bourse.3

رشد ۱۲۶ درصدی شاخص کل بورس

تصویر روز: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ۹ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل ۱۲۶٫۸ درصد برخوردار شد.

به گزارش فارس، بازار سرمایه ایران که بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نماد آن شناخته می‌شود، در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل طی ۹ ماه بازدهی معادل ۱۲۶ درصد داشته که این ناشی از سرازیر شدن نقدینگی سرگردان در بازار و به ویژه سرمایه‌های خرد مردم به سمت بورس بوده است.

با توجه به اینکه در بازارهای موازی مانند مسکن، املاک، آپارتمان، طلا، جواهر، سکه و ارز امکان سرمایه‌گذاری و بازدهی مناسب وجود ندارد. بنابراین بازار سرمایه که می‌توان با هر میزان از سرمایه به راحتی وارد شد و در موقع مقتضی از آن خارج شد، پذیرش سرمایه‌های سرگردانی مردمی بوده است.

طبق گزارشی که اخیرا بانک مرکزی در مورد بازار سرمایه منتشر کرده است، نشان می‌دهد شاخص کل بازار در پایان سال گذشته به رقم ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد رسیده بود که این رقم در پایان ۹ ماه امسال به رقم ۳۵۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسیده است.

شاخص کل بازار در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل خود ۱۶٫۱ درصد رشد داشته و در آذر ماه نسبت به پایان سال ۹۷ رقم ۹۸ درصد رشد کرده است.

همچنین شاخص مالی در بازار سرمایه در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل ۱۵۱٫۷ درصد برخوردار شده، شاخص گروه صنعت در بازار سرمایه در ۹ ماه منتهی به آذر ۹۸ نسبت به زمان مشابه سال قبل از رشدی معادل ۱۲۴٫۲ درصد برخوردار شده است.

شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر در بورس تهران در ۹ ماه ۹۹٫۴ درصد رشد داشته، شاخص اول بورس در این مدت ۱۲۱٫۷ درصد و شاخص بازار دوم بورس در ۹ماه از رشدی معادل ۱۳۴٫۶ درصد برخوردار شده است.

همچنین گزارش‌ها نشان داده، ارزش معاملات سهام و اوراق مالی در بورس در پایان سال گذشته به ۱۴۰٫۷ تریلیون تومان رسیده بود که این رقم در پایان ۹ ماه امسال به بیش از ۲۴۴٫۹ تریلیون تومان رسیده است که ارزش معاملات سهام نیز در این مدت از رشدی معادل ۱۴۰٫۶ درصد برخوردار بوده است.

تعداد سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران در حالی که در پایان سال گذشته به ۵۱۰٫۸ میلیارد سهم رسیده بود، این رقم در پایان ۹ ماه امسال به ۷۱۳٫۳ میلیارد سهم رسیده که آن هم از رشدی معادل ۹۴ درصد برخوردار شده است.

تعداد شرکت‌های درج شده در بورس اوراق بهادار تهران در پایان سال گذشته ۳۲۸ شرکت بود که این رقم در پایان ۹ ماه امسال به ۳۳۱ شرکت رسیده که ۲ و نیم درصد رشد دارد.

ارزش بازار سهام در پایان سال گذشته به بیش از ۶۸۲ تریلیون تومان رسیده بود که این رقم در پایان ۹ ماه امسال به بیش از ۱۲۹۱ تریلیون تومان رسیده که رشدی معادل ۱۱۸ درصد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *