maskan.4

کاهش قیمت مسکن در شهریور

تصویر روز: متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، در شهریورماه ۱۲۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل، ۲.۸ درصد افت داشته است.

با وجود کاهش ۲.۸ درصدی قیمت مسکن در شهریورماه نسبت به مردادماه، این قیمت (۱۲۶.۷ میلیون ریال) نسبت به شهریور سال گذشته ۵۶.۵ درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال۱۳۹۸، به ۲.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۵.۳ و ۷۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۸، برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان به علت رشد یکباره و غیر منطقی قیمت ها در بازار مسکن و تناسب نداشتن آن با قدرت خرید مصرف کنندگان؛ بازار مسکن وارد رکود منفی و کاهشی ۱۰ تا ۲۰ ساله شده است. تنها چاره برای بازگشت رونق به معاملات مسکن، افزایش واقعی قدرت خرید مصرف کنندگان، تولید مستمر مسکن استاندارد، متناسب با نیاز مصرف کنندگان ( ۷۰ تا ۸۰ متر برای خانوارهای دو نفره؛ ۹۰ تا ۱۱۰ متر برای خانوارهای ۳ نفره و ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر برای خانوارهای ۴ و ۵ نفره) و کاهش نرخ ها و منطقی کردن قیمت ها با ابزارهای مختلف از جمله وضع مالیات سنگین برای ممانعت از سوادگری هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *