shariatmadari.5

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری

تصویر روز: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در خصوص همسان‌سازی حقوق و دستمزد بازنشستگان انتظار ۱۴ ساله‌ای وجود داشت، گفت: حقوق بازنشستگان کشوری به طور متوسط ۷۷ درصد افزایش پیدا کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان با بیان این که در دولت تدبیر و امید به موضوع سالمندان توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: تلاش کردیم تا در حوزه تعیین معیشت با توجه به رشد قابل توجهی از جمعیت بازنشسته کشور هم بازنشستگان کشوری و لشکری قدم‌های خوبی برداریم.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر در خصوص همسان‌سازی حقوق و دستمزد مجموعه بازنشستگان کشور اقدامات خوبی صورت گرفت و انتظار ۱۴ ساله‌ای وجود داشت که بخشی از این انتظارات متعلق به سالمندان بود و با همت دولت، سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه‌ها این مهم به ثمر نشست و حقوق بازنشستگان کشوری به طور متوسط ۷۷ درصد افزایش پیدا کرد و احکامش صادر شد. این باعث شد شرایط نسبتاً مطلوبی در زندگی آن‌ها ایجاد شود. همچنین تامین نیاز وام ازدواج فرزندانشان و… مورد توجه قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی برای ۳.۵ میلیون جامعه کارگری بازنشسته کشور به پرداخت‌های تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۲ برابری رسیده است و پرداخت‌های ما به این جامعه از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که این‌ها قدمی رو به جلو برای جامعه سالمندی بود و در راستای تامین معیشت و تامین زندگی عزتمند آن‌ها صورت پذیرفت.

وی گفت: حوزه آینده‌نگری زندگی سالمندانی که در روستا‌ها زندگی می‌کنند نیز صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان قدم‌های خوبی را برداشته است. یکی از مهمترین اقدامات در هفته‌های اخیر اعلام شد و اینکه با توجه به شروع فعالیت این دولت فقط ۶۵۰ هزار خانوار روستایی تحت پوشش این صندوق بودند، اما تا تصمیم اخیر رییس جمهور افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان را شاهد هستیم و با توجه به اینکه بخشی از افراد در این خیل عظیم از این جمعیت سالمندی در روستا‌ها زندگی می‌کنند و برای ماندن در این روستا‌ها و رفع نگرانی آن‌ها برای دوره سالمندی دچار نگرانی بودند دولت با پرداخت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع که سهم بیمه شده و بیمه‌گر است را تقبل کرد و یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار جدید و جمعاً ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بالغ شد کل میزانی که تحت پوشش صندوق بیمه عشایر هستند و طبیعتاً یک نوع رفع نگرانی برای افرادی که به سن سالمندی نزدیک هستند، صورت پذیرفت.

شریعتمداری گفت: سالمندی فردی و سالمندی جمعیت دو مفهوم متفاوت است. ما از پیر شدن جمعیت استقبال نمی‌کنیم و خیلی با آن فاصله داریم، اما پیر شدن فردی با حفظ زاد و ولد قابل قبول و جمعیت سنی ۰ تا ۱۵ سال که بتواند رو به رشد باشد و توازن خود را حفظ کند و در زندگی کودک و نوجوان شرایط مطلوب را برای او فراهم کنیم و جمعیت جوان هم رشد کند و با امید به زندگی جامعه سالمند را هم حفظ کنیم، استقبال می‌کنیم. حرکت در راستای توانمندسازی سالمندان، ایجاد نشاط اجتماعی، حضور موثر آن‌ها در جامعه و بروز و ظهور تجربیات و اندوخته‌های آن‌ها برای بکارگیری در نظام اجرایی کشور، این تجربیات از دست نرود در ۶ قالب در این سند پیش بینی شده است.

وی گفت: البته رشد جمعیت سالمندی در کشور ما رشد قابل ملاحظه‌ای است بطوری که بر اساس آمار در دوره محدودی از ۵ درصد به ۱۰ درصد رشد پیدا کرده است و تا سال ۱۴۲۰ ممکن است به ۲۰ درصد هم افزایش خواهد داشت که در دیگر کشور‌ها در دوره ۱۰۰ ساله رخ داده است و نشان می‌دهد باید برنامه‌ریزی روشن و دقیقی در جهت ایجاد شرایط مطلوب برای ادامه زندگی فراهم آوریم و همچنین برای جلوگیری از پیری جمعیت شرایط مطلوب برای فرزندآوری و باروری خانوار‌ها قدم‌های مثبت و اساسی برداریم. دولت باید این شرایط را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *