم و پیشنهاد حضور تعدادی حقوقدان در واحدهای صنفی را ارائه کردیم.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه کانون وکلا از در اختیار گذاشتن کارآموزهای خود با حقوق ۱۰ میلیون تومان در دهه ۸۰ از این موضوع استقبال نکرد، گفت: در دهه ۸۰ کارآموزان کانون وکلا با حقوق ۱۰ میلیون تومانی حاضر به کار در صنف‌های مشاور املاک به عنوان مشاور حقوقی نشدند بنابراین تصمیم به تاسیس یک دانشگاه و تربیت نیروهای آکادمیک در این حوزه را گرفتیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در بهمن ماه سال ۹۰ دانشگاه شروع به فعالیت و پذیرش دانشجو کرد، گفت: تا به امروز ۱۲۰۵ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل در مقاطع کارشناسی و کاردانی شده‌اند که ۹۵ درصد این دانشجویان جذب بازار کار مشاوران املاک شده‌اند.

وی ادامه داد: خدمات مالی در واحدهای صنفی، خدمات مشاوره و حقوقی صنوف، خدمات مشاوره ملکی و املاک و مستقلات، حقوق ثبتی، نگارش حقوقی، خدمات قضایی از جمله رشته‌ها و دروسی هستند که امروز در این دانشگاه به دانشجویان تدریس می‌شود.

عباس‌زاده اظهار داشت: البته عمده دانشجویان این دانشگاه از فعالان بازار مسکن و مشاوران املاک هستند و سهمیه‌ای برای شاغلین در این حوزه قائل شدیم تا به ارتقاء دانش شاغلین در این حوزه کمک کرده باشیم.

رئیس این دانشگاه با بیان اینکه به طور قطع ادامه تحصیل مشاوران املاک در مدارج بالاتر باعث خواهد شد تا تخلفات و اشتباهات حقوقی در این کسب و کار کاهش یابد، گفت: تحصیل آکادمیک مشاور املاک باعث رعایت قوانین حقوقی و آگاهی از قوانین موجود در این حوزه می‌شود.

عباس‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا راه‌اندازی دانشگاه تخصصی برای مشاوران املاک باعث الزام ورود افراد حرفه‌ای به این حوزه می‌شود، گفت: با قوه قضاییه، وزارت صمت و سایر نهادهای مربوطه مذاکراتی داشتیم که تنها افراد تحصیلکرده در رشته‌های مرتبط و افراد حرفه‌ای وارد این حوزه شوند اما هنوز برخی از مسئولین با تسامح اقدام می‌کنند و صنف مشاوران املاک را در کنار صنوفی مانند خرازی، سوپرمارکت و غیره می‌بینند اما در زمان وقوع تخلف برخوردی که با مشاوران املاک می‌شود متفاوت از برخورد با صنوف هم‌ردیف مشاوران املاک است.

وی با اشاره به ورود افراد غیرحرفه‌ای به این حوزه تاکید کرد: در حال حاضر هر فردی دارای سیکل می‌تواند وارد شغل مشاور املاکی شود و امکان اداره یک واحد صنفی را دارد به شرط اینکه مباشر در اختیار داشته باشد.

وی از ورود پزشکان، مجریان تلویزیون و خبرنگاران به شغل مشاور املاکی خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ عضو صنفی با مدرک لیسانس داریم. همچنین ۵۰۰ عضو مشاور املاک مدرک فوق‌لیسانس و ۱۰۰ مشاور املاک مدرک دکترا دارند. در این میان در تهران ۸ پزشک مجوز و پروانه تاسیس واحد صنفی مشاور املاک را اخذ کرده‌ و فعال هستند و شاهد ورود مجریان صداوسیما و خبرنگاران به این کسب و کار هستیم.

وی تاکید کرد: البته افرادی که در شغل دیگری مشغول به کار هستند باید برای خود مباشر در نظر بگیرند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی مشاوران املاک در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر ورود دانشجویان خانم به این دانشگاه اظهار داشت: منعی برای پذیرش بانوان نداریم و بانوان می‌توانند نسبت به دریافت پروانه واحد صنفی مشاوران املاک اقدام کنند اما به طور قطع باید از مباشر استفاده کنند و برای کارکنان مشاور املاک هم منعی در پذیرش بانوان وجود ندارد و تنها جهت مراجعت به معرفی واحد مسکونی یا تجاری، بانوان باید همراه با یک آقا به محل اعزام شوند.

عباس‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر این دانشگاه اولین و تنها مرکز آموزشی برای علاقمندان به تحصیل در رشته مشاوران املاک است اما ما به دنبال انحصارطلبی نیستیم و هر استان دیگری که مایل به تاسیس مراکز آموزشی باشد از آن حمایت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *