bandar.5

تجارت ایران و اروپا؛ ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار

تصویر روز: معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، گفت: حجم تجارت ایران و اروپا به بیش از سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

 غلامرضا انصاری در حاشیه برگزاری شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی که با حضور معاونان وزارت خانه‌های اقتصادی برگزار شد، در مصاحبه صدا و سیما، افزود: باوجود فشار‌ها و تحریم‌های حداکثری، حجم تجارت ایران با اروپا در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی (۲۰۱۹) به بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده که ۵۰۰ میلیون دلار حجم صادرات ایران به اروپا است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، گفت: موضوع شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در سال ۹۸، همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا و تجارت با کشور‌های عضو اتحادیه بود.
وی ادامه داد: باوجود همه فشار‌ها و تحریم ها، همکاری‌های تجاری ایران و اروپا به دلیل ریشه‌های همکاری‌های گسترده قبلی، همچنان وجود دارد و حجم این تجارت در ۹ ماهه سال جاری میلادی به بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده که ۵۰۰ میلیون دلار حجم صادرات ایران به اروپا و ۳/۳ دهم میلیارد نیز حجم صادرات اروپا به ایران است و این موضوع نشان می‌دهد، باوجود فشارها، همچنان ظرفیت بسیار جدی بین دو طرف وجود دارد.
آقای انصاری گفت: ضعف ما در این بخش صادرات ایران به این مجموعه است و این در چارچوب قول‌ها و بیانیه‌هایی بود که اتحادیه اروپا قبلا صادر کرده و قرار بود، زمینه‌های تجارت گسترده تری از ایران به اتحادیه اروپا فراهم شود.

وی با بیان اینکه کار تجارت با اروپا برای ما دو جنبه دارد، اظهار داشت: جنبه اول، بخش بازاری برای صادرات ایران است و بخش دوم، نیز تجارت با اتحادیه اروپاست که استاندارد‌های تجارت ایران را افزایش می‌دهد و این یعنی وقتی در بخش‌هایی امکان تجارت با اروپا وجود داشته باشد هم استاندارد‌های صادرات آن کالا به اروپا را داریم و هم اینکه می‌توانیم آن کالا را با کمترین موانع به دیگر کشور‌های جهان صادر کنیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه در جلسه امروز وزارتخانه‌های مختلف، گزارش‌ها و درخواست‌های خود برای افزایش صادرات ایران به اروپا را مطرح کردند، گفت: گزارش وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها در این ارتباط بسیار خوب بود و مشخص شد در چه بخش‌هایی باید با همکاری هم راه‌های بیشتری را برای تجارت با اروپا ایجاد کنیم.

ادامه مذاکرات ایران و اروپا درباره اینستکس؛ هفته‌های آینده
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، گفت: با توجه به اهمیت اینستکس، وزارت امور خارجه ایران یک بخش تخصصی را به موضوع اینستکس اختصاص داده است.
آقای غلامرضا انصاری افزود: در این جلسه مسئولان این بخش، گزارش‌هایی از روند کار‌ها و جلسه‌ای که در هفته‌های گذشته با طرف‌های اروپایی داشتند، ارائه کردند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تصریح کرد: به گفته مسئولان در آینده‌ای بسیار نزدیک قرار است، مذاکرات در خصوص اینستکس ادامه پیدا کند و بخشی از آن احتمالا نهایی شود.
آقای انصاری با بیان اینکه در هفته‌های آینده نشست در خصوص اینستکس برگزار خواهد شد، افزود: نهایی و اجرایی شدن اینستکس می‌تواند یک فضای جدیدی را در حوزه تجارت بین ایران و اروپا باز کند.

وی در ادامه در خصوص نقش وزارت امور خارجه در تسهیل تجارت بازرگانان خارجی در ایران و بالعکس، گفت: نقش وزارت امور خارجه در این زمینه، نقشی بسیار فعال و بی بدیلی است، یعنی یک تاجر خارجی زمانی که تصمیم می‌گیرد وارد ایران شود، اولین جایی که باید مراجعه کند، نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است و این نقش از اینجا شروع و تا زمانی که ما باید طرف‌های تجاری ایران را در داخل کشور برای پذیرش این هیئت‌ها آماده کنیم، ادامه خواهد داشت.
آقای انصاری تصریح کرد: نمایندگی‌های وزارت خارجه یک بسیج بسیار خوبی را در این بخش انجام داده اند و امیدوار هستیم نتایج عملی آن هر چه بیشتر در تجارت خارجی کشور نمایان شود.
وی همچنین در خصوص نقش وزارت امور خارجه در سرمایه گذاری تجار ایرانی در خارج از کشور، گفت: معمولا تجار ایرانی باید برای سرمایه گذاری در خارج از کشور در ساز و کار‌های دولتی اقدام کنند که تقریبا وزارت امور خارجه در همه اقدامات زیرساختی و زیربنایی این رفت و آمد‌ها حضور دارد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، تصریح کرد: وزارت امور خارجه در مواردی از جمله تنظیم کردن سفر هیئت‌های ایرانی و برنامه ریزی‌های آن از کوچکترین تا بزرگترین نقش مهمی دارد.
آقای انصاری افزود: در بخش خصوصی نیز در بخش‌هایی که نمایندگی‌های وزارت خارجه مطلع می‌شوند، می‌توانند کمک‌های خوبی برای آماده سازی طرف مقابل و یا معرفی ظرفیت‌های کشور میزبان انجام دهند.
وی تاکید کرد: البته تا زمانی که تجار موفق هستند ما مطلع نمی‌شویم و تنها زمانی که به مشکل بر می‌خورند به سراغ وزارت امور خارجه می‌آیند، البته این وظیفه ما است که وقتی طرف‌های تجاری و یا معاملات تجار به مشکل بر می‌خورد، برای پیگیری حقوق ایرانیان در خارج از کشور به صورت جدی و فعال اقدام کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *