rahmani.vazir .1

مبادلات تجاری عمان و ایران افزایش می یابد

تصویر روز: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حجم همکاری‌های برآوردشده دو کشور در زمینه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری و ایجاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری حدود ۵ میلیارد دلار است.

به گزارش فارس رضا رحمانی امروز در مراسم هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان گفت: امیدوارم کلیه دستگاه‌های حاضر از فرصت این اجلاس برای شناسایی ظرفیت‌های همکاری و توسعه مبادلات دو کشور حداکثر بهره‌برداری را بعمل آورده باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این هیئت (هیئت عمان) جزء بزرگترین هیات‌هایی است که در سال‌های اخیر به ایران آمده است. زیرا علاوه بر نمایندگان عالی رتبه دولتی هیئت بزرگی از بخش خصوصی متشکل از صنایع و رشته‌های مختلف و تجار و صادرکنندگان هیئت را هماری می‌کنند.

وی بیان داشت: حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی عمان را مایه دلگرمی می‌دانم و همکاران من برنامه‌ریزی کرده‌اند تا فعالین متناظر این هیئت در مذاکرات رسمی و غیر رسمی بین تجار حضور داشته باشند و امیدواریم فعالان اقتصادی بتوانند راه‌های ارتباطی برای توسعه همکاری‌های بین دو کشور بیابند.

رحمانی خطاب به وزیر تجارت عمان گفت: بخش دولتی فقط تسهیل کننده روابط تجاری است بلکه برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری باید بخش خصوصی وارد عمل شود و مسیر هموار شده را ادامه دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران بیان داشت: همکاران ما در وزارت صنعت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی ایران ترکیب مختلفی از فعالان اقتصادی را آماده کرده‌اند تا برای گفت‌وگو با فعالان اقتصادی کشور عمان در این اجلاس حضور داشته باشند.

* زمینه‌های مبادلات ۵ میلیارد دلاری ایران و عمان

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تحت تدابیر مقام معظم رهبری و توصیه رئیس جمهور با اعتقاد به توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی و بویژه سلطنت عمان اهتمام ویژه‌ای دارد.

رحمانی گفت: در این راستا پیگیری خواسته‌های رهبران سیاسی دو کشور برای توسعه روابط مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و … از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: بنابراین جهت‌گیری کمیسیون مشترک باید بر توسعه همکاری و شناسایی زمینه‌های فعالیت بین دو کشور بخصوص بخش خصوصی دو کشور متمرکز باشد.

رحمانی اظهار داشت: در سال‌های اخیر روند همکاری‌های اقتصادی دو کشور رو به افزایش بوده است اما ما معتقدیم حجم فعلی مبادلات تجاری متناسب با ظرفیت‌ها و موقعیت دو کشور نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: حجم همکاری‌های برآورد شده دو کشور در زمینه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری و ایجاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری حدود ۵ میلیارد دلار است که از این میزان در سال گذشته کمی بیشتر از یک میلیارد دلار آن محقق شده است.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌شود کمیته پیگیری اهداف و همچنین این اجلاس به ریاست سازمان توسعه تجارت ایران و نماینده عمان تشکیل و یک نقشه راه برای دستیابی به این هدف ایجاد شود.

رحمانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن موقعیت‌ جغرافیایی، ظرفیت‌های مختلف در زمینه‌های مختلف و جمعیت قابل توجه فرصت‌های بی‌شماری برای ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای دارا است.

* عمان دروازه ورود به کشورهای عربی و شمال آفریقا

وی افزود: اراده دولت و هدف ما توسعه تجارت با سلطنت عمان و تامین نیازهای داخلی کشور از طریق ارتباط با عمان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ما کشور عمان را نه به عنوان یک کشور بلکه به عنوان موقعیت منطقه‌ای در جهت توسعه با کشورهای منطقه‌ای، عربی و شمال آفریقایی می‌دانیم.

رحمانی گفت: در این مسیر ما در گذشته تفاهمات چند جانبه در جهت استفاده از موقعیت دو کشور داشته‌ایم که یکی از آنها کانال کریدور شمال – جنوب از کشورهای حاشیه خزر و شمال ایران و آسیای میانه به جنوب ایران و کشورهای آفریقایی می‌باشد با مقامات این کشورها نیز ملاقات‌هایی داشته‌ام و پیگیر فعال شدن این کریدور بوده‌ام و آماده همکاری هستیم.

* حل مشکلات بندری و صدور ویزا

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشکر از حضور وزیر تجارت و صنایع عمان در زمینه حل مشکلات بندری و صدور ویزا برای تجار ایرانی گفت: در همه این موارد باید از سفرای دو کشور بصورت ویژه تشکر شود.

وی گفت: در حوزه نقل و انتقال پول مواردی هست که امیدواریم در ملاقات وزیر تجارت عمان با رئیس کل بانک مرکزی مشکلات حل شود.

رحمانی بیان داشت: امیدوارم با امضای توافقنامه بندری و کشتیرانی گسترش همکاری‌ها محقق شود.

وی افزود: علاوه برتوانمندی‌شرکتهای ایرانی در زمینه تولید کالاهای کشاورزی، صنایع، شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران از توانایی خوبی برخوردار است.

رحمانی بیان داشت: مناطق آزاد دو کشور از امکانات خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک و تولید و صادرات به کشورهای ثالث با استفاده از خطوط ترانزیتی برخوردار است.

وی اظهار داشت: امید است در جلسات مشترک با بخش خصوصی ایران طرفین در این زمینه‌ها هم بتوانند مقدمات همکاری مشترک را فراهم آوردند.

رحمانی بیان داشت: استان‌های مرزی دو کشور ظرفیت‌های همکاری قابل ملاحظه‌ای دارند و استان‌های مثل فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به واسطه تشابهات فرهنگی و تاریخی با عمان زمینه همکاری دارند.

وی افزود: هر کالایی که به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود نیازمند اخذ تاییدیه استاندارد است و یقینا وزارت جهاد کشاورزی با استاندارد همکاری دارد و هر کالایی هم که به عمان صادر می‌شود حتما باید گواهی سازمان استاندارد ایران را داشته باشد.

رحمانی اظهار داشت: نکتهم مهم در تداوم صادرات، ارتباط با تجار معتبر است که خوشبختانه در این اجلاس تجار معتبر حضور دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادآمه داشت: ما آماده روابط تجاری راهبری و دراز مدت با عمان هستیم و لذا استانداردهای لازم را برای صدور کالا به عمان رعایت می‌کنیم ضمن اینکه کالاهایی که به عمان صادر می‌شود کالاهایی است که به اروپا صادر می‌شود و این کالاهای صادراتی استانداردهای اروپا و بین‌المللی را کسب کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *