daro

ممنوعیت تبلیغ و فروش اینترنتی دارو

تصویر روز: معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا ودارو: تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها ممنوع است.

به گزارش صدا و سیما، دکتر محمد رضا شانه ساز، طی نامه‌ای به رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فاتب افزود: با توجه به گزارش‌های دریافتی و اخبار واصله، سایت‌های غیرمجازی به نام داروخانه مجازی (با نام‌های داروخانه برخط، داروخانه برخط مثبت سبز، داروکده، ایزی دارو، سلام دارو و عناوین مشابه) نسبت به تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل (داروئی، تغذیه ای، ورزشی، رژیمی) اقدام می‌کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اسناد بالادستی نظیر مواد ۳ و ۱۴ قانون مقررات مربوط به امور پزشکی و دارویی، تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی توسعه‌ای کشور و قانون منع تبلیغات کالا‌های آسیب‌رسان سلامت و غیرمجاز و مقررات جاری، تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها ممنوع است و برخی کالا‌های سلامت محور نظیر کالا‌های آسیب‌رسان سلامت نیز حسب مورد با ممنوعیت و یا محدودیت در تبلیغ و فروش اینترنتی مواجه هستند.
دکتر شانه ساز با اشاره به اینکه جرائم و تخلفات مذکور در فضای مجازی، ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت عمومی داشته و اغلب آثار زیانبار آن غیرقابل جبران بوده و حائز شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نمی‌باشند، تاکید کرد: ضرورت دارد که به صورت فوری و بدون فوت وقت مراتب مورد پیگیرد قانونی قرار گیرند.
وی گفت: با رعایت مقررات مربوط به تبلیغ و فروش اقلام غیردارویی توسط داروخانه‌های حقیقی، مجوز ارائه خدمات آن‌ها توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ناظر محل صادر می‌گردد. در هر صورت تخلفات احتمالی داروخانه‌های مورد اشاره توسط دانشگاه مربوطه مستقیماً پیگیری می‌شود.
دکتر شانه ساز در این نامه از رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فاتب در خواست کرد که با توجه به موارد مذکور و اهمیت، حساسیت، فوریت و ارتباط جرائم و تخلفات مذکور با بهداشت عمومی و سلامت جامعه، اقدامات لازم صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *