hamidian

روش استعلام تاریخ اعتبار دفترچه بیمه

تصویر روز: مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: هنوز تاریخ دقیقی برای از رده خارج کردن دفترچه‌های بیمه مشخص نشده است اما سیاست تأمین‌اجتماعی، بیمه‌ی سلامت و دستور رییس جمهوری و اراده‌ی کشور بر مساله‌ی حذف دفترچه تاکید دارد.

امیرحسین حمیدیان در گفتگو با حمید طلیمی کارشناس برنامه “تهران من” رادیو تهران افزود: مقدمات این کار از لحاظ فنی در حال انجام و رو به پایان است و تمامی ابعاد اجرایی آن مد نظر قرار گرفته است. همچنین برنامه‌هایی را در این خصوص تدوین کرده‌ایم که پزشکان در رابطه با این پروسه در حداقل چالش قرار بگیرند.
وی ۲۴ تیرماه اظهار داشت: مردم عزیز قاعدتا از این مساله منتفع خواهند بود زیرا در صورت حذف دفترچه از بسیاری موارد تمدید و باطل کردن و صدور دفترچه آسوده خواهند شد.

این مسئول در تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر به لحاظ فنی نسخه‌ی الکترونیکی کاملی در این سازمان تهیه شده است که اگر دفترچه در اختیار بیمار نباشد پزشکان بتوانند به صورت بر خط نسخه را تجویز کرده و همه‌ی داروخانه‌ها هم بتوانند آن را رویت کنند و افراد با ارائه ی کد‌ملی یا روش‌های دیگر که بعدا اعلام خواهد شد داروها را از داروخانه‌ها دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه این امکان قرار است برای همه‌جا مهیا شود افزود: این روش در حال حاضر به صورت ملکی در تامین اجتماعی اجرایی شده است منتها، اجرای این مسائل به طور کامل مستلزم پیش‌نیازهای فنی است که پزشکان آماده باشند و امکان استفاده در اقصی نقاط کشور بوجود آید و همه جای کشور ابزارهای لازم برای نگاشتن نسخه‌ی الکترونیک در اختیار پزشکان قرار بگیرد تا به درستی احراز هویت شود.
حمیدیان خاطرنشان ساخت: پس از نتیجه‌گیری کامل از این موارد بیمه شدگان تامین اجتماعی می‌توانند بدون دفترچه به نزد پزشک رفته و احراز هویت به راحتی انجام بگیرد. همچنین با این روش بیمار می‌تواند داروهایش را در دو قسمت و از دو داروخانه دریافت کند.

وی گفت: هم اکنون تمامی زیرساخت ها برای انجام این روش فراهم است ولی هنوز تمامی پزشکان، درمانگاه ها و بیمارستان‌ها برای استفاده از این زیرساخت‌ها آماده نشده‌اند تا نسخه‌ی الکترونیک صادر شود و به همین دلیل هنوز حذف دفترچه اجرایی نشده است. اگر همه کامپیوتر داشتند و به اینترنت اتصال داشتند این طرح در سازمان تامین اجتماعی اجرایی می‌شد منتها سیاست سازمان بر این است که به مرور زمان و بدون فشار استرس مالی به مراکز درمانی و مطب‌های شخصی ابزارهای لازم مهیا شود و همکاری وزارت بهداشت با تامین‌اجتماعی می‌تواند بر سرعت بخشیدن به این روند کمک کند.

وی در مورد روشهای استعلام تمدید اعتبار دفترچه گفت: فرض کنیم که یک موبایل معمولی و غیرهوشمند داریم. کافی است #۱۶۶۶* یا #۱۴۲۰*۴* را شماره گیری کرده و با زدن گزینه‌ی ۱، کدملی را وارد کنیم تا پاسخ استعلام بلافاصله برای بیمه شده نمایان شود. همچنین افرادی که از مزایای گوشی هوشمند برخوردارند با استفاده از بارکدخوان موبایل‌ها می‌توانند استعلام بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *