8e2c8f64 f761 4fed b43b b2a

نباید سلامت نیروی کار را به مخاطره انداخت

تصویر روز: مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ اعلام کرد:نباید به بهانه بازنشستگی زود هنگام و استفاده از سنوات ارفاقی سلامت نیروی کار را به مخاطره بیاندازیم که با فلسفه وجودی سازمان تامین اجتماعی و قانون کار مغایرت دارد.

ناهید حیدری در کارگاه «هم اندیشی اعضای کمیته ‌های بدوی و تجدید نظر مشاغل سخت و زیان‌آور » با بیان اینکه مقوله سخت و زیان‌آور از ابعاد گوناگون اجتماعی، نظام سلامت، اقتصادی، خانوادگی و … قابل بررسی است، افزود: امیدواریم دستاورد این همایش با استفاده از خرد جمعی در راستای ارتقای سطح ایمنی کارگاه و رفع آلایندگی محیطی، ارتقای سطح بهداشت حرفه‌ای و سلامت جسمی و روانی کار منتهی شود.

وی اظهار کرد: امروزه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی، نیروی کار سالم است و در کشور ما نیز محور اقتصاد مقاومتی و محور تولید، نیروی کار سالم است .از این رو توجه به سلامت نیروی کار بسیار ضروری است.

به گزارش تصویر روز به نقل از تامین ۲۴ ، وی اظهارداشت: باید نیروی کار سالم داشته باشیم تا پس از سالها کار و زحمت و تلاش وقتی نزد خانواده باز می گردد، سلامت خود را حفظ کرده باشد و با تنی رنجور و بیمار در محیط خانواده قرار نگیرد.

حیدری با تاکید بر اینکه امروز تغییر نگرش بر مشاغل سحت و زیان‌آور ضروری است، اظهار کرد: این تغییر نگرش ایجاد نمی‌شود مگر با آموزش و ما باید با آموزش نوع نگاه ‌مان را به مشاغل سخت و زیان آور تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: نباید به بهانه بازنشستگی زود هنگام و استفاده از سنوات ارفاقی سلامت نیروی کار را به مخاطره بیاندازیم که با فلسفه وجودی سازمان تامین اجتماعی و قانون کار مغایرت دارد.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ با تاکید بر اینکه نگرش ما باید به سمت و سویی رود که دیگر مشاغل سخت و زیان آور نداشته باشیم، گفت: سیزده گروه شغلی وجود دارد که ذات این مشاغل سخت است؛ اما در تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون به صراحت اعلام شده است که اصلاح و استاندارد سازی محیط کار اجرا شود و امید است این بخش‌های قانون که مغفول مانده است به اجرا درآید.

حیدری با اشاره به وضعیت بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور از منظر قانونی، اظهار کرد: از دهه ۶۰ تاکنون تعداد بیمه شدگان ۸ برابر افزایش یافته است و تعداد خروجی‌ها و بازنشسته‌ها ۱۹ برابر شده است. از این میان ۳۵ درصد بازنشسته‌ها مربوط به بازنشستگی زودهنگام است و از میان بازنشستگی‌های زودهنگام، ۶۲ درصد مربوط به سخت و زیان آور است.

وی تصریح کرد: این آمار زنگ خطری است که باید موضوع را آسیب شناسی کنیم و ضروری است که امروز به مقوله سخت و زیان آور از مقوله مختلف بنگریم و نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کارگران هنگام بازنشستگی دچار مشکلات جسمانی و روانی هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ افزود: از دیگر سو نشان می‌دهد که حدود ۶۲ درصد از نیروهای فعال و حرفه ای در خدمات تولیدی به دلیل عدم رعایت آلایندگی های محیطی به صورت زودهنگام بازنشسته می شوند که به تولید نیز لطمه می‌زند و آز طرفی از ابعاد خانوادگی و نظام سلامت نیز مطرح است. محاسبات اکچوئری نشان می دهد که میانگین سنی حدود ۴۰ سالگی بازنشسته می‌شوند و ۱۰ سال از سن مقرر بازنشستگی بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *