zali.1

افزایش بستری شدگان کرونا در تهران

تصویر روز: رئیس ستاد فرماندهی مدیریت کرونای کلان شهر تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ظهر امروز ۲۵۴ بیمار کرونایی در بخش‌های عادی بیمارستان‌های استان تهران بستری شدند که در مقایسه با روز پیش از آن ۱/۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش صدا و سیما، دکتر علیرضا زالی در ارتباط زنده با بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه پنجم سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه تعداد فوت شدگان کشور در روز‌های اخیر رو به افزایش بوده و سه رقمی شده است آیا آمار تهران هم افزایش داشته است؟ افزود: بر اساس آمار تهران درباره فوتی‌ها در هشت روز اخیر تغییر محسوسی را در مقایسه با زمان قبل از آن نداشته و نسبتاً ثابت بوده است.

وی گفت:​ درباره آمار کشوری که رو به افزایش است بخشی به استان‌هایی مربوط می‌شود که در حال سیر کردن این موضوع به سمت پیک هستند بنابراین استان‌هایی مانند خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، بوشهر، ​ هرمزگان و مواردی که میزان ابتلا رو به افزایش است طبیعتاً بر میزان مرگ و میر هم اثر خواهد گذاشت.

رئیس ستاد فرماندهی مدیریت کرونای کلان شهر تهران درباره علت اینکه چرا آمار‌های فوتی‌ها در تهران نسبت به روز‌های قبل ثابت مانده است افزود: ما در تهران در ارتباط میان بیماران بستری در بخش‌های ویژه و میزان فوتی‌ها ارتباط مستقیم داشته ایم و، چون تعداد بستری در بخش‌های ویژه، تفاوت قابل توجهی نسبت به هشت روز گذشته نداشته بنابراین آمار مرگ و میر در تهران تقریباً سیر ثابتی داشته است.

دکتر زالی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۴ نفر در بخش‌های عادی بستری شدند که یک و نیم درصد در مقایسه با روز پیش از آن افزایش داشته است و تعداد بستری شدگان در بخش‌های ویژه هم ۶۲ نفر بوده است و در تعداد ترخیص شدگان هم تفاوت چندانی نداشته ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهبود یافتگان بیماری کرونا چه زمانی و از کجا باید مجوز بازگشت به کار دریافت کنند؟ افزود: ما در این باره با دو گروه مواجهیم مبتلایانی که بیماری خود را کتمان کردند و به دستگاه‌های اداری و اجراییشان اعلام نکردند و گروهی هم که مبتلا شدند، اما با افراط و تفریط مسئولان درباره بهبود یافتگان مواجه شدند.

رئیس ستاد فرماندهی مدیریت کرونای کلان شهر تهران گفت: در افرادی که بیماری کرونایشان اثبات شده است دو هفته پس از پایان علائم، معمولا در انتقال بیماری به دیگران مصونیت بالاتری خواهند داشت و فردی که مبتلاست باید دو پی سی آر منفی داشته باشد و یا براساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت باید دو هفته از مجموعه علائم گذشته باشد.

دکتر زالی افزود: کسانی هم که در بیمارستان بستری هستند حتما باید بیش از ۷۲ ساعت از قطع کامل تب، بدون استفاده از داروی تب بر گذشته باشد بنابراین اگر فردی از بیمارستان ترخیص شد و دو هفته از بروز علائم گذشته باشد میزان سرایت پذیری این افراد به حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد:، اما توصیه ما این است که اگر در مواردی مشکوک هستند به پزشک مراجعه کنند و بر اساس نظر پزشک هم مرخصی استعلاجی و هم گواهی اولیه دریافت کنند تا بتوانند در مدت زمان اعلام شده در محل کار خود حضور پیدا کنند.

دکتر زالی گفت:​ طبیعتاً هر که فکر می‌کند هنوز مظنون به ابتلا به بیماری است از حضور در محیط‌های اداری اجتناب کند.

رئیس ستاد فرماندهی مدیریت کرونای کلان شهر تهران افزود: در بحث بیماران مراجعه کننده به بخش‌های بیمارستانی باید توجه کنیم که گاهی اوقات شکل گیری آنتی بادی یا آی جی جی ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تازه به عیار لازم هم نمی‌رسد.

وی گفت: اگر بخواهیم صبر کنیم تا آنتی بادی به اندازه کافی تشکیل شود زمان بر خواهد بود به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت دو هفته پس از ترخیص و دو هفته پس از فروکش کردن مجموع علائم را به عنوان زمان بازگشت به محیط‌های اداری و اجتماعی در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *