zelzeleh.1

زلزله قزوین، تهران را به آماده باش در آورد

تصویر روز: ساکنان پل سفید مازندران امروز شنبه ساعت چهار و پنجاه و شش دقیقه با زلزله ۲.۶ ریشتری از خواب برخاستن و اولین زلزله سوم آبان ماه در کشور به ثبت رسید و پس از آن هر چند ساعت وقوع زلزله ای در گوشه و کنار به وقوع پیوست که بزرگترین آن زلزله ۵.۴ ریشتری آوج قزوین بود.

به گزارش ایرنا از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگترین زمین لرزه امروز شنبه سوم آبان ماه در آوج قزوین به وقوع پیوست و براساس بررسی ها و ارزیابی ها هیچ خسارت جانی نداشت و خسارت مالی نیز جزیی بوده است .

این زمین لرزه ۵.۴ ریشتری که ساعت حدود ۱۵ و ۴ دقیقه آوج قزوین را به لرزه درآورد، در حالی رخ داد که مردم با وقوع زلزله ای ۳.۹ ریشتری در همین منطقه که حدود دو دقیقه زودتر رخ داد به اماکن امن پناه برده بودند.

پل سفید مازندران، شهمیرزاد سمنان، سلطان آباد خراسان رضوی، تخت هرمزگان و آوج قزوین از مناطقی بود که امروز وقوع زمین لرزه در آن به ثبت رسیده است.

مردم آوج قزوین متفاوت با مناطق دیگر امروز شش زمین لرزه را پشت سرگذاشتند، اولین زلزله با ۳.۹ ریشتر قدرت داشت و درواقع استقبال از زلزله ۵.۴ ریشتری بود و در ادامه نیز مردم با ۴ پس لرزه این زلزله نسبتا قوی را بدرقه کردند .

“”زلزله، استان قزوین را لرزاند “” اولین خبری بود که کانون توجه مردم و تیتر رسانه ها شد؛ زلزله ای که قدرت آن ۵.۴ ریشتر گزارش شد و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در شهرستان آوج ثبت گردید .

زمین لرزه آوج اکثر استانهای همجوار از جمله استان گیلان و مرکزی و تهران ، البرز و … را لرزاند و ستاد بحران تعدادی از این استانها را به آماده باش درآورد.

زلزله قزوین تهران را به آماده باش در آورد

رییس مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: زلزله ۵.۴ ریشتری به عمق ۱۰ کیلومتری مرز بین استان های قزوین و همدان روستای آوج در تهران نیز احساس شد.

رضا کرمی محمدی گفت: طبق بررسی های انجام شده وقوع هیچ زلزله ای در پایتخت ثبت نشده است .

وی افزود: این زمین لرزه در ۲۵ کیلومتری آوج و ۲۹ کیلومتری آبگرم قزوین روی داد که با توجه به نزدیکی این محل به استان های البرز و تهران این زمین لرزه در این استان ها احساس شد.

منصور درجاتی مدیرکل بحران استانداری تهران نیز در این گفت: هم اکنون استان تهران وضعیت مناسبی دارد که البته ستاد مدیریت بحران آماده باش است.

«داود غیاثی»مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی نیز در گفت و گویی با بیان اینکه محل وقوع زمین لرزه‌ ۵.۴ ریشتری مرز استانهای قزوین و همدان – حوالی آوج بود، گفت این زمین لرزه خسارتی نداشت .

وی ادامه داد: بعد از وقوع زلزله بلافاصله ستاد مدیریت استان مرکزی و شهرستان ساوه به حالت آماده باش درآمد.

چند روستای شهرستان آوج بر اثر زلزله دچار خسارت‌های جزیی شدند

مدیرعامل هلال احمر استان قزوین گفت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته تاکنون خسارت جانی ناشی از زلزله نداشتیم ولی چند روستای شهرستان آوج مانند ساریچلو، خنداب و اسدآباد دچار خسارت‌های جزیی شده اند که اغلب شامل تخریب دیوار و حیاط است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی هلال احمر استان، حسن آصفی شامگاه شنبه افزود: پس از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شهرستان آوج، بلافاصله ۶ تیم ارزیاب هلال احمر همراه با تجهیزات تخصصی آوار برداری به منطقه اعزام شدند و همچنان در منطقه حضور دارند.

وی با اشاره به نتایج ارزیابی میدانی، افزود: در روستای منصور تخریب ۲ دیوار، در روستای مشهد شکستگی شیشه‌ها و تخریب دیوار، در روستای چنگوره شکستگی دیوار و قطعی برق و در روستای خنداب شکستگی دیوار گزارش شده است.

این مسوول گفت: خوشبختانه این زلزله خسارت جانی نداشت و همینطور خسارت مالی جدی وارد نشده است.

وی افزود: کلیه پرسنل امداد و نجات استان، اعضای تیم واکنش سریع و تیم آنست استان و شهرستان‌های همجوار از جمله بویین زهرا در آماده باش کامل هستند و جلسه ویدیو کنفرانس با سازمان امداد و نجات و با حضور حوزه معاونت امداد و نجات استان‌های کردستان، همدان و مرکزی در محل Eoc جمعیت هلال احمر استان برگزار شد و طی این جلسه گزارش کامل اقدامات و اطلاعات اقلام موجود در انبارها اعلام گردید.

آصفی افزود: با توجه به اینکه احتمال تناوب زلزله وجود دارد از مردم درخواست داریم ضمن حفظ خونسردی در صورت بروز زلزله، توصیه‌های ایمنی مربوط را رعایت کنند و در محل‌های امن پناه بگیرند.

پنج تیم ارزیابی زلزله به آوج اعزام شدند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: زلزله‌ای که دقایقی قبل در شهرستان آوج به وقوع پیوست خسارتی نداشته، ولی پنج تیم ارزیابی برای بررسی بیشتر به منطقه اعزام شده است.

قدرت الله مهدیخانی افزود: هم اینک تمامی دستگاه‌های امدادی استان و شهرستان‌های همجوار آوج در آماده باش کامل قرار دارند تا در صورت نیاز به سرعت برای امدادرسانی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه حدود نیم ساعت از زمین لرزه اول، پس لرزه‌های دیگری در آوج ثبت شده ولی خوشبختانه تاکنون هیچ گونه خسارت جانی و مالی گزارش نشده است .

مهدیخانی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به اینکه استان قزوین از استان‌های حادثه خیز کشور است ضمن حفظ آرامش و خونسردی به شایعات توجه نکنند و نقاط امن را برای سکونت خود انتخاب نمایند.

کمیته مدیریت بحران در رزن تشکیل شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار رزن گفت: به دنبال وقوع یک زمین‌لرزه بین استان همدان و قزوین و در روستای آوج، کمیته بحران در این شهرستان تشکیل شد.

ابراهیم لشکری آزاد اظهار داشت: تاکنون گزارشی مبنی بر بروز خسارت در روستاها، بخش ها و شهرها به فرمانداری رزن گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: جلسه مدیریت بحران با حضور ۱۸ تن از اعضا تشکیل شده و دستگاه های خدمات رسان در این جلسه به بیان خسارت های وارده می پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *