hemati.2

آزاد سازی 5 میلیارد دلار از منابع ایران در عراق

تصویر روز: رئیس کل بانک مرکزی نسبت به قیمت ارز در آینده، ابراز خوشبینی کرد و گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی را شروع کرده ایم و نسبت به آینده خوش بین هستم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، آقای عبدالناصر همتی در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضع بازار ارز افزود: شرایط بازار ارز از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار شده که متاثر از اتفاقاتی است که در ۶ ماهه نخست امسال و بعد از ماجرای بیماری کرونا رخ داده است.

وی اضافه کرد: البته در این زمان، فشار‌های آمریکا در چارچوب فشار حداکثری و اعمال تحریم‌های بیشتر نیز عملیاتی شده که این اتفاقات متاسفانه انتظارات منفی در جامعه را هم افزایش داده است.

آقای همتی گفت: با این حال همه تلاش خود را می‌کنیم تا ان شاء الله این وضعیت را به ثبات برسانیم.

وی با اشاره به انتشار برخی نقل قول‌ها از زبان رئیس کل بانک مرکزی درباره پایین آمدن نرخ ارز افزود: اخیرا می‌شنوم که برخی می‌گویند شما قبلا گفته بودید که قیمت ارز پایین می‌آید، اما این اتفاق نیفتاد.

آقای همتی اضافه کرد: باید بپذیریم که شرایط، بسیار پیچیده و در حال تغییر است و محدودیت‌هایی را روی منابع ما گذاشته اند و ده‌ها میلیارد دلار درآمد کشور را در خارج از ایران مسدود کرده اند و حتی خیلی از کشور‌هایی که روابط خوبی با ما دارند به دلیل فشار‌های امریکا، اجازه نداده اند که ما از این منابع استفاده کنیم در حالی که من پیش بینی ام این بود که امسال بتوانیم از این منابع بهره برداری کنیم و به همین دلیل پیش بینی کرده بودم که قیمت‌ها پایین خواهد آمد.

وی با اشاره به اقدامات خوبی که در زمینه آزادسازی این منابع انجام شده است، گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی را شروع کرده ایم، اما باتوجه به اینکه در روز‌های آخر ریاست جمهوری رئیس جمهور فعلی امریکا قرار داریم قاعدتا آن‌ها فشار را بیشتر می‌کنند و ما هم مقاومتمان را بیشتر می‌کنیم با این حال امیدواریم این مسایل را حل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مذاکراتی با کشور‌هایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود است انجام شده است، افزود: در روز‌های گذشته به عراق سفری داشتم که سفر بسیار خوب و موفقی بود و ان شاء الله بتوانیم از منابعمان که در این کشور مسدود شده و رقمی بیش از ۵ میلیارد دلار است استفاده کنیم.

آقای همتی گفت: قبلا هم با برخی دیگر از کشور‌ها مذاکراتی انجام داده ایم که جواب مثبت شنیده ایم و امیدوارم به زودی اثرات این اقدامات برای تجار و واردکنندگان ما که نیازمند به دسترسی به این منابع را دارند محسوس شود.

وی با اشاره به عرضه کافی اسکناس در بازار ارز افزود: بخش نیمایی ما اخیرا رشد خیلی خوبی داشته و امیدواریم با اقداماتی که دردست اجرا داریم به تدریج شاهد ثبات بیشتری در بازار ارز باشیم.

آقای همتی گفت: به هر حال قبول کنیم سه هفته آینده فشار‌ها بر کشور زیاد خواهد شد و من همیشه این را گفته ام که بازار ارز پرریسک‌ترین بازار است، اما با این حال هرچه مردم خودشان تصمیم بگیرند انجام می‌دهند، اما تاکید می‌کنم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز خیلی بالاست.

وی در مورد گزارش اخیر بانک بین المللی پول در مورد رشد منفی ۵ درصد ایران در سال جاری هم افزود: من نمی‌دانم این‌ها آمار را از کجا آورده اند، اما اطلاعاتی که ما دردست داریم نشان می‌دهد سه ماه اول سال در غیرنفتی‌ها رشد ما منفی ۶ دهم بوده و در نفتی، منفی ۲، ۸ بوده که با منفی ۵ درصد اعلامی بانک بین المللی پول بسیار متفاوت است.

رئیس کل بانک مرکزی با ابرازامیدواری در مورد رشد اقتصاد کشور در زمینه کشاورزی و صنعت گفت: باتوجه به رشدی که در این دو بخش داریم و همچنان در حال افزایش است بعید می‌دانیم تا پایان سال رشد ما آنقدر که بانک بین المللی پول اعلام کرده باشد.

آقای همتی با بیان اینکه سال آینده قطعا رشد اقتصادی کشور مثبت خواهد شد، افزود: با اقداماتی که در حال اجراست شاهد رشد منفی کمتری خواهیم بود و سال آینده قطعا این رشد مثبت می‌شود و با اقداماتی که شروع شده وضع اقتصادی کشور در آینده قطعا بهتر از آن چیزی خواهد بود که بانک بین المللی پول پیش بینی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *