vaezi.1

سفر ظریف به چین منجر به گشایش در همه امور شد

تصویر روز: رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: سفر ظریف به چین سفر خوبی بود و در مذاکرات که من آن را خواندم جامع بحث کرده بودند؛‌ گزارشی هم در هیات دولت دادند و یک گشایشی در همه امور ایجاد شده است.

به گزارش فارس، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر آقای ظریف به چین سفر خوبی بود و در مذاکرات که من آن را خواندم جامع بحث کرده بودند. تحولات منطقه برای ایران و چین مهم است. چین جدی‌تر از گذشته مسائل را دنبال می‌کند. در مجموع سفر موفقی است و گزارشی که امروز در دولت دادند یک گشایشی در امور ایجاد شده است.

وی در مورد نامه رئیس مجلس به رییس‌جمهور در مورد بودجه گفت: همیشه دولت و مجلس بر سر بودجه تفاهم میکنند. چیزی که الان دارد می افتد این است که چنین نامه های بین ما و قوای دیگر و نهادهای دیگر بوده اما اینکه اول ما نامه را در رسانه ها می‌بینیم و بعد دریافت می‌کنیم عجیب است. البته من این نامه را ندیدم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در این سفر درباره روابط کلان دو کشور، مسائل دوجانبه اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی و همچنین درباره سند ۲۵ ساله بسیار جامع بحث و گفت‌وگو کردند. چین امروز چین گذشته نیست، چین کشوری است که به دلیل نوع ارتباط اقتصادی که با بسیاری کشورهای جهان دارد، امنیت و ثبات در کشورها برای آن اهمیت دارد، جدی‌تر از گذشته مسائل را رصد و رایزنی می‌کند. به همین جهت چین ایران را در مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی شریک خود می‌داند.

وی درمورد بحران قره باغ خاطر نشان کرد: از اینکه در منطقه ما جنگ و خونریزی نباشد، استقبال می کنیم. اعتقاد ما بر این است که همه اختلافات و بحران‌ها نباید راه حل نظامی داشته باشد و باید راه حل آن مذاکره و گفت و گو بر اساس اصولی شناخته شده بین‌المللی باشد. موضع ما همواره در ارتباط با قره‌باغ این بوده که باید تمامیت ارضی کشورها بر اساس مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته و مورد احترام قرار بگیرد.

واعظی تاکید کرد: ما همیشه ضرورت پایان اشغال را گوشزد کردیم و فکر می کنیم که اگر دو طرف در این چارچوب گام بردارند می‌توانیم در آینده شاهد استمرار این درگیری و بحران نباشیم و از مذاکرات ۱۲ ساعته در روسیه و آتش بس استقبال می‌کنیم و از میانجیگری روسیه هم تشکر می‌کنیم و امیدوار هستیم هر دو طرف به چهار قطعنامه ای که درباره این منطقه وجود داشته، متعهد باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دیوان محاسبات ۵۵۳ مدیر متخلف را به دولت معرفی کرده و این گزارش در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری قرار گرفته یا نه، گفت: این مطلب جدیدی نیست. براساس قانونی که برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد، همه تخلفات کارمندان در همین بخش رسیدگی به تخلفات که در نهادها و وزارتخانه‌ها هست، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: به دلیل اینکه اعمال نفوذی نشود و حقی ناحق نشود، هر آنچه که مربوط به مدیریت‌ها است نیز در نهاد ریاست جمهوری در کمیته‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و متخلفان برای دفاع می‌آیند و کار انجام می‌شود.

وی افزود: اتفاق جدیدی رخ نداده، در دولت‌های مختلف همه مدیرانی که شکایتی علیه آنان است و مشکلی درباره‌شان وجود دارد، جای رسیدگی‌اش همان بخشی رسیدگی به تخلفات است که در ریاست‌جمهوری وجود دارد.

رییس‌ دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: من تعداد گزارش‌هایی که دیوان محاسبات کشور به دولت واصل کرده است را نمی‌دانم. حرفم این است که گزارش‌ها یکجا نمی‌آید و من این موضوع دیوان محاسبات را در رسانه‌ها خواندم. چیز مهمی هم نیست. باید بیاید چرا که هر مدیری که در جایگاهی قرار دارد، از یک رده‌ای به بالا اگر تخلف و ادعایی درباره‌اش وجود دارد باید در نهایت ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار گیرد و این کار دارد طبق روال انجام می‌شود و هیچوقت یک لیست این چنینی نمی‌آید و خردخرد ارائه می‌شود.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دغدغه هایی که روزانه دولت و رییس‌جمهور دارند و برای حل آن تلاش می‌کنند همین بحث قیمت است. رییس جمهور در هفته دوبار قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی مردم را از وزارت صمت می‌خواهند و در جلسات هیات وزیر صمت گزارش خود را قرائت می‌کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد شرایط کشور اظهار داشت: ما از دو ماه قبل از اعلام تحریم ۱۸ بانک کشور توسط آمریکا اقداماتی انجام داده بودیم. اگر شرایط ما عادی بود هم صادرات مان راحتتر بود و هم وارداتمان ارزانتر بود؛ ما همیشه شرمنده مردم هستیم.

واعظی درباره انتقادات از رئیس جمهور اظهار داشت: این بی‌اخلاقی‌هایی که برخی انجام می‌دهند و برخی هم سکوت می‌کنند باید بدانند که فقط این بی‌اخلاقی‌ها تنها به رییس جمهوری نیست بعدا نوبت خیلی‌های دیگر هم می‌شود و از طرف دیگر متاسفانه عده‌ای رقابت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی را برای سال ۱۴۰۰ خیلی زود شروع کردند.

وی با بیان اینکه باید مشکلات مردم را حل کنیم،گفت: اگر می‌خواهید کار تبلیغاتی و انتخاباتی بکنید سفر بروید ولی این که شعار تبلیغاتی بدهید و بگویید فقط ما می‌توانیم انجام بدهیم. مردم می‌دانند که شما قبلا سرکار بودید و قبلا هم مسوولیت داشتید ولی هیچ کدام از این کارها را نتوانستید انجام بدهید.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که چنین ادعاهایی می‌کنند عملکرد روشنی دارند و ما نمی‌خواهیم وارد این مقولات شویم. شورای نگهبان قانونی برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرده است بنابراین در آن زمان بیایند تبلیغات خود را شروع کنند و از حالا از سمت‌ها و جایگاه های خود برای تبلیغات استفاده نکنند.

واعظی درباره پایان پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در ۲۷ مهرماه تاکید کرد: این کار بزرگی بود. بیش از ۱۰ سال است که این تحریم وجود داشته هفته آینده تحریم برداشته خواهد شد از دو جنبه این توفیق بزرگی برای ملت ایران است از جنبه اول این که تحریمی که ما برای صادرات و واردات تسلیحاتمان داشته ایم، از هفته دیگر برداشته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: توفیق بزرگ دیگری داشتیم که یک کشتی اساسی بین ما و آمریکا بود برای این که آنها با تمام قوا آمده بودند که این تحریم تمدید شود موفق نشدند و بعد رفتند ماشه را آوردند که آن هم موفق نشدند و آن هم یک توفیق بزرگ هست یعنی ایران کشوری نیست که آمریکا بخواهد به نفوذ و امکانات خودش تکیه کند و هر چه خواست را به‌آن تحمیل کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد کار بزرگی انجام شده و این توفیقات متعلق به کل مردم و حکومت ماست و باید قدر اینها را بدانیم. وقتی که مانعی برداشته می‌شود شما می‌توانید حرکت کنید.بنابراین شما از روز یکشنبه بعد هر کاری که در این زمینه قبلاً نمی‌توانستید، انجام می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *