unnamed 2

دیپلماسی اقتصادی کشور باید فعال شود

تصویر روز: رییس کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی به مناسبت فرارسیدن روز ملی صنعت و معدن با کارشناس خبری برنامه‌ی “تهران‌من” گفتگو کرد.

عزت الله اکبری تالار پشتی در گفت و گو با حمید طلیمی در برنامه «تهران من» رادیو تهران افزود: برنامه‌هایی که هم اکنون طبق ماموریتی که از سوی ریاست مجلس به کمیسیون های اقتصادی محول شده در حال پیگیری است. در این راستا ابتدا اولویت‌های کمیسیون‌ها را مشخص کرده و اقدامات فوری انجام می‌دهیم. همچنین سرفصل‌هایی را با بخش خصوص و دولتی آماده می‌کنیم.
وی اظهار داشت: در بحث رفع موانع تولید پیشنهاد کردیم نظام جامع پیاده شود. نظام جامع مثل نظام جامع تولید است که جوانب متعددی را در برمی‌گیرد که قوانین و مقرراتش باید با هم برابری داشته باشد و سرفصل‌های زیادی دارد. باید جهت این نظام‌ها به سمت تقویت تولید نشانه رفته و در حال حاضر در حال آماده‌سازی و کامل کردن محتوای آنها هستیم.

نماینده ی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر روال قانون‌گذاری بخواهد مانند گذشته باشد به نتیجه نخواهیم رسید. بنابراین قرار شد پیشنهاداتی را به ریاست مجلس شورای اسلامی در جهت بهینه‌سازی روال قانون‌گذاری مجلس ارایه دهیم و از ساز و کارهایی استفاده کنیم که مصوبات فوری بگیریم. زیرا زمانی برای تلف کردن نداریم.
وی در ارتباط با تقویت بخش خصوصی نیز گفت: تمامی قانون‌های بالادستی کشور ما به حضور بخش خصوصی در میدان اقتصادی کشور تاکید دارند. دولت نباید تصدی‌گری داشته باشد و تنها حمایت و نظارت بر رفتارهای اقتصادی بخش خصوصی را پدر وارانه بر عهده بگیرد.

اکبری گفت: واقعیت این است که قصد نداریم دولت فعلی را متهم جلوه دهیم و مباحث حاشیه‌ای راه بیندازیم بلکه می‌خواهیم کاری کنیم که دولت، مالیات‌دهنده‌های ناراضی را حمایت کند.
وی با اشاره به اینکه کشورمان ایرادهای ساختاری و مدیریتی در کشور دارد گفت: مثلا استانداران ما در سراسر کشور چه کسانی هستند و چکار می‌کنند. اعتقاد راسخ من این است که استاندار باید کسی باشد که از محل درآمدهای استانی به دولت کمک کند نه اینکه منتظر بودجه باشد تا برنامه‌های روتین از پیش تعیین شده را انجام دهد و هرگز نتواند توسعه‌ی متوازن را از محل درآمدهای استانی ایجاد کند.

رییس کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: درست است تحریم هستیم اما واقعیت این است که تولیدکنندگان بیشتر از تحریم‌های خارجی از موانع داخلی سر راهشان برای ادامه‌ی فعالیتهای اقتصادی شاکی هستند. من تحریم‌های فعلی کشورمان را فرصت میدانم. ما باید تولیدکنندگان را تقویت کنیم تا به هدف جهش تولید برسیم. ذیپلماسی اقتصادی کشور ما باید فعال شود.
وی افزود: سفرای ما نیز نگاه اقتصادی ندارند و هیچ خروجی از آنان دیده نمی‌شود. آنان که چهره‌ی سیاسی هستند باید مراودات اقتصادی را بالا ببرند. الان نفت ما فروش نمی‌رود و وزیر امور خارجه مسئول هماهنگی‌ها از طرف جمهوری اسلامی است تا مشکلات مردم تسهیل شود و نباید در تهران بنشیند و جملات کلیشه‌ای بگوید. او باید مراودات اقتصادی کشور را بالاتر ببرد. بر این اعتقادم که شاید بخش خصوصی بهتر از سیاستمداران ما بتوانند مراودات اقتصادی کشور را تقویت کنند و وزیر امور خارجه هیچ کاری برای پیشرفت مراوده‌ی اقتصادی نمی‌کند.

وی در مورد قوانین خلق الساعه نیز که مانع تحقق اقتصاد مقاومتی کشور می‌شوند گفت: تصمیمات خلق الساعه اقتصاد کشور را تضعیف کرده و همه‌ی تلاشهای فعالان اقتصادی را به هم می‌ریزد.
رییس کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی گفتگوی خود تاکید کرد: اگر برای فعالان اقتصادی اتفاقی افتاد دولت باید فورا به آنها کمک کند . در این صورت نه تنها جهش تولید خواهیم داشت بلکه در صادرات نیز شاهد جهش خواهیم بود.

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باکس) دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *