bours arabia

کاهش شدید ذخایر ارزی عربستان

تصویر روز: حجم ذخایر خارجی و ارزی بانک مرکزی عربستان تنها در ماه‌های آوریل و مارس 52 میلیارد دلار کاهش داشته و این کشور مجبور شده است برای عبور از بحران سقوط قیمت نفت به اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی روی بیاورد.

به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، در ماه آوریل حجم داراییهای خارجی و ارزی عربستان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

این کشور در این ماه ۱۵۰ میلیارد ریال معادل ۴۰ میلیارد دلار را از دارایی‌های بانک مرکزی خود را به صندوق سرمایه گذاری حکومتی این کشور انتقال داد تا همزمان با بحران اقتصادی پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان در برخی شرکت‌های خارجی سرمایه گذاری شود.

بنا به اعلام بانک مرکزی عربستان در ماه آوریل حجم دارایی های خارجی و ارزی این کشور ۲۴.۷ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۴۴۸.۶ میلیارد دلار رسیده است.

در ماه مارس هم دارایی‌های ارزی این کشور ۲۷ میلیارد دلار کاهش یافته بود که بیشترین سقوط ماهانه این نوع از دارایی‌های عربستان در بیست سال گذشته به شمار می رود.

در واقع دولت عربستان تنها در دو ماه شاهد سقوط حدود 52 میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی خود بوده است.

در نیمه نخست سال جاری صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان میلیاردها دلار برای خرید سهام شرکت های خارجی نظیر بریتیش پترولیوم، بوئینگ، سیتی گروپ، فیسبوک، و شرکت کشتیرانی کارنیوال سرمایه گذاری کرده است.

این کشور در حالی به خرید سهام شرکت‌های خارجی روی آورد که اجرای برخی سیاست های ریاضت اقتصادی را نیز در داخل این کشور کلید زد و میزان مالیات بر ارزش افزوده در این کشور را سه برابر کرد تا بتواند از بحران پایین آمدن سنگین درآمدهای این کشور ناشی از کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی و همچنین تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا عبور کند.

بنا به اعلام صندوق بین المللی پول کسری بودجه عربستان برای سال جاری به ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش خواهد یافت.

این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است که در سال 2020 داراییهای خارجی و ارزی عربستان به حدود ۴۵۶ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و این رقم در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه می‌یابد.

در پایان ماه آوریل حجم خالص دارایی‌های خارجی و ارزی بانک مرکزی عربستان ۴۵۳ میلیارد دلار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *