mohebi

بی خبری اتحادیه ها از تصمیمات حوزه تلفن همراه

تصویر روز: رییس اتحادیه‌ی صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی گفت: خبر ممنوعیت واردات گوشی موبایل با ارزش بیش از ۳۰۰ یور سبب شد تا بازار این کالای مصرفی در کشور ملتهب شود و نگرانی‌های اقتصادی مردم را چند برابر کند.

روز گذشته رییس اتحادیه‌ی صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی، در گفتگو با برخی از رسانه‌ها اعلام کرد که کمیته‌ی ارزیابی تخصیص ارز که متشکل از اعضای بانک مرکزی است مصوبه‌ای را به واردکنندگان ابلاغ کرده که به موجب آن دولت به موبایل‌های با نرخ بالای ۳۰۰ یورو ارز اختصاص نمی‌دهد.

مهدی محبی ۱۷ تیرماه در گفتگو با حمید طلیمی کارشناس اخبار اقتصادی “تهران‌من” ابراز داشت: پس از اعلام این خبر تمام سیستم بازار موبایل نا آرام شده و قیمت‌ها به طرز سرسام‌آوری بالا رفت.
وی افزود: بالا رفتن قیمت ارز و قانون وارد کردن گوشی در مقابل ارز صادراتی و در مقابلش نبود صادرات سبب شده است که مشکلات چند برابر شود. همچنین تا زمانی که ورود برندهای معروف موبایل به بازار از سر گرفته نشود التهاب قیمت‌ها نخواهد ریخت.

این کارشناس بازرگانی با اشاره به اینکه‌ پس از تاثیر این خبر بر بازار تصمیم سریعی از سوی متولیان دولتی گرفته شد و سرپرست وزارت صمت بلافاصله این رأی را منتفی کرد. این تصمیم سبب شد تا گوشی موبایلی که روز گذشته ۵۵ میلیون قیمت گذاشته شده بود امروز ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.
وی اظهار امیدواری کرد: شرکت‌های واردات گوشی تلفن همراه سریعا کالا وارد کنند و قیمت‌ها به وضعیت سابق بازگردد و این حباب قیمت از بین برود.
محبی خاطرنشان کرد: بالا رفتن قیمت ارز در کشور ما برای تمامی اصناف مشکل بوجود آورده و امیدواریم این مشکلات حل شود تا آرامش به بازار بازگردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارگروه ها در مواقع تصمیم‌گیری با اتحادیه مشورت می‌کنند یا خیر گفت: متاسفم که چنین تصمیمی در کشورمان گرفته می‌شود و ما به عنوان متولی و نماینده‌ی این صنف به جلسات دعوت نمی‌شویم و این عدم حضور کارشناسان فعال در این عرصه‌ی اقتصادی باعث می‌شود چنین مشکلاتی بوجود بیاید.
رییس اتحادیه‌ی صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تصریح کرد: حاکمیت بباید بداند که دولتمردان برای هر صنفی که قرار است تصمیمی بگیرند حتما باید متولی آن صنف در جلسه حضور داشته باشد تا به عنوان متخصص به تصمیم‌گیری ها کمک کرده و جلوی برخی از اشتباهات گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف گوشی تلفن همراه در سه ماهه‌ی نخست سال به نسبت همین زمان در سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه بوده است گفت: سال قبل در همین بازه‌ی زمانی ۴ میلیون مصرف گوشی داشتیم اما امسال از ابتدای سال تا کنون در حدود یک و نیم میلیون گوشی خریداری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *