rahmani

نهضت ساخت داخل به فرهنگ تبدیل شود

تصویر روز: وزیر صمت اعلام کرد:​ باید کاری کنیم که نهضت ساخت داخل در کشور به فرهنگ تبدیل شود و همه به این باور برسند که از تولیدات داخل استفاده کنند.

رضا رحمانی در هشتمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با موضوع ساخت داخل تجهیزات پتروشیمی افزود: اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، رونق زنجیره‌های تولید، قطع وابستگی به خارج، کاهش ارز بری و به کار گیری فناوری‌های نوین از برکات داخلی سازی تجهیزات و قطعات است.
وی گفت: به طور نمونه در پتروشیمی هم که تولید داخل داریم اگر نیاز داخل تامین نشود صادر کردن آن به خارج اگر خام فروشی نباشد شبه خام فروشی است و زنجیره‌های پایین دستی پتروشیمی را تغذیه نمی‌کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: چه تحریم باشیم و چه نباشیم استفاده از ساخت داخل تکلیف است اگر چه شرایط تحریمی نبود برخی‌ها مایل بودند قطعات و ماشین آلات اماده را از خارج وارد کنند، اما باید بدانیم وقتی شهید سلمیانی‌ها جان خود را برای ما فدا کردند تا روزی که یک جوان ایرانی بیکار است باید از تولید داخل استفاده کنیم.
آقای رحمانی با تاکید بر اینکه برای تولید داخل باید یقه چاک کنیم اضافه کرد:​ در یکی از روزنامه‌ها آگهی خرید لوله را مشاهده کردم که مناقصه آن با پیمانکاران خارجی قرار بود برگزار شود که برای حمایت از تولید داخل آن مناقصه را باطل کردم.
وی گفت: تا سال ۱۴۰۰، ساخت داخل را برای ۱۰ میلیارد دلار کالای وارداتی در برنامه داریم که در این باره تاکنون ۸ میز تخصصی برگزار شده و تا پایان سال نیز ۶ میز تخصصی دیگر برگزار خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مثبت شدن تراز صادرات در مقایسه با واردات در ۹ ماهه نخست امسال افزود: در بیش از دو سوم از محصولات منتخب وزارت صنعت از جمله پتروشیمی‌ها تولید و صادرات افزایشی است که نشان می‌دهد نهضت ساخت داخل نتیجه بخش بوده است.
آقای رحمانی گفت: برای حمایت از ساخت داخل، دفتر ساخت داخل و کسب و کار‌های نوین را بنابر ضرورت‌های موجود ایجاد کردیم و در مقابل آن دفاتری را که کمتر مورد نیاز بوده و یا تحرکی نداشتند حذف و یا ادغام کردیم.
در این نشست مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت گفت: ارزش قرارداد هشتمین میز تخصصی ساخت داخل حدود ۳۲ میلیون یورو و این در حالی است که تا پیش از این نیز هفت میز تخصصی ساخت داخل به ارزش حدود ۴۵۶ میلیون یورو در حوزه‌های صنعت خودرو و قطعه سازی، صنعت مخابرات و صنعت مس برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *