26657f7a 4102 435e a2ba 892

برگزاری همایش منطقه ای ایران و اوراسیا

تصویر روز: همایش ظرفیت‌های مناطق آزاد در گسترش همکاری‌های منطقه ای ایران و اوراسیا برگزار شد.
به گزارش تصویر روز سالن حکمت دانشگاه گیلان میزبان همایشی با عنوان “ظرفیت‌های مناطق آزاد در گسترش همکاری‌های منطقه ای ایران و اوراسیا” با محوریت منطقه آزاد انزلی بود.

این همایش که در چارجوب همکاریهای سازمان منطقه آزاد انزل با موسسات علمی و پژوهشی کشور برگزار شد، با همکاری “دانشگاه گیلان” و “موسسه مطالعاتی ابرار معاصر تهران” به منظور شناسایی ظرفیت مناطق آزاد- به ویژه منطقه آزاد انزلی- جهت حضور موثر در بازار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برپا گردید.

در این همایش یک روزه “مدیر ارتباط با روسیه” سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن ارائه تحلیلی از مزیت‌ها، فرصت ها، امکانات و زیر ساخت‌های این منطقه به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور؛ به تشریح نقش مجتمع بندری کاسپین بعنوان حلقه اتصال ترانزیت کالا در کریدور شمال – جنوب و کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندرکاسپین)؛ در توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا، پرداخت.

از نکات جالب توجه “همایش ظرفیت‌های مناطق آزاد در گسترش همکاری‌های منطقه ای ایران و اوراسیا” استقبال اساتید دانشگاه، دانشجویان و کارشناسان حوزه تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر بود که در این همایش در خصوص موضوعاتی چون بررسی عملکرد کشور در حوزه صادرات و واردات، مراودات تجاری با کشورهای مذکور، واکاوی موانع و مشکلات پیش روی فعال سازی کریدورهای تجاری، شناخت دقیق نیازها، شاخص ها و استانداردهای بازار موجود در کشورهای اورسیا، کاهش نقش دلار و حکمروایی امنیت جامع در تعاملات اقتصادی ایران و اوراسیا، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سازمان منطقه آزاد انزلی طی سالهای اخیر از طریق برگزاری همایش های تخصصی با حضور اساتید دانشگاه، پژوهشگران و کارشناسان، و انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های استانی و کشوری؛ گام های موثری در جهت الگوسازی کاربردی نمودن طرح های تحقیقاتی-دانشگاهی برداشته است. چراکه انجام مطالعات علمی در شناخت بازار می تواند نقش بسزایی در کسب موفقیت حداکثری در مسیر تدوین و اجرای سیاستهای سازمانها و نهادهای اجرایی کشور ایفا نماید.

لازم به ذکر است پس از پایان این همایش؛ اساتید دانشگاه و کارشناسان حاضر در همایش از بخش های مختلف مجتمع بندری کاسپین، زیرساخت ها و امکانات آن؛ دیدار به عمل آورده و از نزدیک با ظرفیت های متنوع بزرگترین بندر ایران در دریای خزر آشنا شدند.

گفتنی است اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشتمل بر پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است که به دلیل همگرایی سیاسی و اقتصادی و جغرافیایی در جهت بهره‌مندی مزیت‌های اشاره شده، اتحادیه مزبور به عنوان یک بلوک اقتصادی-تجاری، تشکیل شده تا از طریق کاهش و حذف تعرفه‌های گمرکی؛ زمینه افزایش مبادلات با پول واحد را در دستورکار خود قرار دهند.

براساس توافقات صورت پذیرفته، تعداد ۵۰۲ ردیف کالایی جزو امتیازات اعطایی اوراسیا برای صادرات و ۳۶۰ ردیف کالایی جهت واردات به ایران در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *