saderat.logo

تحول در رونق تولید با طرح «طراوت» بانک صادرات

تصویر روز: از آنجا که در فعالیتهای اقتصادی حمایت از واحدهای تولیدی و فراهم کردن شرایطی برای رشد و بالندگی هر چه بهتر این واحدها به شعاری برای بسیاری از گروه ها و افراد صاحب منصب جهت خودنمایی و کسب موقعیت تبدیل شده، اما اقدام عملیاتی در این عرصه کمتر به چشم می‌آید می‌شود و شاید بتوان گفت این شعار در میدان عمل به حاشیه رانده شده و تنها سازمانها و نهادهای انگشت شماری احساس وظیفه کرده و از مرحله سر دادن شعار پا را فراتر نهاده و در حیطه عمل به سخنانشان جامه عمل پوشانده و در میدان عمل حمایت را معنا کرده اند.

به گزارش فارس بانک صادرات از جمله نهادهای مالی است که شعار حمایت از واحدهای تولیدی و رونق تولید را عملیاتی کرده و از سالها پیش در راستای حمایت از تولید داخل، برنامه های راهبردی را تدوین نموده تا بتواند با نشان دادن نتایج مثبت چنین اقدامی حامیان دیگری را تشویق و با خود همراه سازد تا چرخ اقتصاد کشور به گونه ای که شایسته ایران پهناور است به حرکت درآید.

این بانک با رونمایی از طرحی به نام «طراوت» کوشیده است حمایت از تولیدکنندگان و رونق تولید را به میزانی رضایت بخش و قابل قبول اجرایی کند. طرح «طراوت» ویژه حمایت از رونق تولید از ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ در سراسر کشور اجرایی شد تا گرهی از کار تولیدکنندگان بگشاید و تولید را رونق بخشد.

طرح طراوت درواقع یک طرح اعتباری ویژه تولید است که واحدهای تولیدی به پشتوانه آن می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه به خریداران به فروش برسانند و مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نسیه خریداری کنند. امکان دادوستد نسیه‌ای از طریق بانک، می‌تواند یک‌راه حل مناسب و گشایشی اقتصادی برای تولیدکنندگان و خریداران باشد.

در واقع خریداران در صورت نداشتن نقدینگی کافی، در ازای اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار(ال سی) که توسط شعب بانک صادرات و در قالب عقد خرید دین صادر می‌شود، می توانند محصولات موردنیاز خود را از تولیدکنندگان خریداری کنند. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی واحدهای تولیدی، فروشندگان مواد اولیه به واحدهای تولیدی، بنکداران و خریداران عمده محصولات واحدهای تولیدی، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات تولیدی می‌توانند از خدمات طرح طراوت بهره مند شوند.

متقاضی استفاده از طرح طراوت می‌تواند به پشتوانه میانگین حساب‌جاری یا کوتاه‌مدت خود که باید ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان اعتبار موردنیاز را پوشش دهد یا واریز نقدی ۱۰ درصد از مبلغ اعتبار موردنیاز نسبت به دریافت اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار (ال سی) اقدام کند. همچنین دریافت اعتبار به پشتوانه وثایقی چون سند ملکی نیز امکان‌پذیر است.

متقاضیان دریافت بهره مندی از خدمات طرح طراوت باید به شعبه بانک صادراتی که در آن صاحب حساب هستند مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز نسبت به صدور اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت دار موسوم به (LC) در وجه شعبه بانک صادراتی که از سوی فروشنده انتخاب و معرفی شده اقدام کنند. در واقع در این طرح واحدهای تولیدی می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه و حداکثر ۳۶۰ روزه و در قبال گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به نفع واحد تولیدی از سوی خریدار به فروش برسانند.

همچنین خریداران مواد اولیه واحدهای تولیدی در این طرح امکان خرید نسیه تا ۶ ماه در قبال اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به نفع فروشنده توسط واحدهای تولیدی را دارند.

طرح اعتباری طراوت ضمن اولویت دادن به بخش‌های تولیدی جهت استفاده از تسهیلات و تعهدات بانکی، تأمین نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی را نیز تسریع و تسهیل می‌کند. همچنین همزمان با افزایش سهم بخش تولید از اعتبارات بانکی، هزینه‌های تولید از طریق کاهش هزینه‌های مالی واحدهای تولیدی به‌واسطه استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار به‌جای تسهیلات بانکی نیز کاهش پیدا می‌کند.

با نگاهی اجمالی به خدماتی که برای حمایت از تولید در طرح طراوت ارائه می شود می توان با اطمینان گفت بانک صادرات در مسیر پر چالش حمایت از تولید تا کنون موفق بوده و موجبات رضایت متقاضیان را فراهم نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *