پیام به مناسبت روز جهانی دختر

تصویر روز: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی دختر گفت: دختران می توانند نماینده‌های قدرتمندی برای تحول باشند و هیچ چیز نباید مشارکت آنان در تمامی عرصه‌های زندگی را محدود کند.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد- تهران، آنتونیو گوترش در این پیام که به مناسبت روز ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ برابر با ۱۹ مهر منتشر شد، آورده است: در حال حاضر بیش از یک میلیارد دختر که زیر ۱۸ سال سن دارند آماده می شوند تا مسئولیت‌های خود را در آینده برعهده بگیرند.

آنان هر روز کلیشه های رفتاری را به چالش می کشند و محدودیت ها را زیر پا می گذارند. دختران جنبش هایی را برای مقابله بامسائلی همچون ازدواج کودکان، نابرابری تحصیلات، خشونت و بحران اقلیمی را سازماندهی و رهبری می کنند. همانطور که موضوع انتخاب شده امسال برای این روز جهانی تاکید می کند، دختران ثابت می کنند که شکست ناپذیر و مبتکر هستند.

گوترش در این پیام افزود: در این روز جهانی، موفقیت هایی را جشن می گیریم که به وسیله زنان، برای زنان و همراه زنان از زمان ا تخاذ «اعلامیه پکن» و «چارچوب اقدام» به عنوان برنامه سیاست‌گذاری جامعی برای توانمند سازی زنان و دختران به دست آورده ایم. ظرف نزدیک به ۲۵ سال، شاهد آن هستیم که دختران بیشتری در مدارس حضور پیدا می کنند و تحصیلات خود را به پایان می رسانند، تعداد کمتری از آنان ازدواج زود هنگام می کنند یا در حالی که هنوز خودشان کودک هستند، مادر می شوند و تعداد بیشتری مهارت هایی را می آموزند که به آنان برای برتری داشتن در محل کار نیاز دارند.

وی در ادامه پیام آورده است: دیگر برای دختران پذیرفتنی نیست که مجبور باشند رویاهای خود را محدود کنند و یا باور کنند که آنان اصلا دست‌یافتنی نیستند. اما هنوز بسیاری از آنان در تنگنای هنجارهای جنسیتی آسیب زایی قرار دارند که هر آنچه را انجام می دهند، تحت تاثیر قر ار می دهد. آیا و باید با چه کسی و چه زمانی ازدواج کنند، آیا می توانند در مدرسه حضور پیدا کنند و تحصیلات خود را به پایان برسانند، دسترسی به خدمات پزشکی و کسب درآمد و امرار معاش کردن و بسیاری موارد دیگر. دو میلیون از زنان و دختران در معرض ختنه زنانه قرار دارند. از هر چهار قربانی قاچاق انسان، سه نفر زن و دختر هستند و مخاصمات نظامی میلیون ها نفر از آنان را در خشنونت، بلاتکلیفی و نومیدی گرفتار کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این پیام تاکید کرد: برای اطمینان حاصل کردن از اینکه تمامی دختران می توانند استعدادها و شایستگی های خود را شناسایی کنند، به کوشش های همه جانبه و سرمایه گذاری بر سلامتی، امنیت و مهارت های مورد نیاز قرن بیست و یکم نیاز داریم.

هرسال از تحصیلات متوسطه که یک دختر می گذراند، توان کسب قدرت او را تا ۲۵ درصد افزایش می دهد. اگرتمامی دختران و پسران تحصیلات متوسطه را به پایان برسانند، ۴۲۰ میلیون انسان می توانند از فقر نجات پیدا کنند و مزایای این اتفاق در میان نسل ها آشکار می شود.

وی در ادامه این پیام افزود: باید از حقوق و فرصت اظهار نظر و تاثیرگذاری برابر دختران در خانواده ها، جوامع و ملت های خود حمایت کنیم. دختران می توانند نماینده قدرتمندی برای تحول باشند و هیچ چیز نباید مشارکت آنان در تمام عرصه های زندگی را محدود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *