rabie.2

آماده پاسخ به راهزنی احتمالی آمریکا هستیم

تصویر روز: سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از مراحل مدیریت و کنترل بیماری عبور کردیم و وارد فاز مهار بیماری شده‌ایم، گفت: فاز مهار بیماری نیازمند تداوم همکاری مردم است.

به گزارش  مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در جلسات گذشته ستادملی کرونا رئیس‌جمهور محترم بر ایجاد شرایط مناسب برگزاری مراسم احیا به صورت جمعی و با رعایت پروتکل های بهداشتی اصرار کردند و این موضوع یکی از دغدغه های جدی همه اعضای ستاد ملی کرونا بود. یکی از نگرانی هایی که وجود داشت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت نکردن برخی از متولیان برگزاری مراسم بود که اقداماتی و تجمعاتی بدون هماهنگی صورت گرفت.

مناطق سفید به ۲۸۰ شهر رسیده است

وی ادامه داد: نگرانی وجود داشت که به دلیل این رفتار برخی مشکلات برای کشور به وجود بیاید، اما با ورود مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان و اینکه فرمودند من تابع نظر کارشناسان و تشخیص ستاد ملی کرونا هستم این اطمینان خاطر ایجاد شد و مردم بیش از سایرین مسائل بهداشتی را رعایت کردند و آن نگرانی‌های کم نیز برطرف شد.

ربیعی تصریح کرد: گزارشاتی که داشتیم نشان دهنده رعایت اصول بهداشتی در مراسم شب احیا بود و این می تواند زمینه ای برای برگزاری مراسم های مختلف آینده باشد همچنین از این تجربه می توان برای بازگشایی اماکن مذهبی استفاده کرده و از این طریق تصمیمات جدیدتری را اتخاذ کنیم.

سخنگوی دولت درباره شرایط فعلی کشور در خصوص شیوع ویروس کرونا گفت: خوشبختانه نقاط سفید در سطح کشور در حال افزایش است و به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است. همچنین روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پس از چین و سوئیس در رتبه سوم جهان قرار دارد. میانگین بهبودی بیماران ما بسیار خوب است و تقریبا ۹۴ درصد بهبودی داریم. در حالی که میانگین جهانی بهبود بیماران مبتلا به کووید-۱۹، ۸۴ درصد است.

وارد فاز مهار کرونا شده‌ایم

وی افزود: آخرین گزارشی که در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شد نشان می دهد عدد مولد نسلی یا به تعبیری RE در کمتر از چهار هفته به زیر عدد یک رسیده است. یعنی میزان انتقال کرونا از یک نفر به سه نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده است. این شاخص بسیار خوبی است که یک بیمار حتی یک نفر را مبتلا نمی کند. گزارش ها در ستاد ملی نشان می داد که ما از مرحله مدیریت و کنترل بیماری عبور کرده ایم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان کشور و تمام دستگاه های همکار وارد فاز مهار بیماری شده اند.

ربیعی تصریح کرد: فاز مهار بیماری قطعا نیازمند تداوم همکاری بالای ۸۳ درصد کنونی است که داشته ایم. ما ناگزیر و ناچار هستیم اقتصاد را سرپا نگه داریم. تجربه به ما نشان داد و حتی کشورهایی که بعد از ما درگیر این بیماری شدند، فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند یک استراتژی صحیح بوده است و این استراتژی قطعا با همکاری صاحبان صنایع، کارگران و افرادی که در بخش های خدمتی خدماتی و کارمندان دولت و همچنین شهروندان امکان پذیر است.

ربیعی ادامه داد: ما می‌توانیم با وجود کرونا، جان باختن کمتری را داشته باشیم و همینطور زندگی روزمره مردم در جریان باشد و اقتصاد کشور هم از کار نیفتد.

آماده پاسخ به اقدام احتمالی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی هستیم

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه نشانه‌هایی از تهدیدهای آمریکا برای جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل سوخت به ونزوئلا و واکنش ایران به این اقدام احتمالی آمریکا، عنوان کرد: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای دیگر نیست و ما هم متعهد به انجام عادی تعاملات تجاری خود با ونزوئلا هستیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ارسال تانکرهای حامل بنزین به سفارش دولت ونزوئلا انجام گرفته است و متکی به اراده آزادانه کشورها در مبادلات مرسوم بین‌المللی است‌. ما می‌خواهیم نسبت به امنیت کامل این محموله‌های تجاری از راهزنی دریایی دولت آمریکا که مرسوم و مسبوق به سابقه است، اطمینان پیدا کنیم.

ربیعی افزود: انتظار داریم جامعه بین‌المللی حساسیت بالایی نسبت به این بدعت و آزادی آبراه‌های تجاری و حفاظت از آزادی تردد واکنش نشان دهند. این دست اندازی و بدعت جدید رژیم آمریکا است که در پایمال کردن قوانین حقوقی ناگزیر هستیم از این کلمات استفاده کنیم که به وقاحت بی‌مانندی رسیدند.

وی ادامه داد: وزیر خارجه ما هشدارهای لازم را داد و در دولت هم این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در شورای عالی امنیت ملی موضوع مطرح شده است و امیدوار هستیم آمریکا دچار چنین خطایی نشود. اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آنها آماده هستیم ، البته خیلی زود است در مورد واکنش ایران به این راهزنی احتمالی آمریکا اظهار نظر کنیم اما قطعا در صورت ارتکاب چنین اشتباهی همه گزینه ها را برای خود محفوظ می دانیم و واکنش متناسب را برای حفاظت از آزادی دریانوردی اتخاذ خواهیم کرد. ما با ونزوئلا ارتباط داشتیم و ارتباطی به سایر کشورها ندارد و اینها در چارچوب قوانین بین الملل است‌.

آرامی داشته باشد. من نمی گویم نقد نشود و خطرات گفته نشود اما تحلیل های نادرست، لطمه و زیان می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *