bank eghtesad novin

بانک اقتصاد نوین در مسیر سودآوری

تصویر روز: دستیابی به سود و دور ماندن از ضرر و زیان در روزهایی که اقتصاد کشور به خاطر وجود حواشی مختلف دستخوش تحولات نه چندان مثبتی شده ، کار راحتی نیست؛ با این حال نگاهی به کارنامه بانک اقتصاد نوین در یک سال اخیر نشان می دهد که این بانک با مدیریت حساب شده، توانسته در وانفسای ناکامی های اقتصادی که گریبان بخش های مختلف را گرفته، با جبران زیان های اجتناب ناپذیر و دستیابی به سود، خود را به جایگاه خوبی برساند.
به گزارش تصویر روز موج نابسامانی های اقتصادی در سال های اخیر تمام بانک های کشور را به نوعی تحت تاثیر قرار داده اما بودند بانک هایی که توانستند خود را از این جریانات نا خوشایند به سلامت بیرون کشیده و عملکرد مثبتی از خود نشان دهند.
بانک اقتصاد نوین نیز مانند بسیاری از بنگاه های اقتصادی دیگر در سال های اخیر مشکلات متعددی را از سر گذرانده و فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. از زمانی که علیرضا بلگوری سکان هدایت این بانک را بر عهده گرفت و در شرایطی این مسئولیت مهم را پذیرفت که سامان بخشی به سیستم بانکی در کل نظام بانکداری کشور مسئولیتی خطیر محسوب می شد.
وی در مراسم معارفه خود تحقق وعده هایی مثل افزایش سهم از بازار، شفافیت عملیات بانکی بر مبنای سودآوری پایدار مهم‌ترین برنامه‌های بانک اقتصاد نوین در کوتاه‌مدت را برای دوران مدیریت خود مطرح کرده و بار مسئولیت خویش را سنگین تر کرد.

مدیریتی برای تحقق وعده ها
حال با گذشت حدود یک سال از تغییرات و تحولات بانک اقتصادنوین با نگاهی به کارنامه وی در بانک اقتصاد نوین می توان گفت ادعاهای او دور از دسترس نبوده و جبران زیان به همراه رشد سودآوری و عملکرد مالی مثبت حکایت از تلاش های بی وقفه تمام بخش ها و کارکنان این بانک در تحقق وعده های خوش مدیر داشته است. به گزارش تصویر روز نگاهی به گزارش عملکرد شهریور ماه 99 بانک اقتصادنوین نشان می دهد که در شش ماه نخست سال جاری درآمدهای این بانک 157 درصد رشد یافته و بررسی تراز عملیاتی شش ماهه ابتدایی سال جاری بانک اقتصادنوین حکایت از تداوم رشد درآمدهای بانک در شهریور ماه مانند پنج ماهه ابتدایی سال دارد.
بانک اقتصادنوین در شش ماهه منتهی به شهریورماه 1399، از محل اعطای تسهیلات، 36 هزار و 227 میلیارد ریال سود کسب کرده و در مقابل در همین دوره زمانی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری حدود 33 هزار و 394 میلیارد ریال سود پرداخت کرده است. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که تراز عملیاتی بانک اقتصادنوین در شش ماه ابتدایی سال جاری دو هزار و 833 میلیارد ریال مثبت بوده است. که در مقایسه با کسری سال گذشته نشان از عملکرد مطلوب تر این بانک دارد.
همچنین بانک اقتصادنوین در شهریورماه سال جاری از محل پرداخت تسهیلات حدود هفت هزار و 825 میلیارد ریال سود کسب کرده که بعد از کسر سود پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری در ماه اخیر، موفق به تحقق یک هزار و 675 میلیارد ریال تراز مثبت شده است.

جبران زیان و رسیدن به سود در سال 98
این بانک نه تنها در سال جاری عملکرد درخشانی از خود نشان داده، بلکه در سال مالی 98 نیز شاهد موفقیت این بانک در پوشش سود و افزایش درآمدها بوده ایم، به طوریکه طبق اعلام بلگوری در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه این بانک که برای بررسی صورت های مالی سال 98 برگزار شده بود؛ سپرده‌های اشخاص در بانک اقتصادنوین 47درصد رشد داشته درحالی‌که سپرده‌های کل شبکه بانکی کشور 31.4درصدی رشد کرده است. مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد، سپرده‌های اشخاص در بانک اقتصادنوین 16درصد بیشتر از سپرده‌های کل شبکه بانکی رشد داشته است و این بانک توانسته سهم بازار خود را افزایش دهد.
به گفته او، مانده تسهیلات اعطایی در پایان سال مالی منتهی به اسفند 98 حدود 459.4 هزار میلیارد ریال بوده که با رشد 46.5 درصدی نسبت به سال 97 مواجه شده است. این روند در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری با ثبت 11 درصد رشد ادامه یافته است. رشد تسهیلات اعطایی کل شبکه بانکی کشور 28.3درصد بوده که بانک اقتصادنوین با افزایش 46.5درصدی آن، توانسته 18درصد بالاتر از رشد شبکه بانکی کشور به تامین نقدینگی صنایع فعال کشور و واحدهای تولیدی و صنعتی کمک کند.
بدین ترتیب طبق اعلام مدیرعامل بانک، روند رشد تسهیلات در سال جاری نیز ادامه داشته و در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری 11درصد نسبت به پایان سال 98 رشد یافته است. به گزارش تصویر روز خالص سایر درآمدهای بانک در سال 98 با رشد 296درصدی همراه شده و این شاخص از 7.7میلیارد ریال به 3هزار میلیارد ریال افزایش‌یافته که عمده آن به دلیل رشد 242درصدی سود حاصل از فروش اموال تملیکی و دارایی‌های مازاد بانک در طی سال 98 بوده است. این بانک با عرضه سهام شرکت‌های لیزینگ اقتصادنوین و پرداخت نوین آرین در بورس طی سال 99 درآمد حاصل از فروش این سرمایه‌گذاری‌ها را در سال جاری شناسایی خواهد کرد.
بررسی ها نشان می دهد که این بانک موفق شده که زیان 11 هزار میلیارد ریالی در شهریور 98 را به 605 میلیارد ریال سود تبدیل کرده و روند سود بانک همچنان ادامه دارد و در سه‌ماهه اول سال جاری، سود بانک به بیش از یک هزار میلیارد ریال رسیده است. این موضوع موجب شد زیان 149ریالی هر سهم در پایان سال 97، به 46ریال سود در سال 1398 برسد.
با توجه به روند رو به رشد عملکرد بانک اقتصاد نوین به نظر می رسد به زودی شاهد افزایش سود این بانک و همچنین تداوم سوددهی در سال جاری و همچنین سال آینده باشیم که این می تواند خبر خوشی برای سهامداران این بانک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *