AV Get Immersed in Deeper

صدای بی نظیر با ساندبارهای سامسونگ

تصویر روز: با ظهور تلویزیون‌های بزرگ با رزولوشن HD و بالاتر که تصاویر جذاب و دیدنی را ارائه می‌دادند، کیفیت صدا (به عنوان یکی از آخرین نکات برای داشتن تجربه سرگرمی فراگیر) اهمیت پیدا کرد و داشتن صدای غنی و پرطنین به یکی از اولویت‌های اصلی تماشاگران و بینندگان تلویزیون تبدیل شد.
به گزارش تصویر روز شرکت سامسونگ علاوه براینکه به مدت ۱۴ سال متوالی بر رتبه نخست بازار جهانی تلویزیون تکیه زده است، در بازار ساندبارها نیز جایگاه شماره یک را تصاحب و حفظ کرده است. در واقع طبق آمارهای اعلام شده از سوی موسسه تحقیقات بازار FutureSource از سال ۲۰۱۴ که ساندبارها به فهرست این موسسه اضافه شده تاکنون رتبه نخست بازار به ساندبارهای سامسونگ اختصاص داشته است.
به تازگی قابلیت Q-Symphony به نسل جدید ساندبارهای سامسونگ اضافه شده است و اکنون این دستگا‌ه‌ها می‌توانند به طور همزمان با تلویزیون صدا را پخش کنند. Q-Symphony به دلیل توانایی در تولید صدای فراگیر و غنی توانست جایزه بهترین نوآوری را در CES 2020 کسب کند.
در ادامه راهکارها و قابلیت‌های نوآورانه‌ای که طی چند سال اخیر به کمک ساندبارهای سامسونگ راهی اتاق‌ها و خانه‌ها شده است را مرور می‌کنیم.

هماهنگی بی‌نقص؛ اجزای ساختمان Q-Symphony
تاکنون در تلویزیون‌های سامسونگ به محض روشن شدن و اتصال ساندبار صدای تلویزیون قطع می‌شد تا صداها با یکدیگر تداخل نداشته باشد و فقط از طریق بلندگوهای ساندبار پخش شود. اما سری‌های ۲۰۲۰ تلویزیون‌های QLED به بلندگوهایی مجهز شده‌اند که امکان استفاده همزمان از بلندگوهای تلویزیون و ساندبار را فراهم می‌کند. علاوه بر این قابلیت Q-Symphony نیز با سازگاری میان تلویزیون‌های مدل ۲۰۲۰ Q80T (شامل ویژگی صدای متحرک برای مدل‌های ۵۵ اینچ و بالاتر) و ساندبارهای سری ۲۰۲۰ Q قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران گذاشته است.
طراحی قابلیت Q-Symphony از یک ایده‌‌ برای ترکیب صدای ساندبار با بلندگوهای بالایی تلویزیون به منظور تولید صدای غنی و فراگیر آغاز شد. برای پیاده‌سازی این ایده می‌بایست صدای خروجی ساندبار و تلویزیون از نظر حجم صدا و زمان‌بندی‌ به هماهنگی کامل می‌رسید.
علاوه بر این به منظور هماهنگ سازی بیشتر میان ساندبار و بلندگوی تلویزیون نقش هر کدام از آنها به طور کامل تفیک و مشخص شده تا در نهایت، همنوایی گوش‌نوازی را بشنویم. برای همین صداهای اصلی مانند صدای انسان‌ها را ساندبار ارائه می‌دهد و صدای افکت‌ها و جلوه‌های صوتی فیلم‌ها و ویدئوها را بلندگوی تلویزیون پردازش می‌کند تا از تداخل بین این دو بخش جلوگیری شود. در واقع تلویزیون پس از تحلیل سیگنال‌های صدا و تصویر، با فناوری هوش مصنوعی (AI) و هماهنگی بین بلندگوها تعیین می‌کند چه صدایی و از کدام بلندگوها پخش شود.

ساندبارهای سطح بالا؛ ۹ کانال فقط با چهار بلندگو
برای سیستم‌های سینمای خانگی مدلی که قابلیت تنظیم 9.1.4 کانال را داشته باشد به عنوان یکی از بهترین‌ دستگاه‌های با مشخصات فنی بالا شناخته می‌شود. این پخش به طور معمول نیاز به ۱۴ بلندگو دارد اما مدل HW-Q950T از ساندبارهای سری Q قادر است این خروجی عالی را تنها با ۴ بلندگو ارائه کند.
با ظهور و توسعه دستگاه‌های سینمای خانگی در دهه ۹۰ میلادی کاربران تلویزیون برای اولین بار صدای فراگیر و گسترده را تجربه کردند، صدایی که تنها به دو سمت چپ و راست خلاصه نمی‌شد و دو طرف جلو و پشت را هم در بر می‌گرفت. در نهایت سال ۲۰۱۴ با ورود فناوری دالبی ATMOS به بازار شنیدن صدای سه بعدی فراگیر از دو طرف بالا و پایین امکان‌پذیر شد.
توسعه صدای فراگیر و غنی در ساندبارهای سامسونگ ناگهانی و یک شبه اتفاق نیفتاده است و ماحصل سال‌ها تجربه این شرکت در ارائه محصولات باکیفیت صوتی و تصویری است. در سال ۲۰۱۶ سامسونگ، ساندبار HW-K950 را عرضه کرد که برای ارائه صدای فراگیر 5.1.4 کاناله تنها به چهار بلندگو نیاز داشت. سامسونگ در اینجا متوقف نشد و پس از آن مدل HW-Q90R را عرضه کرد که ساندباری با 7.1.4 کانال خروجی و قابلیت پخش صدای فراگیر از پشت کاربر بود. امسال سامسونگ با معرفی مدل HW-Q950T، ساندباری با کانال‌های 9.1.4 عرضه کرد و گام رو به جلوی دیگر برداشت.

صداهای پرطنین از همه زوایا
ساندبار مدل HW-Q950T با 9.1.4 کانال خروجی جلوه‌ای از پیشرفت در ارائه صداهای فراگیر و همه‌جانبه است. در این ساندبار صداها از طریق دو کانال با زاویه‌ای ۶۰ درجه به دو طرف مرکز منتقل می‌شود. برای ارائه صدایی فراگیرتر، بلندگوهای راست و چپ به کناره‌ها و لبه‌های ساندبار منتقل شده‌اند تا تجربه‌ای جدید از صدای همه‌جانبه و گسترده‌ خلق شود. علاوه بر این، دو بلندگو هم با زاویه‌ای مناسب برای تقویت عملکرد صدایی دو کانال گفته شده در دو گوشه سمت چپ و راست قرار گرفته است.
با قابلیت کانال گسترده، کاربران می‌توانند از صدایی که از زوایای گوناگون شنیده‌ می‌شود لذت ببرند و تجربه‌ صوتی کامل و کم‌نقصی را داشته باشند. به کمک این جلوه صوتی، احساس واقع‌گرایانه و طبیعی‌تری از صداها و تصاویر منتقل می‌شود. ضمن اینکه در زمان تماشای کنسرت‌ها، موزیک‌ ویدئوها و فیلم‌ها نیز بهترین تجربه صوتی ممکن را حس خواهید کرد.

عالی‌ترین تجربه صوتی
پیش از نهایی شدن تولید و عرضه محصول، تمامی ساندبارها مراحل نهایی تنظیم را در آزمایشگاه صوتی سامسونگ در شهر کالیفرنیا پشت سر می‌گذرانند. این آزمایشگاه از سطح بالای علمی برخوردار است به گونه‌ای که سال گذشته از میان ۱۰ مقاله برتر سال ۲۰۱۹ به انتخاب انجمن مهندسی صوت (AES)، ۳ مقاله از تولیدات آزمایشگاه صوتی سامسونگ بود. سامسونگ به کمک این مجموعه‌ها و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نوآوری در ساندبارهای خود تلاش می‌کند تا تجربه‌ صوتی کاربران را هر سال به سطحی بالاتر برساند.
به همین منظور طی سا‌ل‌های اخیر، محصولات صوتی سینمای خانگی به طور مداوم در حال تکامل و تنوع بوده است و اکنون در ادامه حرکت روبه تکامل و پیشرفت خود، سامسونگ در حال توسعه راهکارهایی است که سطحی فراتر از گذشته و حال را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *