حقایقی از اقتصاد هنگ کنگ

هنگ‌کنگ آزاد‌ترین اقتصاد جهان به شمار می‌رود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا به نقل از بنیاد هریتیج، هنگ کنگ یک منطقه دارای خودمختاری ویژه است که از سال ۱۹۹۷ میلادی به عنوان یک کشور تحت نظر سرزمین مادری چین فعالیت می‌کند. این کشور این روز‌ها دار اعتراضات مردمی بی‌سابقه‌ای شده است که نام آن را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخته است.

در ادامه با حقایقی جالب از اقتصاد هنگ‌کنگ اشنا می‌شوید:

۱-هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ به عنوان آزادترین اقتصاد جهان از سوی بنیاد هریتیج معرفی شد. آزادی تجارت همراه با حمایت‌های نیرومند دولت از فعالان اقتصادی و تجاری، این بندر را به یکی از محبوب‌ترین مناطق تجاری جهان تبدیل کرده است.

۲- سیستم مالیاتی هنگ‌کنگ یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های مالیاتی جهان است. ۱۴ درصد درآمد داخلی این کشور مربوط به مالیات است. نرخ مالیات بر درآمد افراد ۱۵ درصد و مالیات بر درآمد شرکت‌ها ۱۶.۵ درصد است.

۳- تعرفه وارداتی در هنگ‌کنگ به جز چند استثنا بسیار پایین است و اکنون بر واردات ۱۴۹ گروه کالایی تعرفه‌ای دریافت نمی‌شود.

۴- با تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا، رشد اقتصادی هنگ کنگ در سه ماهه دوم سال به ۰.۵ درصد کاهش یافت، اما دولت امیدوار است رشد اقتصادی این منطقه در سال ۲۰۱۹ عددی بین ۲ تا ۳ درصد باشد.

۵- تا پایان سال ۲۰۱۸ تولید ناخالص داخلی هنگ کنگ ۳۶۴.۸ میلیارد دلار بوده است که ۲۳.۴ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۱۷ است.

۶- هنگ کنگ با سرانه تولید ناخالص داخلی ۴۸ هزار و ۹۵۸ دلار تا پایان سال ۲۰۱۸، جزو کشور‌های دهک بالایی بوده است.

۷- با وجود این که هنگ‌کنگ یکی از کوچک‌ترین کشور‌های جهان است، سال گذشته بیش از ۶۵ میلیون توریست از آن بازدید کردند. فرودگاه این کشور در پنج سال اخیر همواره بین سه فرودگاه شلوغ جهان بوده است.

۸- تا پایان سال ۲۰۱۶ روزانه ۴۳۷ میلیارد دلار معاملات ارز در هنگ کنگ انجام می‌شده است و این کشور چهارمین بازار بزرگ معاملات ارزی در جهان را دارد.

۹- حمل و نقل و تجارت با ۲۱.۵ درصد بزرگ‌ترین بخش اقتصاد هنگ کنگ را تشکیل می‌دهد و پس از ان خدمات مالی با ۱۸.۹ درصد و تولید با ۱۲.۲ درصد قرار دارند.

۱۰- هنگ کنگ سال گذشته ۵۳۳.۱ میلیارد دلار صادرات و ۶۰۵.۳ میلیارد دلار واردات داشته است. ۵۵ درصد صادرات هنگ کنگ راهی چین شده است و اتحادیه اروپا و آمریکا دیگر واردکنندگان بزرگ محصولات ساخت این کشور بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *