turkey.1

کاهش رتبه اعتباری ترکیه

تصویر روز: موسسه رتبه بندی مودیز با اشاره به ریسک ارزی و بدهی ترکیه، رتبه اعتباری این کشور را کاهش داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، موسسه رتبه بندی مودیز در گزارش جدید خود از وضعیت اقتصادی ترکیه، رتبه اعتباری این کشور را به ” B۲” و چشم انداز اقتصادی آن را از باثبات به منفی کاهش داد. موسسه رتبه بندی مودیز با اشاره به کاهش شدید ذخایر ارزی ترکیه گفته است تا چهارم سپتامبر این کشور حدود ۴۵ میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار داشته که نسبت به رقم ابتدای سال حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. به گفته موسسه مودیز، کاهش ذخایر ارزی آن هم در شرایطی که به دلیل تنش های ژئوپلتیکی بازارهای مالی دچار نوسان شده اند، به میزان زیادی توانایی بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز را کاهش می دهد.

علاوه بر مودیز، دیگر موسسه های رتبه بندی مطرح جهانی نظیر ” اس اند پی” و “فیچ” نیز رتبه اعتباری ترکیه را در گزارش های جدید خود کاهش داده اند.

طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۲ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. رشد اقتصادی ترکیه اکنون به کمترین سطح یک سال اخیر رسیده و تولید نیز در بدترین وضعیت خود در طول ۹ سال اخیر قرار دارد.

در سه ماهه دوم امسال اقتصاد ترکیه ۹.۹ درصد کوچکتر شده که این رشد در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل ۵.۵ درصد کمتر شده است اما ۱.۹ درصد از نرخ پیش بینی شده توسط اقتصاددانان بیشتر بود. این رشد اقتصادی، ضعیف ترین رشد فصلی ثبت شده ترکیه از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ تاکنون محسوب می شود.

پیش از شیوع کرونا، دولت ترکیه دستیابی به رشد پنج درصدی را تا پایان سال جاری پیش بینی کرده بود. آخرین بار در سال ۲۰۰۹ اقتصاد ترکیه بر مبنای سالانه رشد منفی را تجربه کرده و به میزان ۴.۷ درصد کوچک شده بود. با این حال در سال ۲۰۱۸ بحران ارزی ترکیه مسیر این رشد را متوقف کرد و شیوع کرونا نیز بر مشکلات اقتصادی افزود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *