666949522985866

بیمه آرمان سودده می شود

تصویر روز: کامبیز پیکارجو و دیگر اعضای هیئت‌مدیره شرکت بیمه آرمان راهی دشوار اما ممکن و پیکار سختی را برای عبور دادن این شرکت از زیان انباشته سال‌های قبل و بازگرداندن این شرکت جدید در صنعت بیمه به دوران سودآوری دارند، هرچند افزایش سرمایه این شرکت یک گام به جلو قلمداد می‌شود، اما برای خروج از زیان و حرکت به سود مستمر و پایدار بیمه آرمان، نیاز به همراهی سهامداران، اصلاح پرتفوی و البته عمق دادن و افزایش سهم این شرکت در صنعت پررقابت بازار بیمه دارد.

به گزارش دنیای بانک و بیمه، هفتم اسفند سال گذشته بود که کامبیز پیکارجو، به طور رسمی سکان هدایت شرکت بیمه آرمان را در دست گرفت با آگاهی از چالش‌ها و دشواری‌های پیش رو، او مسئولیت سختی را قبول کرد تا بتواند این شرکت را از زیان انباشته خارج سازد. با انتشار گزارش جدید هیئت‌مدیره بیمه آرمان مشخص‌شده که این شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۷، با رشد ۱۲۲ درصدی زیان انباشته نسبت به پایان سال مالی ۱۳۹۶ مواجه شده و به‌این‌ترتیب پیکارجو مسئولیت هدایت شرکتی را برعهده‌گرفته که ۲۳ روز پس از انتصابش، زیان انباشته این شرکت بالغ‌بر ۱۰۹ میلیارد و ۲۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده بود. آن‌هم در شرایطی که حق بیمه صادره بیمه آرمان در پایان سال ۱۳۹۷ با رشدی ۵۲ درصدی نسبت به سال ۹۶ مواجه شده است. آیا کامبیز پیکارجو، سید محمد آقامیری، رضا آقا بابایی و مجید قلی پور برنامه‌ای برای نجات این شرکت و سودآور کردن آن دارند؟ این برنامه‌ها چیست و چه زمان سهامداران بیمه آرمان شاهد تبدیل زیان به سود خواهد بود؟ البته به‌تازگی، علیرضا بنیانیان، مدیرعامل سابق و رئیس هیئت‌مدیره از این شرکت بیمه جداشده و برای انتخاب عضو پنجم و جدید هیئت‌مدیره این شرکت دستکم باید تا مجمع آینده سهامداران بیمه آرمان صبر کرد.

پیام هیئت‌مدیره: سودآور می‌شویم

اعضای هیئت‌مدیره بیمه آرمان در گزارش خود به سهامداران اعلام کرده‌اند این شرکت در پایان سال مالی ۱۴۰۰ به سود خواهد رسید؛ البته شرط آن‌ها روشن است: ساختار مالی شرکت اصلاح می‌شود، ترکیب پرتفوی بیمه تغییر می‌کند، سرمایه شرکت از ۱۲۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش‌یافته و با افزایش دوباره سرمایه به ۲۵۰ میلیارد تومان، سهامداران به‌تدریج شاهد نمایان شدن دود سفید و سودآوری این شرکت خواهند بود. چراکه آن موقع رتبه توانگری بیمه آرمان به سطح یک انتظار می‌رود که شرکت از زیان خارج و به سودآوری برسد. قرار است ۲۰ آبان ماه امسال، سهامداران بیمه آرمان در ساختمان مرکزی این شرکت جمع شوند تا با شنیدن گزارش هیئت‌مدیره و بازرس قانونی بیمه آرمان و تصویب صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷، درباره برنامه‌های ترسیم‌شده از سوی هیئت‌مدیره و البته تعیین اکچوئر رسمی طبق آیین‌نامه ۷۸ شورای عالی بیمه تصمیم‌گیری کنند.

نشانه های امیدوارکننده؛ سود ۲ برابر شد

صورت های مالی شش ماه نخست امسال نخستین نشانه های امیدوارکننده در حرکت بیمه آرمان به سود را نمایان می سازد. این اولین کارنامه کامبیز پیکارجو در شش ماه مدیریتش بر شرکت بیمه آرمان به شمار می رود. میزان درآمد حق بیمه این شرکت در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته ۱۰ درصد و میزان خسارت پرداخت شده (عمدتا ناشی از خسارت های سیل اسفند پارسال و فروردین امسال) ۶۱ درصد رشد کرده است. نکته اینکه با وجود رشد ۳۱ درصدی خالص سایر درآمدهای بیمه ای و جهش ۱۶۹ درصدی درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی، سود عملیاتی شرکت بیمه آرمان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشدی بیش از ۲ برابری یعنی ۱۰۹ درصد داشته است. به نحوی که سود بیمه آرمان از ۲۳ میلیارد و ۲۴۷ میلیون ریال تا پایان تابستان سال گذشته به ۴۸ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال در پایان شهریور امسال جهش کرده است.

نکته اطمینان بخش و البته قابل استمرار اینکه این شرکت موفق شده تا سود خالص خود را از ۲۱ میلیارد و ۱۴۳ میلیون ریال در پایان تابستان سال گذشته با ۱۱۵ درصدی به رقم ۵۳ میلیارد و ۹۹۴ میلیون ریال برساند و سود خالص هر سهم هم از ۱۷ ریال در نیمه نخست پارسال به ۳۶ ریال در نیمه نخست امسال برسد؛ یعنی ۱۱۲ درصد رشد سود به ازای هر سهم که برای سهامداران بیمه آرمان می تواند مطلوب ارزیابی شود. مشروط به اینکه بتواند روند سودسازی خود را تداوم ببخشد.

380934845390548646

۲ سال سخت پیکارجو

کامبیز پیکارجو در شرایطی مدیریت بیمه آرمان را برعهده‌گرفته که رشد حق بیمه این شرکت در پایان سال ۹۷ نسبت به پایان سال قبل آن ۵۲ درصد و رشد خسارت پرداختی هم ۱۱ درصد بوده که نشان می‌دهد رشد خسارت از رشد حق بیمه سبقت‌گرفته است. به بیان روشن تر، حق بیمه تولیدی این شرکت از ۲ هزار و ۸۱۳ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال در سال ۹۶ با افزایشی ۵۲ درصدی به رقم ۴ هزار و ۲۷۸ میلیارد و ۴۷۸ میلیون ریال رسیده درحالی‌که میزان خسارت پرداخت‌شده از ۲ هزار و ۱۵۴ میلیارد و ۲۸۹ میلیون ریال با رشدی ۱۱ درصدی به رقم ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال رسیده است.

برآورد دنیای بانک و بیمه نشان می‌دهد که از کل سبد بیمه‌گری بیمه آرمان در پایان سال مالی گذشته، ۱۵ درصد در رشته آتش‌سوزی، ۳ درصد در رشته بیمه بدنه خودرو، ۱۷ درصد در رشته شخص ثالث، یک درصد در رشته بیمه باربری، ۲۶ درصد در رشته بیمه حادثه و درمان، ۲ درصد در رشته بیمه مهندسی، ۳ درصد در رشته بیمه مسئولیت و ۳۲ درصدی در رشته بیمه‌های زندگی بوده که افزایش سهم بیمه‌های زندگی از ۱۹ درصد به ۳۲ درصد در کارنامه بیمه آرمان امیدوارکننده به نظر می‌رسد. افزون بر اینکه کاهش نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی شرکت بیمه آرمان از ۷۷ درصد در پایان سال مالی ۱۳۹۶ به ۵۶ درصد هم نشان می‌دهد که این شرکت در عملیات بیمه‌گری چندان با ریسک‌های جدی مواجه نیست و مدیران این شرکت علاوه بر اصلاح ترکیب پرتفوی و گسترش آن با ارائه خدمات جدید و مدیریت ریسک در برخی رشته‌ها نظیر شخص ثالث و درمان، باید فکری جدی به حال وضعیت سرمایه‌گذاری این شرکت و اصلاح ساختار مالی آن به‌ویژه سامان دادن به وضعیت مطالبات و بدهی‌های معوق سال‌های گذشته کنند. ارزیابی وضعیت بیمه‌گری و مالی شرکت بیمه آرمان نشان می‌دهد که درآمد حق بیمه ایران شرکت در پایان سال مالی ۹۷ نسبت به ۹۶ رشدی ۲۵ درصدی داشته است اما درآمد از محل سرمایه‌گذاری و درآمدهای غیر بیمه ای به ترتیب ۵۴ درصد و ۱۵ درصد افت کرده است. نتیجه اینکه زیان خالص این شرکت بر اساس گزارش هیئت مدیره با ۳۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ به رقم ۶۰۱ میلیارد و ۳۴۶ میلیون ریال رسیده و باوجود رشد ۲۴ درصدی جمع دارایی‌ها و ۳۸ درصدی بدهی‌ها و ذخائر فنی، تراز دارایی‌ها و بدهی‌های بیمه آرمان مثبت است

176735126865160789.

دست برتر سهامداران حقوقی

ترکیب سهامداران بیمه آرمان که سهام آن در بازار پایه فرابورس داد و ستد می‌شود، البته تا اندازه زیادی می‌تواند برنامه هیات مدیره این شرکت برای افزایش سرمایه تا ۲۵۰ میلیارد تومان را حمایت کند. بر اساس آخرین وضعیت سهامداران تا نیمه نخست تیرماه امسال، ۳ بانک ایران‌زمین (۱۹.۸ درصد)، بانک آینده (۱۴.۳ درصد) و بانک گردشگری (۱۵.۵ درصد) از جمله سهامداران اصلی بیمه آرمان هستند و تنها ۶.۱ درصد سهام در دست سهامداران حقیقی است. سایر سهامداران حقوقی بیمه آرمان هم شرکت پاتین بین‌الملل پردیس، شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری آینده‌نگر شرق، شرکت سرمایه‌گذاری سهم یاسان بهداد، شرکت سرمایه‌گذاری نگین گردشگری ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری دلیران پارس، شرکت پیشگامان توسعه شهری ایرانیان، شرکت آساگستران خراسان، شرکت سرمایه‌گذاری هزاره سوم، شرکت سرمایه‌گذاری ایران و شرکت سکانداران تجارت پرشیا هستند که شرکت سرمایه‌گذاری ایران پس از افزایش سرمایه بیمه آرمان به جمع سهامداران عمده این شرکت درآمده است.

بیمه آرمان در آیینه نقد 

بیمه آرمان برای عبور از زیان انباشته و حرکت به سمت سودآوری ۴۳ برنامه در دست اجرا دارد که این برنامه‌های در سه سطح اصلاح ساختار مالی و اداری، افزایش شفافیت و ارتقای سهم این شرکت در بازار بیمه قابل ارزیابی است. در سطح اصلاح ساختار مالی و اداری اعضای هیئت‌مدیره بیمه آرمان به دنبال اهدافی چون راه‌اندازی کمیته‌های حاکمیت شرکتی، اصلاح عمیق و همه جانبه در خصوص حساب‌های سال‌های گذشته بر اساس استانداردهای حسابداری، افزایش سطح دانش فنی و حرفه‌ای کارکنان و نمایندگان، شناسایی و مستندسازی فرآیندهای موجود و طراحی فرآیندهای موردنیاز جهت رسیدن به وضع مطلوب در تمامی سطوح، طراحی و اجرای نظام ارزیابی عملکرد و ارتباط آن با نظام دریافت‌ها و پرداخت‌ها، استقرار تیم اصلاح حساب با استفاده از نیروهای شرکت جهت جلوگیری از اعمال هزینه اضافه و شفاف‌سازی حساب‌های سنوات گذشته، افزایش سطح کنترل‌های داخلی با استقرار مدیریت حسابرسی داخلی و بازرسی در شرکت، تهیه و تنظیم بودجه شعب و ستاد شرکت در جهت رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای مورد انتظار و مقایسه ادواری عملکرد واقعی با بودجه پیش‌بینی‌شده و تحلیل انحراف احتمالی، کاهش میزان واگذاری اتکایی با توجه به نوع ریسک و در صورت افزایش سرمایه اخذ مجوز قبولی اتکایی از بیمه مرکزی، ایجاد میز دیات و مجتمع‌های خسارت در رشته‌های درمان و اتومبیل، کاهش خسارت معوق شرکت در راستای بهبود نسبت‌های بیمه‌گری، تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی از طریق تعامل بیشتر با وکلای طرف همکار و تکمیل شبکه وکلای شرکت در سراسر کشور جهت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های حقوقی هستند.

مدیران شرکت بیمه آرمان همچنین در صدد بهبود شاخص شفافیت این شرکت در بازار سرمایه و تغییر وضعیت داد و سهام شرکت از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد بازار پایه در گام نخست هستند. پیش‌بینی می‌شود با افزایش سرمایه شرکت و همچنین تلاش برای جلوگیری از توقف نماد بیمه آرمان از طریق اطلاع‌رسانی به موقع، بهبود شاخص‌های مالی و ارتقای عملکرد بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری شرکت در مسیری مطمئن‌تر از گذشته گام بردارند. در این مسیر افزایش سطح توانگری مالی شرکت از طریق افزایش سرمایه، تداوم رویکرد انضباط مالی و افزایش شفافیت مالی بر اساس الزامات قانونی با تأکید بر رعایت آیین‌نامه‌های بورس و تقویت جایگاه شرکت در بورس با ارائه گزارش‌های به‌موقع و شفاف از جمله برنامه‌های هیات مدیره بیمه آرمان محسوب می‌شود.

سهم خواهی بیشتر از بازار

هرچند پیش‌بینی می‌شود با مجوز بیمه مرکزی به بیمه آرمان برای فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث از یک سو و بهبود نسبت کفایت سرمایه این شرکت و اجرای به موقع و مستمر اصلاحات برنامه‌ریزی‌شده تا اندازه زیادی اوضاع در شرکت بیمه آرمان بهبود پیدا کند، اما این شرکت برای اینکه سهم بیشتری از بازار را در دست بگیرد، نیازمند جدی گرفتن برنامه‌های تعریف‌شده در سطح توسعه بازار است. این شرکت اهداف و برنامه‌هایی چون ارائه طرح ویژه جهت صدور بیمه‌نامه‌های بدنه خودرو، طراحی بیمه‌نامه‌های جدید متناسب با نیاز بازار بیمه، اصلاح و بازنگری در ترکیب پرتفوی و بهینه‌سازی آن، تمرکز بر روی توسعه فروش بیمه‌های خرد و طراحی بیمه‌نامه‌های جدید در رشته عمر و سرمایه‌گذاری، ایجاد رقابت و انگیزه در شبکه فروش، تلاش در جهت نگهداری بیمه‌گذاران فعلی و پرتفوی سودده، توسعه و ترمیم شبکه فروش و جلوگیری از تمرکزگرایی با افزایش اختیارات شعب و نمایندگی‌ها، پیاده‌سازی واحدهای طرح فروش بیمه‌نامه‌های الکترونیکی، ایجاد بسترهای مناسب در سطح شبکه فروش جهت افزایش سهم پرتفوی فرد، طراحی محصولات جدید بیمه‌ای بر اساس نیاز بازار و راه‌اندازی پروژه بانک بیمه و صلاح ساختار فروش بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری از طریق جذب مدیران فروش در مناطق مختلف کشور و جشنواره‌های فروش را هدف‌گذاری کرده است.

سخنی با هیات مدیره بیمه آرمان

شرکت بیمه آرمان ۱۸ بهمن‌ماه وارد ۹ سالگی‌اش می‌شود اما راه دیگری که باید این شرکت در پیش بگیرد، وصول سریع‌تر مطالبات معوق، ارتباط موثر با شرکت‌های دیگر بیمه‌گر، بهبود جریان نقدینگی شرکت جهت پرداخت به موقع خسارت به بیمه‌گذاران، جلوگیری از پیدایش مطالبات معوق و شیوع اپیدمی نسیه فروشی و اصلاح ترکیب پرتفوی است. بیمه آرمان اگر بخواهد از زیان خارج‌شده و به سودآوری برسد، راه‌های زیادی را در پیش دارد و البته این راه‌ها، چندان هموار نیست، اما اراده‌ای جدی و اتحاد و انسجام در بین سهامداران عمده و اعضای تیم مدیریتی این شرکت لازم است تا در پیکاری دشوار در رقابت با دیگر شرکت‌ها بتواند موفق‌تر عمل کند. کامبیز پیکارجو با سابقه فعالیت در صنعت بیمه خود دکترای اقتصاد مالی و بین‌الملل است و خوب می‌داند که سهامداران تنها به شاخص‌های مالی نظر دارند و آینده را با بازده سهام می‌سنجند. تردیدی نیست که روزی عروسی به کوچه بیمه آرمان برمی‌گردد و این شرکت به سود خواهد رسید اما مهم این است که سطح حضور و کیفیت معرفی خدمات و توانمندی‌های بیمه آرمان به مردم بیش از گذشته بهبود یابد. بیمه آرمان می‌تواند به آرمان‌های خود دست پیدا کند، به شرط آنکه اعضای هیئت مدیره آستین‌ها را بالا بزنند و این شرکت را بهتر از گذشته به مردم معرفی کنند. سخن بسیار است و در این مقال نمی‌گنجد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *