157061337

اصناف برای بازگشایی باید تعهد بدهند

تصویر روز: معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پروتکل های بهداشتی اصناف برای بازگشایی ابلاغ شده است و با اجرای گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی ۵۲۰۰ صنف و کارگاه باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند و نسبت به اجرای این پروتکل ها تعهدنامه بدهند تا بتوانند فعالیت خود را شروع کنند.

به گزارش تصویر روز به نقل از ایرنا علیرضا رئیسی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: همه اصنافی که در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی قرار است از ۲۳ فروردین کار خود را شروع کنند باید در سامانه ای که وزارت بهداشت اعلام می کند، ثبت نام کنند تعهدنامه الکترونیک را امضا کند و تعهد بدهند که حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند.

وی گفت: وزارت بهداشت بر اساس ثبت نام اصناف و کارگاهها پروتکل بهداشتی مربوط به آن صنف را برای آنها رسال می کند و بعد از آن ۷۲۰۰ بازرس بهداشتی بر این صنوف نظارت می کنند و طرح تشدید نظارت برای این صنوف اجرا می شود. مردم هم می توانند از طریق سامانه ۱۹۰ موارد تخلف را گزارش کنند.

معاون وزیر بهداشت افزود: البته در گام دوم طرح فاصله گذاری اجباری فقط مشاغل کم ریسک اجازه فعالیت دارند و کسب و کارهای پرریسک مثل استخرها، ورزشگاهها، تالارها، رستورانها، قهوه خانه ها و همچنین زیارتگاهها، اماکن مذهبی، نمازهای جمعه و … تعطیل هستند. تردد بین استانها نیز همچنان متوقف می ماند و فقط خودروهای ساکنان هر استان می توانند در آن استان تردد کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی برای همه صنوف و مراکز کسب و کار برنامه ریزی شده است. در گام اول مراکز تولیدی و مراکز و مغازه هایی که مایحتاج مردم را تهیه می کردند مثل سوپر مارکتها و فروشگاههای بزرگ باز بودند، این مراکز در مرحله دوم این طرح نیز باز هستند اما اصناف از نظر ریسک انتقال عفونت تقسیم بندی شده اند و کارگاهها و اماکن پر ریسک همچنان بسته می مانند.

وی گفت: افرادی که درباره شکست مرحله دوم این طرح اظهار نظر می کنند حتما قدرت پیشگویی دارند و می دانند کی اپیدمی کرونا در کشور تمام می شود، اما دولت باید همه جنبه ها را در نظر بگیرد و قطعا برای رونق کسب و کارها اصول بهداشتی و جلوگیری از انتقال بیماری هم در نظر گرفته می شود.

رئیسی افزود: پروتکل های زیادی در سایت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برای اصناف تدوین و بارگزاری شده است و ۵۰ پروتکل را قبلا ابلاغ کرده بودیم و با مشارکت اصناف اکنون ۴۰ پروتکل دیگر نیز بارگزاری شده است تا ۴۸ ساعت آینده همه پروتکل ها بارگذاری می شود.

وی ادامه داد: ابلاغ این پروتکل ها به تنهایی مانع انتقال بیماری نمی شود بلکه اجرای آنها مهم است که سه ضلع دارد، رعایت اصول بهداشتی در مراکز کسب و کار، رفتار فروشندگان و رفتار مشتریان و مردم و همه باید برای کاهش ریسک انتقال بیماری به وظایفشان عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *